Sider: [1] 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feil HD avlesning....  (Lest 3885 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: September 13, 2007, 13:36:02 »

For noen uker siden røntget noen jeg vet om, hunden sin for HD... Denne hunden hadde ved første røntgen fått HD D, eier og oppdretter kunne ikke tro at denne hunden hadde middels HD da den både var utrolig aktiv, aldri har vist tegn på smerte og også har veldig frie bevegelser. Da di fikk tilbake resultatet var det HD B, altså fri...

Dette er ikke første gangen jeg hører om hunder som går fra middels HD til fri ved omtrøntging...og alle gangene har "forklaringen" fra veterinær vært at hunden hadde måttet ligget skevt på de første bildene... Er det virkelig så lite som skal til? At om en er uheldig med bildene så kan en sitte der med et HD reultat?

http://www.leerburg.com/pdf/hipplacementforxrays.pdf
Loggført
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: September 13, 2007, 15:44:31 »

Dette har jeg tenkt masse på selv. Er det virkelig så små nyanser som bruk av beroligende preparat, liggestilling, bruk av røntgenutstyr etc som er avgjørende for hvordan resultatet blir å lese?

Man hører historiene hele tiden og jeg GRUER meg til dagen kommer.
Skal snart i ilden selv med minstemann. Vi går selvsagt for fri, men jeg vil for alt i verden unngå å måtte vente i uvisshet (6 mnd?) hvis hunden må røntges om fordi at noen kanskje har kløna.  
Noen tips om veterinærer som er litt ekstra kompetente på området?
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
Garm
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: September 13, 2007, 16:22:25 »

Man kan gjøre mye ved å bruke en veterinær som er god på å plassere hunden, lære seg å se på bildene om hunden ligger rett (i tilfelle veterinæren ikke er så god), samt bruke Plegicil som sovemiddel fremfor de andre.

http://www.skk.se/pdf/avel/AK_sedering03.pdf

http://leerburg.com/hipart.htm

Samtidig tror jeg det er noe feil med hele systemet, vi vet faktisk veldig lite om HD når det kommer til stykket, og både avlesningsmetoder, skalaer og avlesningskriterier bør nok forbedres og standardiseres i større grad. Forskjellen man ser på Plegicil og f.eks. Rompun er rett og slett slappheten i leddene. Og dette kan vel like gjerne påvirkes av andre miljøfaktorer, når bedøvelsesmiddelet kan gi så stort utslag? Bør i det hele tatt "slappe ledd" være en del av HD-begrepet? Dette er bare en liten problemstilling i det store havet som få synes å tenke over eller arbeide med.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: September 13, 2007, 16:35:38 »

Problemet er at NKK ikke godtar at hunder blir dopet med plegicil i Norge... Tror det skal være Dormitor... Ringte rundt i vår og spurte forskjellige veterinærer her i distriktet og fikk ingen med på å bruke Plegicil...  Sad
Loggført
Garm
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: September 13, 2007, 16:37:35 »

Sitat fra: "Cathrine"
Problemet er at NKK ikke godtar at hunder blir dopet med plegicil i Norge... Tror det skal være Dormitor... Ringte rundt i vår og spurte forskjellige veterinærer her i distriktet og fikk ingen med på å bruke Plegicil...  Sad

Vel, strengt tatt kan man vel velge å ikke dope den ned i det hele tatt (enda en sak som må ses på). Er ikke Plegicil lovlig da?
Om ikke veterinæren vår går med på Plegicil, så blir det enten ingenting eller halv dose av noe annet.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #5 på: September 13, 2007, 16:40:35 »

Sitat fra: "Garm"
Sitat fra: "Cathrine"

Vel, strengt tatt kan man vel velge å ikke dope den ned i det hele tatt (enda en sak som må ses på). Er ikke Plegicil lovlig da?
Om ikke veterinæren vår går med på Plegicil, så blir det enten ingenting eller halv dose av noe annet.

I norge så tror jeg en må dope hunden, kun i Svergie en har sånne valg.. NKK har ganske klare rettningslinjer for dette...desverre...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #6 på: September 13, 2007, 16:42:18 »

jeg skal sende NKK en mail om dette å spørre for å få klare svar...så slipper vi å lure.. Jeg har bare denne infoen fra veterinærer
Loggført
Garm
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: September 13, 2007, 16:44:22 »

Så flott! Smiley
Men jeg tenker vi må vente i spenning en god stund likevel, det er visst ikke alltid så greit å svare på mail.. Har sendt dem tre mails i det siste, ikke fått svar på en eneste en.  :roll:
Loggført
Banjo
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: September 13, 2007, 16:53:18 »

Hei
Har en schæfer som ble røntget etter et år, resultatet var HD grad. I dag er han over tre år, og har ikke vist tegn til å ha problemer. Han trener brukshund spor og rundering, og er av den typen som har enormt med "motor" når han jobber.
Jeg har tekkt å re-røntge han men det har ikke blitt til det, men både jeg og andre erfarne hundefolk tviler sterkt på riktigheten av denne avlesningen.
Loggført
Banjo
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: September 13, 2007, 16:54:02 »

Sitat fra: "Banjo"
Hei
Har en schæfer som ble røntget etter et år, resultatet var HD grad E. I dag er han over tre år, og har ikke vist tegn til å ha problemer. Han trener brukshund spor og rundering, og er av den typen som har enormt med "motor" når han jobber.
Jeg har tekkt å re-røntge han men det har ikke blitt til det, men både jeg og andre erfarne hundefolk tviler sterkt på riktigheten av denne avlesningen.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #10 på: September 13, 2007, 17:00:29 »

Hei
Har en schæfer som ble røntget etter et år, resultatet var HD grad E. I dag er han over tre år, og har ikke vist tegn til å ha problemer. Han trener brukshund spor og rundering, og er av den typen som har enormt med "motor" når han jobber.

Utrolig spennede å høre Banjo... Hvis du røntgerom så la oss få høre hvordan resultatet blir.
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #11 på: September 13, 2007, 17:06:11 »

Ja, vi skal til omrøntging i slutten av neste mnd. Atlas fikk resultat D...og jeg har ingen tro på den graden jeg heller...så dette skal bli spennende...
Loggført
Karin og Lady
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: September 13, 2007, 17:37:57 »

Hei Jeg tok rtg av Nero da han var 1år og 2 mndr.Fikk c på han.Ringte ned t nkk,og de sa da at han egentlig skulle ha vært fri,for at detd et viste var så bittelite. For å følge med utviklingen hans bak på hdn,tok jeg pånytt i fjor. Da var Nero fri rtga,og det var gått litt over 2 år.Han var da 3 år.Tok hos to forskjellige dyreklinikker. 1.gangen ble det brukt halvt om halvt,muskel og sove avslsappende middel ettersom jeg forstod. 2.gangen på den andre plassen,fikk han den gamle innsovningsmiddelet,som de brukte før i tiden før alt det nye kom. Jeg sa og at jeg ville ha det. Vetrinæren var syk den dagen,så det var kontordamene som gjorde jobben da:) Ved 2.gangs rtging,drev jeg å snørekjørte m han,inntil han sku inn t klinikken.

Vet av en hund som har c bak,og har e fremme uten at det vises/overhodet merkes noe på hunden i det hele tatt.Og den er i mye aktivitet,og traver som en gud. De skal ta både fremme og bak på nytt i oktober.hunder er litt over 1 og et halvt år. Har det hendt noen gang at det har vært gjort feil hos vetr under rtg fremme?
Har noen hørt om noen som har prøvd omrtg fremme? og rseultater av det? Men hører folk snsakker i at det er liten vits,for benene blir stående/vokst slik.
Loggført
Grete
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: September 13, 2007, 18:52:56 »

Karin Stormoen på Bjerke Dyrehospital er veldig dyktig og veldig nøye - jeg anbefaler henne  Smiley
Loggført

Grete og Svipp
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: September 14, 2007, 07:59:18 »

Det jeg synes er mest betenkelig er, at hvis en hund rerøntget så sammenligner vetrinæren bildene fra første gangen med de som er tatt nå. Det skulle ikke vært opplyst om en hund tidligere er røntget. De skal jo foreta en uavhengig avlesning og basere seg på bildene de har forran seg. Ikke hva de har lest av tidligere. Er redd dette fører til at en hund avleste med c aldri vil få a på hofter, fordi det vil for veterinæren være å innrømme at han tok feil første gangen
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Sider: [1] 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: