Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beauceron  (Lest 1463 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« på: Februar 03, 2008, 22:46:36 »

Jeg har snust litt på denne rasen, og følt interesse på det jeg har lest om den og itillegg har jeg møtt et fint eksemplar. Men jeg skulle gjerne hatt flere personlige erfaringer. Vet at denne rasen ikke er så vanlig her til lands, og få har så mye erfaringer. Men tenkte jeg skulle prøve lykken her på forumet. kansje noen av dere har møtt denne rasen noe?
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: Februar 04, 2008, 14:24:32 »

Ja, dette får en si var en noe ukjent type hund. Jeg måtte jo sette meg ned å lese litt om den, og den ser unektelig spennende ut.

Sitat
EN ALLSIDIG HUND

På grunn av sin intelligens, sine mange kvaliteter, sin dresserbarhet og sin evne til omstilling,
har Beauceronen vært i stand til å orientere seg mot andre oppgaver.
Oppgaver vanligvis i tilknytning til vakthold, forsvarsarbeid og sporarbeid.
Den er brukt som sporhund og som vaktpost i militæret. Som minehund, og som ”kommando-soldat”.
Som politihund, og som ettersøkshund for sårede ved natur-katastrofer.
Også som førerhund for blinde er Beauceron brukt. Og selvfølgelig som gjeterhund.

Hadde vært moro å høre om noen har erfaringer med denne rasen Smiley
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Februar 04, 2008, 14:42:03 »

Har kun møtt 2 eksemplarer av denne rasen, men det var for flere år siden. De var begge veldig stressede og engstelige, men om det kom av at de var dårlig representanter for rasen, eller oppveksten (de kom fra utlandet og var kupert og dermed ikke tatt inn til Norge før 7-8 mndrs alder) vet jeg dessverre ikke.

Utrolig flotte hunder utseendemessig. Det at man ser så få i brukssammenheng gjør at man bør undersøke ekstra nøye.
Loggført

Puma de Malandanza
BH Pico vom Haus Mecki SchH I
http://www.mrpico.com
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: Februar 04, 2008, 15:03:24 »

Jeg har snust litt på denne rasen, og følt interesse på det jeg har lest om den og itillegg har jeg møtt et fint eksemplar. Men jeg skulle gjerne hatt flere personlige erfaringer. Vet at denne rasen ikke er så vanlig her til lands, og få har så mye erfaringer. Men tenkte jeg skulle prøve lykken her på forumet. kansje noen av dere har møtt denne rasen noe?

Du kan jo snakke med Jonnhy om den, de hadde en slik på i hundegruppa på flystasjonen engang i tiden, tror det var den rasen.
Ihvertfall fortalte de litt om den hunden under Rik-kurset i nov, du var dratt hjem da..hihi...Men de sa nu som så var at ingen av hundene de hadde hatt der til nå var så god som den, i forsvarests sammenheng vel og merke..men snakk med Jonnhy du,,er jo trening imorgen, stikk innom da vel..lenge siden sist..hehe..
Loggført

Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Februar 04, 2008, 16:16:57 »

Takk for svar. Ja det er vel litt tilfeldig om hvordan de er de man møter, spesielt når det er så få av dem her i landet. Den ene jeg møtte var ihvertfall veldig grei og fin, men eieren sa at ihvertfall den oppdretteren som solgte til dem, solgte kun til voksne mennesker. For å unngå useriøse kjøpere (sverige) Vet selv bare om 1 oppdretter i Norge (som forøvrig fikk kull ganske nylig) Jeg ville uansett sett utenfor Norge skulle denne rasen vurderes. Ingen tvil om at det kan bli en god brukshund ut av det. Også andre egenskaper som gjør meg interessert. Bare synd man alltid skal tiltrekkes de rasene som ikke er så mange av. Roll Eyes

Ipo: ja vi sees kansje imorgen  Smiley
Loggført
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Februar 04, 2008, 17:41:46 »

Det er vel Frankrike som er mest interessant dersom man kan få den inn som valp  Huh? Så på standarden at de kan være reservert mot fremmede så det nok lurt å sosialisere den mest mulig i tidlig alder.

Synes det er spennende om du prøver noe annet enn de mest vanlige rasene. Du får holde oss informert om fremdriften  Smiley

sender over en link jeg fant i tilfelle du ikke har den

http://www.dogbreedinfo.com/beauceron.htm
Loggført

Puma de Malandanza
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Februar 04, 2008, 17:54:11 »

En vakker hund med en spennende rasebeskrivelse. Har aldri sett en før, men håper jeg får gleden  Smiley
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Maria
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Februar 04, 2008, 17:56:59 »

Denne var flott  Smiley

Loggført

Puma de Malandanza
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Februar 04, 2008, 18:49:57 »

Flott var den Grin

Men den der er vel kuppert, har de ikke hengeører Huh?
Loggført

Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Februar 04, 2008, 19:09:21 »

Jo de har hengeører:

jeg trodde først det var en blandigshund jeg, da jeg så en slik en. Syns de er flotte. Noe lik rasen jeg har nå, men samtidig annerledes.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Februar 04, 2008, 19:34:07 »

slik de blir når du blander rott/dob/sch...langhåret dober Shocked Shocked
Men du har jo en super hund å jobbe med, hvorfor på jakt etter fler...takler du det..hehe
Gitt slipp på den hvite hyrde...Nei Elisa, få dæ en Hollender...De er FINE de... Wink
Loggført

Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Februar 04, 2008, 19:37:14 »

Her kommer 1000-kroners spørsmålet.. hvordan uttales Beauceron??
« Siste redigering: Februar 04, 2008, 20:00:46 av Huffsa » Loggført

Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Februar 04, 2008, 19:38:53 »

satser på Bycherån Grin Grin
Loggført

Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Februar 04, 2008, 20:08:08 »

Nja.. skeptisk.. "beau" betyr vakker og uttales "bå" litt nasalt, og det er vel omtrent all fransken jeg kan :p
Litt usikker på om "c" uttales "k" eller "se" i denne sammenhengen, men "n" er vel i alle tilfeller stum!?

Jeg tipper "båseråå".. :p ..litt nasalt og med skarr på "r"en.. hehe
Loggført

Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Februar 04, 2008, 20:28:43 »

Hehe har lurt på det selv hvordan det uttales. Bakkerån.  Grin

ipo: dette blir når Hera er grå i hårene. den hvite er ikke lagt på hylla, men fikk seg en kraftig konkurrent.  Wink
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: