Jeg sitter som "sammankallande i utbildningskommitten" i vår lokale brukshundsklubb og nå er det dags å planlegge de kurs som vi skal tilby folk og fe i vår.
Det er jo så at klubben lever av kursintektene, men det er ikke lett å arrangere kurs når klubbens instruktörer av en eller annen grunn ikke stiller opp.

Vi er en liten klubb med ca 120 medlemmer, hvor ca 20 av disse er aktive.
Av disse igjen er vi 12 instruktörer: 10 "rene" lydighet/bruksinstruktörer og 2 av oss er også agilityinstruktörer.
Etterspörsel på kurs finnes det hele tiden, så markedet finnes der.
2 av instruktörene har holdt på i 20-25 år nå så de kjenner at de har gjort sitt og har sagt at de ikke vil holde i flere kurs. Dette kan jeg absolutt forstå.
Da sitter vi igjen med 10 og en har flyttet 30 mil unna, altså 9 igjen....
Vi utdannet 6 nye instruktörer som var klare i juni, av disse så er vi 4 som hadde kurs i 2007. De to andre våger ikke å ha kurs selv så de må ha med seg noen som holder dem i hånden.
Etter 100 timers utdannelse samt prosjektarbeide...

Det gjör at vi helt plutselig forbruker 4 instruktörer på 2 kurs, om nå noen av de kan holde kurs i vår. Det vet man jo aldri.
Vi har prövd å tilby instruktörene gratis helgekurser der vi leier inn en dyktig instruktör som alle vil gå for og så får de gå dette kurset gratis, så at de får litt lönn for det strevet de gjör. Men det hjelper ikke.
Et annet problem er også at de fleste av oss som er instruktörer er aktive og konkurrerer med våre egne hunder samt at vi er med i ulike styrer og verv. Og så er det jo alltids noen som ikke har mulighet til å ha kurs akkurat den sesongen av personlige årsaker.
Vi har også prövd å få til at minst en instruktör (helst 2) får vile seg 1-2 terminer for å få igjen lysten til å ha kurs igjen til neste år.
Selv hadde jeg 3 kurs i fjor og har hatt minst et kurs pr termin nå i 6 år så jeg kjenner at det kanskje er min tur til å hvile nå.... Men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å ta et kurs om noen annen sier nei, bare for at vi skal kunne tilby folk muligheten til å gå kurser.
Vi har prövd å luske ut om det er noen flere som vi kan sende på instruktörsutdannesle, men det krever jo litt erfarenhet som hundeförer först innen man kan gå.
Jeg vet snart ikke hvilken metode jeg skal bruke for å overtale folk til å ha kurs. Vi kaller inn til instruktörsmöter, men ofte så er det flere som ikke kommer av ulike anledninger.
Huff, dette ble et rotete inlegg, men jeg er i sterkt behov av tips da det begynner å närme seg den tiden da kursene skal dra igang.