Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er tørrfor optimal ernæring for våre hunder?  (Lest 1238 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: September 13, 2007, 13:24:28 »

Fordi selv om hundens matfat er et aktuelt og omdiskutert tema i alle hundemiljøer, finnes det lite uavhengig kunnskap om fôr og ernæring av hunder. Den informasjonen vi får kommer først og fremst fra fôrfirmaer,

Kjøttbeinmel er i dag mye brukt i hunde- og kattefôr. Vi ser behovet for økt kunnskap knyttet til alternative proteinkilder, ikke minst fordi forbrukerne er blitt mer skeptiske til bruk av kjøttbeinmel. Dette forbrukerengasjementet påvirker hunde- og kattefôrbransjen til å redusere bruken av kjøttbeinmel. I dag kan ikke animalske biprodukter benyttes som fôr til matproduserende husdyr på grunn av faren for kugalskap (BSE). Forbudet er midlertidig, men mye tyder på at det vil bli et varig forbud mot bruk av animalske produkter i denne typen fôr. Dersom forbrukerne ikke lenger ønsker å gi hunden kjøttbeinmel, eller det skulle bli et forbud, må vi ha kunnskap om alternative proteinkilder, sier Gregersen Vhile. NLH

Jeg har lest artikelserien om hundefor i NKK bladet Hundesport, Jeg leser alltid slike artikler med litt kritiske øyne og ble ikke mindre kritisk når jeg så at den som sto bak artiklen repressenterer et komersielt tørrfor merke, som også er en av NKK's hoved sponsorer....

Er dette snik reklame?
Kan vi tro på alt det disse "ekspertene" sier?  
Inneholder dagens tørrfor opptimal ernæring for våre hunder?
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: September 13, 2007, 15:36:46 »

Ja, det er helt klart snik reklame, og nei disse tørrformerkene er absolutt ikke gode nok. Det står det skal være et fullfor men: Når man varmebehandler et for så forsvinner mye av næring og vitaminer. Bare se på holdbarhetsdatoen, hvor mye er det puttet i for at det skal ha så lang levetid!!
Jeg har nå gått over igjen på V&H etter en tid på tørrfor. Jeg ser stor forskjell på hundene allerede. De har alltid vært glad i mat men, nå er de helt på tuppa. Nå forer jeg 50/50 tørrfor og V&H, men etterhvert kommer jeg til å kutte ut tørrforet mere. Jeg oppfordrer alle til å lese linken BARF, det er mye nyttig infor der Smiley Linken til BARF ligger under linker Smiley
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Garm
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: September 13, 2007, 16:14:54 »

Her fôres det på V&H, nettopp fordi jeg mener det er langt mer naturlig ksot for en hund enn noe tørrfôr kan være. Men jeg merker at det er litt FOR godt, FOR opptakelig, noe som fører til at avføringen blir hard. Ikke så rart egentlig, for det er jo ikke noe pels eller andre naturlige "myknere" i fôret, som f.eks. du kan se i ulve- eller revebæsj. Er ikke helt sikker på hvordan man skal løse det, vi har sett oss nødt til å bruke ørlite tørrfôr (og det sier en del - vi bruker tørrfôr for å tilsette noe med dårlig opptakelighet), eller ris/poteter. Kunne selvsagt begynt å tilsette deres egen pels, men.  :roll:  Wink
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: September 13, 2007, 16:55:24 »

Sitat fra: "Garm"
Her fôres det på V&H, nettopp fordi jeg mener det er langt mer naturlig ksot for en hund enn noe tørrfôr kan være. Men jeg merker at det er litt FOR godt, FOR opptakelig, noe som fører til at avføringen blir hard. Ikke så rart egentlig, for det er jo ikke noe pels eller andre naturlige "myknere" i fôret, som f.eks. du kan se i ulve- eller revebæsj. Er ikke helt sikker på hvordan man skal løse det, vi har sett oss nødt til å bruke ørlite tørrfôr (og det sier en del - vi bruker tørrfôr for å tilsette noe med dårlig opptakelighet), eller ris/poteter. Kunne selvsagt begynt å tilsette deres egen pels, men.  :roll:  Wink

Hei, jeg fikk som tips å tilsette godt kokt kålrot som fiberkilde hvis de ble harde i magen...fungerer godt,er billig og sundt...masse c-vitaminer  Smiley

Jeg forer selv på både tørrfor/kjøtt... for lettvinthets skyld når en reiser mye osv..  En annen ting som er bra med vom og rått kjøtt som jeg har oppdaget er at hvis hundene får diare så gir jeg de bare rent kjøtt et par måltider også blir de helt i orden i magen igjen.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: