Sider: [1] 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan får dere klubbens instruktörer til å holde kurser?  (Lest 1854 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

The Belgian Maniacs

« på: Januar 14, 2008, 16:53:01 »

Jeg sitter som "sammankallande i utbildningskommitten" i vår lokale brukshundsklubb og nå er det dags å planlegge de kurs som vi skal tilby folk og fe i vår.
Det er jo så at klubben lever av kursintektene, men det er ikke lett å arrangere kurs når klubbens instruktörer av en eller annen grunn ikke stiller opp. Sad

Vi er en liten klubb med ca 120 medlemmer, hvor ca 20 av disse er aktive.
Av disse igjen er vi 12 instruktörer: 10 "rene" lydighet/bruksinstruktörer og 2 av oss er også agilityinstruktörer.
Etterspörsel på kurs finnes det hele tiden, så markedet finnes der.

2 av instruktörene har holdt på i 20-25 år nå så de kjenner at de har gjort sitt og har sagt at de ikke vil holde i flere kurs. Dette kan jeg absolutt forstå.

Da sitter vi igjen med 10 og en har flyttet 30 mil unna, altså 9 igjen....

Vi utdannet 6 nye instruktörer som var klare i juni, av disse så er vi 4 som hadde kurs i 2007. De to andre våger ikke å ha kurs selv så de må ha med seg noen som holder dem i hånden.
Etter 100 timers utdannelse samt prosjektarbeide... Lips Sealed
Det gjör at vi helt plutselig forbruker 4 instruktörer på 2 kurs, om nå noen av de kan holde kurs i vår. Det vet man jo aldri.

Vi har prövd å tilby instruktörene gratis helgekurser der vi leier inn en dyktig instruktör som alle vil gå for og så får de gå dette kurset gratis, så at de får litt lönn for det strevet de gjör. Men det hjelper ikke.

Et annet problem er også at de fleste av oss som er instruktörer er aktive og konkurrerer med våre egne hunder samt at vi er med i ulike styrer og verv. Og så er det jo alltids noen som ikke har mulighet til å ha kurs akkurat den sesongen av personlige årsaker.

Vi har også prövd å få til at minst en instruktör (helst 2) får vile seg 1-2 terminer for å få igjen lysten til å ha kurs igjen til neste år.
Selv hadde jeg 3 kurs i fjor og har hatt minst et kurs pr termin nå i 6 år så jeg kjenner at det kanskje er min tur til å hvile nå.... Men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å ta et kurs om noen annen sier nei, bare for at vi skal kunne tilby folk muligheten til å gå kurser.

Vi har prövd å luske ut om det er noen flere som vi kan sende på instruktörsutdannesle, men det krever jo litt erfarenhet som hundeförer först innen man kan gå.

Jeg vet snart ikke hvilken metode jeg skal bruke for å overtale folk til å ha kurs. Vi kaller inn til instruktörsmöter, men ofte så er det flere som ikke kommer av ulike anledninger.

Huff, dette ble et rotete inlegg, men jeg er i sterkt behov av tips da det begynner å närme seg den tiden da kursene skal dra igang.
Loggført

Den enda verkliga upptäcktsresan består inte i att söka nya landskap utan att se saker med nya ögon
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: Januar 14, 2008, 17:27:44 »

Hei

Jeg sitter som leder i kurskomiteen i vår klubb og sliter med akkurat de samme problemene. Og det er frustrerende å sitte der med mange påmeldinger til kurs og ingen instruktører. Og det har blitt til at jeg har holdt mange kurs selv... Problemet med det er at jeg selv mister motivasjonen både for å holdekurs og for å gjøre jobben min i komiteen.

Jeg tror at eneste måte å få folk til å holde kurs på er å betale bedre. Er lønnen god nok så holder også instruktørene kurs. Problemet igjen da blir at det blir mindre penger i klubbens kasse, men samtidig så må en tro at om kursene er gode nok så vil folk bli i klubben å på den måten legger de igjen penger andre plasser som gjør at det går rundt økonomisk for klubben.

Kanskje en i noen år må prioritere å få utdannet folk slik at de får den kompetansen de behøver for å utdanne seg til instruktører. At en kanskje ikke skal prioritere det å få inn penger i kassa, men det å få medlemmene opp på et høyere nivå slik at det blir flere instruktører.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #2 på: Januar 14, 2008, 17:34:24 »

Påtide og utdanne nye instruktører som brenner for hund og brukssport, skriv kontrakter med de nye instruktører som krever at de holder så så mange kurs i året..dann nye ihvertfall vært 2.år..
Loggført

Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

The Belgian Maniacs

« Svar #3 på: Januar 14, 2008, 17:43:12 »

Her i Sverige så får jo normalt ikke instruktörene annen betaling enn bensinpenger og et og annet gratiskurs i klubbens regi. Dvs de får gå gratis kurs i klubben med egen hund samt at det iblant blir leid inn andre instruktörer som vi får gå gratis "pep-kurser" for.

Det å gi instruktörene lönn har ikke en liten klubb som vår råd med.

Som jeg sa så har vi utdannet 6 nye instruktörer men vi sitter ikke igjen med så mye overskudd for det da en av disse har flyttet og 2 av de gamle instruktörene ikke vil holde i flere kurs.

Det tar ca 1 år å utdanne nye og akkurat nå så vet jeg ikke hvem vi skulle kunne sende i vei på en sånn utdannelse  Huh? Ikke vet jeg om det er noen instruktörsutdannelse på gang i distriktet heller i år.
Loggført

Den enda verkliga upptäcktsresan består inte i att söka nya landskap utan att se saker med nya ögon
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Januar 14, 2008, 17:47:44 »

Dette problemet ser man desverre over alt i organisasjoner. Det er alltid noe få som stiller opp år etter år.

Jeg tror eneste løsningen er å påkreve de som har fått utdannelsen sin å holde kurs. Eller kanskje i første omgang la de gå som hjelpe innstruktører ( hvis dem ikke har fungert som dette tidligere) Det er faktisk et av kravene til at de får gratis utdannelse, er å holde x anntall kurs for klubben.

Dessverre så tror jeg mange sliter med akkurat dette!!

Har dere muligheter til å leie inn andre innstruktører fra andre klubber?
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

The Belgian Maniacs

« Svar #5 på: Januar 14, 2008, 17:52:40 »

Vi har sagt at de som har gått utdannelsen skal holde 5 kurs for klubben, men vi kan jo ikke sette noen krav på tidsramme for de 5 kursene da folk også har et privatliv.
Og "alle" må ha gått med som hjelpeinstruktör innen de får gå instruktörsutdannelse.

De eneste kursene vi kan leie inn andre instruktörer fra andre klubber er når vi har konkurransekurs i lydighet, bruks eller agility.

Men det er jo valpekurs, allmennlydighet og lignende kurser som "Ola Normann med bikkja si" vil gå som er problemet å få dekket opp instruktörer til
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Januar 14, 2008, 18:03:22 »

Vi har sagt at de som har gått utdannelsen skal holde 5 kurs for klubben, men vi kan jo ikke sette noen krav på tidsramme for de 5 kursene da folk også har et privatliv.
Og "alle" må ha gått med som hjelpeinstruktör innen de får gå instruktörsutdannelse.

De eneste kursene vi kan leie inn andre instruktörer fra andre klubber er når vi har konkurransekurs i lydighet, bruks eller agility.

Men det er jo valpekurs, allmennlydighet og lignende kurser som "Ola Normann med bikkja si" vil gå som er problemet å få dekket opp instruktörer til

5 kurs synte jeg var mye, men hvis folk går med på dette er det jo flott! Har dere skrevet en form for kontrakt med de som tar utdanning?
Jeg ville vurdert om den personen som har flyttet skal få en regning på kurset. Siden h*n har flyttet så langt unna å ikke kan oppfylle kravet.
Vanskelig å gjøre noe med de som ikke "tør" holde kurs. Du kan jo prøve med en gulerot. At de kan ha deg i bakhånd om de lurer på noe, eller at de får en innstruktør med seg den første kvelden!
Loggført

Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

The Belgian Maniacs

« Svar #7 på: Januar 14, 2008, 18:10:43 »

5 kurs er ikke så mye når man tenker på at de fleste kursene vi holder bare er på 5 ganger Wink

Personen som har flyttet kommer til å få en regning om denne ikke klarer oppfylle kravene ja.

Og selvfölgelig så er det ingen som blir satt helt på egne bein uten mulighet til å ha noen å hjelpe seg til å komme i gang eller spörre om råd på de förste kursene man holder. Smiley
Men det problemet er å få de til å våge å ha et eget kurs likevel.....
Loggført

Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Januar 16, 2008, 09:17:45 »

Påtide og utdanne nye instruktører som brenner for hund og brukssport, skriv kontrakter med de nye instruktører som krever at de holder så så mange kurs i året..dann nye ihvertfall vært 2.år..

Jeg har tatt instruktør trinn 1 og har lyst til å stille opp for klubben min når jeg har overskudd til det. Men når jeg leser om kontrakter og kreve at instruktører skal holde kurs, blir jeg litt skeptisk..

Hvor god er instruktøren om den bare holder kurs for de den må fordi det står i kontrakta. Ta godt vare på instruktørene det er de som holder hjulene i gang. stryk de med hårene og ikke mot tror jeg.

Jeg har betalt hele kuset mitt selv og er glad for det, da kan jeg holde kurs når jeg har lyst og slipper å føle at jeg burde eller må. Da blir det ett bedre kurs tror jeg..
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Yes-yes
Gjest
« Svar #9 på: Januar 16, 2008, 10:09:58 »

Helt enig med siste talende.........
Jeg har også bevisst betalt hele kurset selv for noen år siden for dermed å kunne stå fritt.
Man vet jo heller ikke om man egner seg som instruktør før man har fått prøvd seg.
Har man et godt miljø i en klubb tror jeg de fleste instruktører strekker seg langt.......

I vår hundeklubb tror jeg det er 1000 kr. instruktører får for å holde kurs på 6-8 ganger.
Loggført
Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

The Belgian Maniacs

« Svar #10 på: Januar 16, 2008, 10:22:28 »

Ja om det bare hadde värt så enkelt som å betale instruktörskurset sitt selv. Når man skal bli SBK-instruktör krever dette först en godkjennelse av styret. Så det er ingen som får gå instruktörsutdannelse på eget initiativ. Folk kan melde seg frivillig og si at jeg kan godt tenke meg å bli instruktör, men det er styret som til slutt bestemmer om de får gå utdannelsen eller ikke.

Har nå utarbeidet et spörreskjema der vi bla spör hva vi kan gjöre for at instruktörerne (inkl meg selv og mannen min som også er instruktörer) skal föle seg mer motiverte til å ha kurs, hva klubben kan gjöre for å underlette etc...
Det skal bli spennende å se hva vi får for svar.

Har fått et lite hint om at vi ligger med alt for lave kursavgifter - at tjenestene våre er verdt mer. Det ligger kanskje noe i det, vet vi at de som går kurset betaler bra for det så engasjerer instruktören seg mer for at kursene skal bli bra?
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #11 på: Januar 16, 2008, 12:42:14 »

I vår klubb kan instruktørene velge om de vil betale instruktørkurset selv eller om klubben dekker det. Om klubben dekker det, forplikter instruktøren seg til å holde 3 kurs på 3 år. På meg virker det som flere og flere velger å betale utdanningen sin selv, nettopp fordi de ikke ønsker "husmanns kontrakter". Og jeg mener også at instruktørene må få stå fritt til å velge dette selv.

I norge må en ha anbefaling fra egenklubb, ha fungert som hjelpe instruktør samt å inneha resutlater med egen hund før en kan starte instruktørkurs.

Problemet som jeg ser det for vår klubb er at det er for få personer som er egnet til å bli instruktør og som oppfyller kravene. Derfor blir det utdannet for få og det er dermed det vi må gjøre noe med.

Et annet problem er at vi konkurrerer med de private hundeskolene om instruktørene og de private hundeskolene betaler instruktørene bedre. Hos oss får instruktørene 200 kr pr kveld, kanskje de burde ligget på det dobbelte....
Loggført
Zorro
Unghund
Utlogget Utlogget

The Belgian Maniacs

« Svar #12 på: Januar 16, 2008, 13:50:09 »

Vi har ingen konkurrerende klubber eller instruktörer på 6 mils radie derfor har vi ganske stor etterspörsel ett kurs også.

Da virker det som om Norge og Sverige har lignende opptakskrav for å bli instruktörer.
Vi valgte å "sponsre" utdanningen av de nye instruktörene våre da vi kjörte udanning på hjemmebane, men jeg vet at en del av de gamle instruktörene har betalt sin utdanning selv.

Vi har möte med instruktörene om 3 uker så jeg håper på å få fram en bra diskusjon da. Vi har hatt möter med de tidligere, men de mötene har ikke värt så bra da vi har mange sterke personligheter med sterke meninger med. Derfor valgte vi nå å få inn en del meninger innen mötet så at vi kan holde diskusjonene på et saklig nivå.
Loggført

Bjornar
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #13 på: Januar 18, 2008, 22:10:37 »

Jeg valgte å betale instruktørutdanningen selv den gangen jeg tok disse kursene. Dette fordi jeg ønsker å styre min egen tid og ikke være bundet til "husmannskontrakter". Ellers må jeg si meg enig med Cathrine. Jeg tror klubbene vil være tjent med å betale instruktørene bedre. Man kunne sett på en fordeling der klubb og instruktør delte fortjenesten i 60/40 el.

Eks. Har man i snitt 5 deltager på et kurs og en kurspris på 1.000,- pr er dette 3.000 til klubben og 2.000,- til instruktøren. Med mere fornøyde instruktører får du sannsynligvis bedre kurs og du vil lettere få flere instruktører til å stille opp.
Dersom klubben da kan gjennomføre 10 kurs med denne fordelingen ville klubben tjent 30.000,-

Betaler klubben instruktørene kr. 1.000,- og sliter med tilgang til instruktører vil man kanskje få gjennomført 5 kurs. Da vil inntjeningen til klubben bli 20.000, færre ville fått tilbud om kurs. Og grunnlaget for flere aktive i klubbene bli mindre. Og da vi vet det er stor etterspørsel etter kurs ville vi dermed gitt bort deltagere til private hundeskoler. De tar seg seg ofte bedre betalt og bruker ofte bruker instruktører som ikke er NKK utdannet men gjerne utdannet som lokale instruktører. Jeg sier ikke at det ikke finnes gode instruktører der, men hviken filosofi de følger varierer veldig.

Gi instruktørene høyere status og annerkjennelse og få flere som vil bli instruktører! Smiley
Loggført

Bjørnar
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Januar 19, 2008, 13:15:22 »

Helt enig med deg Bjørnar, men jeg syntes det blir litt feil at man først skal få dekket et kurs, for så å få lønn!
Loggført

Sider: [1] 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: