|
Mette
|
 |
« Svar #15 på: Januar 19, 2008, 23:24:36 » |
|
Enig med mye av det Bjørnar skriver, men tror ikke det er bare penger det er snakk om. Kan bare snakke for egen del men jeg synes ofte kursene går over for mange ganger. Hos oss har vi gjerne 8 kurskvelder og det er mange når man som regel har egne hunder å trene For egen del så synes jeg det er gøy å gå på kurs selv og hvis klubbene i tillegg til betaling kunne betalt kurs for instruktører så ville nok flere vært intr. Både klubb og instruktører hadde tjent på det og klubben hadde fått enda bedre instruktører.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Zorro
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
The Belgian Maniacs
|
 |
« Svar #16 på: Januar 20, 2008, 21:48:30 » |
|
Ja det skal bli spennende å se hva jeg får for svar fra de andre instruktörene. Jeg og mannen min, som også er instruktör, har snakket litt sammen og selv svart på spörsmålene og det er jo faktisk en del som kan gjöres fra klubben som underletter ja.
Skal vi kunne betale instruktörene så må vi ökte kursavgiftene ganske så kraftig mot det vi tar i dag om klubben skal ha råd med det.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den enda verkliga upptäcktsresan består inte i att söka nya landskap utan att se saker med nya ögon
|
|
|
|
Circameg
|
 |
« Svar #17 på: Januar 20, 2008, 22:29:35 » |
|
Kurspengene er jo penger klubben ikke har før kurset er startet. Hvis dere ikke får tak i innstruktører så blir det heller ingen penger i kassa. Da må det vel være bedre å få inn litt enn ingenting!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #18 på: Januar 21, 2008, 00:01:37 » |
|
Ja det skal bli spennende å se hva jeg får for svar fra de andre instruktörene. Jeg og mannen min, som også er instruktör, har snakket litt sammen og selv svart på spörsmålene og det er jo faktisk en del som kan gjöres fra klubben som underletter ja.
Skal vi kunne betale instruktörene så må vi ökte kursavgiftene ganske så kraftig mot det vi tar i dag om klubben skal ha råd med det.
Hva om årsgebyret økes hos medlemmene...skjønner ikke hvorfor instruktører skal ha betalt, dette er noe man gjør av glede for klubben...men 7-8kurs pr inst er vel litt i overkant da.. Klubben sender jo instruktører på kurs og vidreutdanner de hele tiden for klubbens regning, skulle bare mangle at de stilte opp noen helger i året.. Skal dere ha betalt foreslår jeg heller dere starte opp egen hundeskole  Er vel neppe så proffe at man tar betalt for dugnadsarbeid...ikke på fotballnivå(eliteserien) enda hundesporten..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #19 på: Januar 21, 2008, 00:22:25 » |
|
Hva om årsgebyret økes hos medlemmene...skjønner ikke hvorfor instruktører skal ha betalt, dette er noe man gjør av glede for klubben...men 7-8kurs pr inst er vel litt i overkant da.. Klubben sender jo instruktører på kurs og vidreutdanner de hele tiden for klubbens regning, skulle bare mangle at de stilte opp noen helger i året.. Skal dere ha betalt foreslår jeg heller dere starte opp egen hundeskole  Er vel neppe så proffe at man tar betalt for dugnadsarbeid...ikke på fotballnivå(eliteserien) enda hundesporten.. Jeg bruker utallige tusen kroner hvert eneste år for å videreutvikle meg og lære mer om hund, en kompetanse klubben min nyter godt av. Kursene betaler jeg ut av egen lomme. Jeg har tilsammen i løpet av de årene jeg har vært instruktør holdt i snitt 3 -4 kurs i året for kostpris for klubbene jeg har vært medlem i. Dvs at klubbene jeg har vært medlem i sånn ca har tjent 10000-15000 kr hvert eneste år for de kursene jeg holder. I tillegg så har jeg verv, deltar på dugnader og hjelper til på fellestreninger m.m. Jeg er gla klubben min setter pris på den "jobben" jeg gjør....Hadde de hatt din holdning ville jeg slutta å holdt kurs for lenge siden  Det er ikke såååå givende å stå ute i all slags piss vær å lære herr og fru hansen hvordan få lille Fido til å komme på innkalling.... I alle fall ikke så givende at jeg gidder å gjøre det gratis 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjersti
|
 |
« Svar #20 på: Januar 21, 2008, 00:25:23 » |
|
Min klubb betaler for NKK utdannelse for våre instruktører. Det kreves da minimum 2 kurs innen 2 år. Vi utdanner ganske mange, slik at vi har råd å miste noen. Vi mistet mange gode instruktører for noen år siden, og bestemte da å øke betalinga til instruktørene kraftig. Mange av instruktørene kom da tilbake  I dag får vi 2500 kr for ca 12 timer kurs. Klubben tjener fortsatt godt, og instruktørene legger ned mye arbeid i sine kurs. Jeg mener man må betale instruktørene. Man bruker masse tid både i forkant, under og faktisk etter kurset.I tillegg koster det endel penger i telefoner, reise osv. De fleste har jo jobb og familie, og tida er verdifull, så det må ei skikkelig gulrot til for å få en så stor del av tida og energien til instruktørene. Når betalinga er dårlig, ender det også fort med at instruktørene heller holder private kurs i stedet for i klubben sin. Det skjedde i alle fall her i byen...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjersti
|
 |
« Svar #21 på: Januar 21, 2008, 00:29:09 » |
|
Jeg kan forresten legge til at vi har en ansvarlig instruktør på fellestreningene våre. Denne instruktøren er ansvarlig i åtte uker i strekk, og får da betalt det samme som for et kurs. Dette er meget attraktivt, da det betyr kontinuitet for medlemmene (nye medlemmer møter samme fjes mange ganger, noe som gir tilhørighet).
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #22 på: Januar 21, 2008, 00:41:57 » |
|
Hva om årsgebyret økes hos medlemmene...skjønner ikke hvorfor instruktører skal ha betalt, dette er noe man gjør av glede for klubben...men 7-8kurs pr inst er vel litt i overkant da.. Klubben sender jo instruktører på kurs og vidreutdanner de hele tiden for klubbens regning, skulle bare mangle at de stilte opp noen helger i året.. Skal dere ha betalt foreslår jeg heller dere starte opp egen hundeskole  Er vel neppe så proffe at man tar betalt for dugnadsarbeid...ikke på fotballnivå(eliteserien) enda hundesporten.. Jeg bruker utallige tusen kroner hvert eneste år for å videreutvikle meg og lære mer om hund, en kompetanse klubben min nyter godt av. Kursene betaler jeg ut av egen lomme. Jeg har tilsammen i løpet av de årene jeg har vært instruktør holdt i snitt 3 -4 kurs i året for kostpris for klubbene jeg har vært medlem i. Dvs at klubbene jeg har vært medlem i sånn ca har tjent 10000-15000 kr hvert eneste år for de kursene jeg holder. I tillegg så har jeg verv, deltar på dugnader og hjelper til på fellestreninger m.m. Jeg er gla klubben min setter pris på den "jobben" jeg gjør....Hadde de hatt din holdning ville jeg slutta å holdt kurs for lenge siden  Det er ikke såååå givende å stå ute i all slags piss vær å lære herr og fru hansen hvordan få lille Fido til å komme på innkalling.... I alle fall ikke så givende at jeg gidder å gjøre det gratis  Jeg mener at i en hundeklubb så jobber alle for alle, ikke noen for å tjene penger. Det går jeg utfra at de gjør til det daglige i jobb eller vie en eller anna trygd. Men du har vel ikke tatt de kursa for å lære bort først og fremst, heller for å øke din egen kompetanse... I vår klubb blir utdanninga dekt tror jeg da, og de er flinke her ihvertfall til og holde kurs + at det leies årlig inn flere instruktører fra andre kanter i landet.. Men slik som Kjersti beskriver det må jo være optimalt for alle parter om økonor mener det er forsvarlig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #23 på: Januar 21, 2008, 00:55:55 » |
|
Jeg mener at i en hundeklubb så jobber alle for alle, ikke noen for å tjene penger. Det går jeg utfra at de gjør til det daglige i jobb eller vie en eller anna trygd.
Det er i den idylliske værden... i de hundeklubbene jeg har vært medlem i er det noen få som bruker uttallige timer av fritida si, mens andre betaler medlemskontigent og that's it. Noen deltar på dugnader, andre sluntrer unna. Så alle jobber ikke for alle! Men du har vel ikke tatt de kursa for å lære bort først og fremst, heller for å øke din egen kompetanse... I min værden så henger det sammen...jeg går masse kurs for å øke den teoretiske kompetansen og en del kurs for å utvikle meg og hunden, uansett så kommer all den kompetansen jeg tilegner meg på kurs klubben tilgode. Jo flere kurs jeg går jo bedre instruktør blir jeg. Jo bedre instruktør jeg er jo mer kunnskap klarer jeg å formidle til klubbens medlemmer. Flere folk på kommer på kurs og det blir mere penger i kassa til klubben. Når jeg holder kurs bruker jeg flere timer pr uke som jeg normalt ville brukt på å trene mine egene hunder eller av fritida mi. Jeg har også utgifter i forbindelse med det å holde kurs...kjøring til og fra, telefoner, jeg kopierer kursmateriell osv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #24 på: Januar 21, 2008, 13:49:07 » |
|
Jeg regner med at utgifter for man dekt i vær klubb i landet  Den idylliske verden...joa er vel slik du beskriver..vi er jo 450 medlemmer i SBHK, jeg vet kanskje hvem 10-15stk av de er  Men i vår klubb så jobber man sammen i de forskjellige gruppene, dette er noe som skjer automatisk av hvor aktive man er i klubben..De i utstillingsgruppa jobber med den biten osv.. Instruktører utdannes vel av klubbene først og fremst for at de skal hjelpe medlemmene i klubbene, og det er helt frivillig om man ønsker å bli instruktør.. Tviler på at det er noen som har blitt tvunget til å bli instruktør, å jeg tviler på at mangfoldet av dere med denne utdanningen har tatt den først og fremst for å hjelpe andre videre i hundeholdet.. SÅ derfor MENER JEG NÅR KLUBBER DEKKER UTDANNINGA, SÅ BURDE MAN IHVERTFALL 2år fremover i tiden holde kurs for klubbene, at dere bruker så himla mye tid rundt vært kurs har jeg vanskelig og for og forstå, en nkk 1 instruktør..hva slags kurs kan han holde.,.,.valpekurs..Har han hatt 2-3 slike kurs så tenker jeg resten av kursa i fremtiden går på skinner..ikke rare jobben akkurat og å holde slike kurs noen helger i løpet av et år.. Hva med resten av medlemmene som stiller opp og lager div utstillinger, konkurranser, prøver osv..SKAL de å ha betalt...  Nei, jeg tror dere er på helt feil rute om dere mener at instruktører skal ha betalt for å være i klubber som er basert på dugnad og frivillighetsarbeid.. MEN dette er det visst ikke mange som mener, hvor er dugnadsånden blitt av 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #25 på: Januar 21, 2008, 13:53:30 » |
|
Jeg valgte å betale instruktørutdanningen selv den gangen jeg tok disse kursene. Dette fordi jeg ønsker å styre min egen tid og ikke være bundet til "husmannskontrakter". Ellers må jeg si meg enig med Cathrine. Jeg tror klubbene vil være tjent med å betale instruktørene bedre. Man kunne sett på en fordeling der klubb og instruktør delte fortjenesten i 60/40 el. Eks. Har man i snitt 5 deltager på et kurs og en kurspris på 1.000,- pr er dette 3.000 til klubben og 2.000,- til instruktøren. Med mere fornøyde instruktører får du sannsynligvis bedre kurs og du vil lettere få flere instruktører til å stille opp. Dersom klubben da kan gjennomføre 10 kurs med denne fordelingen ville klubben tjent 30.000,- Betaler klubben instruktørene kr. 1.000,- og sliter med tilgang til instruktører vil man kanskje få gjennomført 5 kurs. Da vil inntjeningen til klubben bli 20.000, færre ville fått tilbud om kurs. Og grunnlaget for flere aktive i klubbene bli mindre. Og da vi vet det er stor etterspørsel etter kurs ville vi dermed gitt bort deltagere til private hundeskoler. De tar seg seg ofte bedre betalt og bruker ofte bruker instruktører som ikke er NKK utdannet men gjerne utdannet som lokale instruktører. Jeg sier ikke at det ikke finnes gode instruktører der, men hviken filosofi de følger varierer veldig. Gi instruktørene høyere status og annerkjennelse og få flere som vil bli instruktører!  Er dette SVART arbeid 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #26 på: Januar 21, 2008, 14:09:10 » |
|
Men når en først har tatt en instruktørutdanning hvor lenge mener du da en instruktør skal være forpliktet til å holde kurs for klubben? Jeg er ikke engang medlem i den klubben jeg var i den gangen jeg tok utdanninga mi... Jeg tror alle er innstilt på å gi noe tilbake til klubben om de har fått betalt utdanninga si av klubben. Men det er jo ikke sånn at en slutter å holde kurs når en har tilbakebetalt det klubben har hatt utlegg for. Instruktør er ikke noe man er en kort stund etter utdanning...men noe man er også 10 - 15 - 20 år etter at man tok utdanninga. Når en er fersk instruktør med trinn 1 fra NKK skal en være "skikket" til å holde kurs opp til appellmerkenivå, men mange instruktører utvikler seg selv og utdanner seg selv videre etter endt instruktørkurs og har i løpet av noen år kompetanse til å holde de fleste typer kurs. Hva med resten av medlemmene som stiller opp og lager div utstillinger, konkurranser, prøver osv..SKAL de å ha betalt... De som er instruktører i min klubb stiller opp å hjelper til på dugnader, prøver, utstillinger, har kaffevakt osv osv i tillegg til at de er instruktører. Er en instruktør er en instruktør 24 timer i døgnet, når en kommer på treninger bruker en mye tid på å hjelpe andre, en får telefoner om å hjelpe folk, stiller opp å møter folk som har behov for hjelp og holder kurs i tillegg til alle de andre oppgavene i klubben. Min mening er at det er utrolig viktig å ta vare på instruktørene i klubben. Jeg har i perioder kjent mye på det selv at en både kan bli sliten og umotivert. I stede for å forvente at instruktørene SKAL holde kurs kanskje en bør vise at en setter pris på den jobben de gjør... I vår klubb tjener innstruktørene inn ca 40 000 kr til klubbkassa hvert år, viktige penger for drifta av klubben. Om en ikke tar vare på instruktørene kan en stå i fare for å miste den inntekta...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Cathrine
Gjest
|
 |
« Svar #27 på: Januar 21, 2008, 14:10:15 » |
|
Er dette SVART arbeid  Det er litt forskjellig fra klubb til klubb...i noen klubber er det svart i andre klubber så skatter en av inntektene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bjornar
|
 |
« Svar #28 på: Januar 21, 2008, 22:53:22 » |
|
Jeg regner med at utgifter for man dekt i vær klubb i landet  Den idylliske verden...joa er vel slik du beskriver..vi er jo 450 medlemmer i SBHK, jeg vet kanskje hvem 10-15stk av de er  Men i vår klubb så jobber man sammen i de forskjellige gruppene, dette er noe som skjer automatisk av hvor aktive man er i klubben..De i utstillingsgruppa jobber med den biten osv.. Instruktører utdannes vel av klubbene først og fremst for at de skal hjelpe medlemmene i klubbene, og det er helt frivillig om man ønsker å bli instruktør.. Tviler på at det er noen som har blitt tvunget til å bli instruktør, å jeg tviler på at mangfoldet av dere med denne utdanningen har tatt den først og fremst for å hjelpe andre videre i hundeholdet.. SÅ derfor MENER JEG NÅR KLUBBER DEKKER UTDANNINGA, SÅ BURDE MAN IHVERTFALL 2år fremover i tiden holde kurs for klubbene, at dere bruker så himla mye tid rundt vært kurs har jeg vanskelig og for og forstå, en nkk 1 instruktør..hva slags kurs kan han holde.,.,.valpekurs..Har han hatt 2-3 slike kurs så tenker jeg resten av kursa i fremtiden går på skinner..ikke rare jobben akkurat og å holde slike kurs noen helger i løpet av et år.. Hva med resten av medlemmene som stiller opp og lager div utstillinger, konkurranser, prøver osv..SKAL de å ha betalt...  Nei, jeg tror dere er på helt feil rute om dere mener at instruktører skal ha betalt for å være i klubber som er basert på dugnad og frivillighetsarbeid.. MEN dette er det visst ikke mange som mener, hvor er dugnadsånden blitt av  Det er ikke klubben som utdanner instruktører, det er instruktører som utdanner instruktører. Og jeg velger å tro at du ser på dette på en annen måte når du får noen flere års erfaring IPO3.  Lykke til i din idealistiske verden 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Bjørnar
|
|
|
|
Ronny
|
 |
« Svar #29 på: Januar 21, 2008, 22:59:48 » |
|
Jeg regner med at utgifter for man dekt i vær klubb i landet  Den idylliske verden...joa er vel slik du beskriver..vi er jo 450 medlemmer i SBHK, jeg vet kanskje hvem 10-15stk av de er  Men i vår klubb så jobber man sammen i de forskjellige gruppene, dette er noe som skjer automatisk av hvor aktive man er i klubben..De i utstillingsgruppa jobber med den biten osv.. Instruktører utdannes vel av klubbene først og fremst for at de skal hjelpe medlemmene i klubbene, og det er helt frivillig om man ønsker å bli instruktør.. Tviler på at det er noen som har blitt tvunget til å bli instruktør, å jeg tviler på at mangfoldet av dere med denne utdanningen har tatt den først og fremst for å hjelpe andre videre i hundeholdet.. SÅ derfor MENER JEG NÅR KLUBBER DEKKER UTDANNINGA, SÅ BURDE MAN IHVERTFALL 2år fremover i tiden holde kurs for klubbene, at dere bruker så himla mye tid rundt vært kurs har jeg vanskelig og for og forstå, en nkk 1 instruktør..hva slags kurs kan han holde.,.,.valpekurs..Har han hatt 2-3 slike kurs så tenker jeg resten av kursa i fremtiden går på skinner..ikke rare jobben akkurat og å holde slike kurs noen helger i løpet av et år.. Hva med resten av medlemmene som stiller opp og lager div utstillinger, konkurranser, prøver osv..SKAL de å ha betalt...  Nei, jeg tror dere er på helt feil rute om dere mener at instruktører skal ha betalt for å være i klubber som er basert på dugnad og frivillighetsarbeid.. MEN dette er det visst ikke mange som mener, hvor er dugnadsånden blitt av  Det er ikke klubben som utdanner instruktører, det er instruktører som utdanner instruktører. Og jeg velger å tro at du ser på dette på en annen måte når du får noen flere års erfaring IPO3.  Lykke til i din idealistiske verden  Kan hende det, syns synd i de førstegangseieran da, bikke billig..haha Kapitalista..lol 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|