Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Omplassering  (Lest 623 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Woodie
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« på: Januar 21, 2008, 14:51:42 »

Hei.

Jeg setter inn samme innlegg hos dere, som jeg har på Schæferhundforumet i håp om å få noe respons.

Dette er mitt første innlegg her og det er dessverre et innlegg jeg aldri hadde tenkt jeg noengang kom til å skrive. Jeg må ta med litt bakgrunnshistorie før jeg kommer til saken, dere får tilgi om det blir mye.

Saken er at vi har en 4 år gammel hannschæfer. Vi leitet med lys og lykter for å finne en oppdretter som hadde hunder med godt gemytt og som ikke var stresset/dominerende. Den hunden vi fikk har oppfyllt alle våre krav og vi har vært godt fornøyd med ham. Han er en virkelig god gutt som elsker oppmerksomhet. Han har et stort mål i livet og det er å følge "flokken" sin i tykt og tynt og å være der vi er. Han liker kjøre bil, elsker å være med på sjøen i båt, når tenåringene i huset går å bader om sommeren, hopper han i havet på lik linje med dem. Han er ikke noen stresset eller krevende hund, rolig og behagelig.

Da vi fikk ham (5 mnd gammel) hadde vi en eldre hann new foundlender (11 år). Denne var han skamredd de første dagene, deretter ble de gode venner. Likevel, når vi gikk tur måtte jeg ha Woodie(schæferen) nærmest meg, for han hadde et snev av sjalusi på andre dyr. New foundlenderen døde da han var 13 år og etter en tid fikk vi hjem en hann blandingshund. To hunder er kjekt, samtidig som de har selskap i hverandre har tanken vår vært. Woodie aksepterte nykommeren ganske fort og det gikk greit en god stund.

Etterhvert har dette forholdet forverret seg og de kan ikke være sammen f eks i hundegården (ca 60 m2) der de bruker være hvis vi ikke er hjemme eller begge to sammen med oss ute. Den yngste underkaster seg med en gang han ser Woodie og likevel raser Woodie i ham og er riktig morsk. Han viser signal om å ville ta ham selv om han ligger nede, står over ham og knurrer vilt. Dette trenger ikke høres så ille ut, men jeg har alltid hatt hunder og ser at dette er noe mer enn normalt. Woodie er sjalu og vil ha oss i fred. Jeg ser ikke vekk fra at han kan komme til å "ta saken i egne hender" for å ordne det slik han vil ha det. Jeg kan se han generelt mistrives og er sur når han må dele oppmerksomheten med andre dyr (vi har katt også og de er han ikke begeistret for heller) og generelt går dette utover humøret hans.

Pr i dag, fungerer dette slik at vi har han inne/ute sammen med oss en stund før han må ut og de andre dyrene får slippe til. Dette er ikke noen bra situasjon, og for en slik strålende kjekk kar han egentlig er så fortjener han bedre. (Det har ikke vært noe problem med å møte andre hunder langs veien på tur, det er oss han vil ha i fred)

(Jeg har vært i kontakt med schæferhundklubben her jeg bor og de mener også at løpet er kjørt for ham som en del av mange dyr i familien.)

Ønsket mitt er at han kan få komme til noen som kun har ham, (kanskje han kan gå sammen med en tispe, jeg vet ikke?) og kan gi ham all den oppmerksomheten han ønsker. Han gir i tifold tilbake, er svært hengiven og svært glad i damer med lys stemme. Da ligger han strekk ut på rygg og skal klappes. Han er også vant med å spenne fotball/leke sammen med større barn. Han har vanlig folkeskikk, men vil bli superglad hvis han kan få bruke enda mer av sine evner. (Han skal ikke ha noen kadaverdisiplin! Han kan snakkes til med normal oppfordrende stemme og hører etter da.) På nyttårsaften må vi passe på for han elsker raketter og prøver fange dem, så han er ikke redd høye lyder heller. Kort sagt så er han en drømmehund hvis han bare kan få være alene om oppmerksomheten.

Det må nevnes at han av og til kan være skeptisk overfor en spesiell mennesketype. Litt kraftige, store personer synes han av og til er skumle og må få lov å komme bort til i eget tempo. Dette har ikke vært noe problem, men verdt å være oppmerksom på. Hos dyrlege er han super og ser ikke ut til å ense at han får vaksine eller at det er andre dyr der.

Jeg kan godt si at å komme frem til denne løsningen har vært (og er fortsatt) en hard prosess, men jeg tror jeg må innse at det muligens vil være bedre for ham å få et nytt hjem nå. Jeg vil ønske å få oppdateringer om hvordan det går og bekreftelse på at han trives.

Hvis noen kan tenke seg å overta ham og mener å kunne gi ham et bedre hjem enn han har nå, så kan de sende meg en pm med mailadresse så kontakter jeg vedkommende. Det må være hundefolk som vet hva det dreier seg om og ikke noe prøveprosjekt for å se om dette er "gøy". Jeg stiller krav til at han ikke skal videreplasseres, da skal han tilbake her! Han skal ikke bli noen omplasseringshund med mange hjem bak seg.

(For de som er interessert i linjer, så er han etter Ingodds Wong/Hagadals Fiddeli. Kanskje er oppdretter på forumet her? I så fall må du gjerne kontakte oss hvis du har noen tanker om dette jeg har skrevet her.)

Mvh Lena og Ingvald 

Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: