Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Animalske og vegetabliske biprodukter...  (Lest 2656 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« på: Februar 28, 2008, 13:09:05 »

Jeg liker å vite hva jeg stapper i hundene mine...

Jeg tror jeg har rimelig kontroll på hva Animalske biprodukter er... Det er alt fra kjøtt til hover, ben, hud, pels, fjær osv  Shocked

Men så begynte jeg å tenke på hva vegetabliske biprodukter er.... Og kom frem til at det kan være alt fra korn, ris, mais til opphakket halm, deler av planter til ris, korn, mais...

Noen som vet noe mer om dette? Har noen info om hva biprodukter kan bestå av?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: Februar 28, 2008, 13:20:04 »

Dette fant jeg i et hundefor - biprodukter fra sukkerproduksjon.... Lurer på hvilken nytte hundene har av biprodukter fra sukkerproduksjon...?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: Februar 28, 2008, 13:39:07 »

Her fant jeg mye interesant...

Hva er det egentlig i hundefor -
http://www.hunde-sport.no/assets/Hva_er_det_egentlig_i_hunde.pdf
Loggført
Kjersti D
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #3 på: Februar 28, 2008, 14:07:15 »

Dette fant jeg i et hundefor - biprodukter fra sukkerproduksjon.... Lurer på hvilken nytte hundene har av biprodukter fra sukkerproduksjon...?

Sukkerbete/ betepulp som ofte er i hundefor er en type fiber som gir kortkjedet fettsyrer....
Oppgaven er å vedlikeholde tarmsystemet...
Loggført

BH Jean Dark High Love
Black Jax Bit's Of Insolence

IPO3 SchH3 H-Cayos av Xazziam
IPO2 SchH3 v Troll vom Kassler Kreuz
Diesel van Gogh
Cathrine
Gjest
« Svar #4 på: Februar 28, 2008, 14:18:24 »

Fant også ut at animalske biproduketer kan være hoder, syke dyr med kreft, forster og sjøl daua dyr som kan ha vært døde i flere dager før de kom til slakter...
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Februar 28, 2008, 14:24:59 »

Det var nesten så en ikke "turdte" lese artikkelen...hehe...men nå har jeg lest artikkelen og den var som forventet, viktig og intressant.

Dette styrker mavefølelsen en har hatt i lang tid. En skal ikke lite på tørrforet 100%.

Heldigvis så har en her i huset en variert kosthold. Her fores det 50/50 med tørrfor og råfor. Råfor i form av V&H og i tillegg råe og frosne kraftbein, oksehaler og annet jeg kommer over.
Loggført
storealpakka
Unghund
Utlogget Utlogget

Det er mange veier til Rom.

« Svar #6 på: Februar 28, 2008, 18:11:27 »

Nå er det da stor forskjell på produsent til produsent da..

De gode dyrebutikkforene; eukanuba, royal canin og pro plan produserer jo alle i land der kontrollen med råvarene er god. Kontrollen på mat til mennesker og dyr er vannvittig dårlig i Norge, men i eu er den god.

I USA har de også en streng oppdeling på hundefor; lowpremium, premium, og superpremium. Eukanuba, pro plan og royal er super premium.

DVS at man finner ikke ting som animalske- og vegitabilskebiprodukter på innholdslista deres. Det er strenge regler for hvordan en innholdsliste skal skrives og hva de forskjellige ingridiensene skal kalles.

Har man ett for med biprodukter på innholdslisten, så har man valgt et lavkvalitetsfor (sånn som Labb for eksempel). Da kan man ratt finne skolær i foret, eller katteskinn som en jeg kjenner fant (Coop sitt Kaisa hundefor).

Selv forer jeg Vomoghundemat ved siden av tørrfor. Men jeg er faktisk mer sikker på hva tørrforet inneholder enn vomoghundemat. Det står da ingen sted at det er rent kjøtt, rene innvoller etc.. Men det står slakteavfall... Og hva er dette? jo biprodukter fra slaktinga.. Den maten vi ikke vil spise selv.. Og når man da tenker på det at Norge har ett av de slappeste lovverkene om håndtering av mat og matkvalitet... så kan man jo lure...

Som sagt selv bruker jeg VogM og jeg har brukt det i 8 år, strålende fornøyd.. men er det ett for man ikke vet hva man gir hunden så er det jo det Smiley
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #7 på: Februar 28, 2008, 18:56:23 »

vegetabilske biprodukter er reste råvarer som brukes i normalt dyrefor, det kan være alt fra raps og solsikkefrø som de har presset ut mesteparten av oljen av. Rester fra skrelling og pressing av grønnsaker/frukt og rester av kornproduksjon.  Det er ingentng der som har vært kokt eller brukt på noen måter, det er rene råvarer som er tatt vekk.

Normalt så er det ingenting galt med dette, man bruker så mye av råvarene som mulig. Årsaken til at de ikke spesifiserer dette helt nøyaktig er at tilgangen kan varierer etter årstiden. Jeg kontaktet for produsenten og fikk gode svar på hva som var i min forpakning.

Når det gjelder biprodukter fra sukker produksjon så må jeg forklare litt, det er ingenting farlig med det produktet og det har blitt brukt som en naturlig del av dyrefor i minst 100 år. 

Her regner jeg det er sukkerroer det  er snakk om som er hovedproduktet, ser man på produksjonen av det i Norden så dyrker de dette i Danmark og skåne og gotland i Sverige.. Der er rundt 30% av planten fruksukker sm blir tatt ut til sukkerproduksjon. resten blir bruk til dyrefor og uten sukkeret så er dette å å regne som en Nepe eller kålrot, fult med fiber og regnet som prima dyrefor.

Loggført

Det bor en grevling i taket
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Februar 29, 2008, 03:02:58 »

Har lyst til å legge ved en liten link til testing av fór!! Jeg er skeptisk til tørrfór. Et for som har så lang holdbarhet, må jo ha noe i seg som ikke er bra!! Dere kan lese om forskjellige hundefor her!

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/index.php
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Februar 29, 2008, 03:18:25 »

Royal Canin Medium Breed Adult 25, kom på en 3 stjerners plass. 6 er det beste man kan få. Her er et lite utdrag av hva som står.. Royal har ikke vært høyere på lista!!! Dette er det 1. kjente merke jeg kom over.

We note the use of soya oil in the food. Soy is a poor quality source of protein in dog food, and a common cause of allergy problems. Some believe that it is the number 1 cause of food allergies in dogs (outstripping even wheat). We would prefer to see the use of whole eggs rather than egg product.

Note that this food uses citric acid as a preservative and should not be premoistened prior to feeding (a bloat risk factor in large breed dogs).
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Februar 29, 2008, 04:34:54 »

Nå har jeg lest hele artikkelen, og jeg må si jeg er skremt... virkelig skremt!!!!! Vi har ikke et snev av anelse hva vi putter i dyrene våre, og vi blir lurt trill rundt.. Jeg har vært skeptisk til tørrfór lenge, men at det er så ille trodde jeg virkelig ikke!!!

Dere som ikke har lest denne artikkelen, bør virkelig gjøre det!
Loggført

storealpakka
Unghund
Utlogget Utlogget

Det er mange veier til Rom.

« Svar #11 på: Februar 29, 2008, 10:53:17 »

Har lyst til å legge ved en liten link til testing av fór!! Jeg er skeptisk til tørrfór. Et for som har så lang holdbarhet, må jo ha noe i seg som ikke er bra!! Dere kan lese om forskjellige hundefor her!

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/index.php

Igjen må jeg si det er skille på low premiun, premium og super premium.. Ingen av de forene på forsiden av denne linken var noe mer enn premium.. så de har jo dårligere kvalitet.. derfor de ikke har blitt super premium..

Og det har jo visst seg selv at man ikke kan stole på fôr tester, det er så mange aspekter man må ta i betrakning.. og det klarer man ikke med en test.. Det strå faktisk ikke noe sted på siden om hvordan de har testet foret...

Hvordan kan dere da stole på dette?? Det er jo det samme som å si schäferhunden min er dødsgod.. det har jeg testet... men testet for hva da?

Nei, dette var ikke en troverdig side..

Jeg har jobber i dyrebutikkbrasnjen i 9 år... Jeg har sett det meste av tester og i alle tester er det aspekter de har glemt. men uansett alle gode tester skriver hvordan de har testet foret.... Og blir jo umulig å ta en vurdering som gjelder fra alle hunderaser.

Jeg tror vi bare skal stoppe og bekymre oss jeg... UANSETT hva vi forer hunden med så vet vi ikke hva vi putter i den.. Kylling.. vet man hva kyllingen er foret på? Egg, vet man hva høna er foret på? Laks.. alle vet at den er proppet med antibiotikum og masse gifter. Kalver.. foret på rester fra resturantmat og gamle frukt og grønnsaker fra matbutikken.. Man blir hva man spiser....

Og når tilogmed ikke appelsin inneholder c-vitamin i Norge så er det bare å glemme å ha koll på hva man får i seg.

Tror vi bare skal glede oss med faktaen om at hunder som spiser godt tørrfor Eukanuba, pro plan, royal canin (disse er de eneste som er super premium i norge) så blir de mye eldre enn hunder som spiser annet... Det er ikke før hunden er dau man vet om man foret den riktig.

Selv lager jeg mat fra grunnen av til gamlefar i huset med hjerteproblemer... men jeg har som sagt jobbet i bransjen i ni år, sitter med masse kurs på nakken, og muligheten til å benytte meg av eksperter(som man ikke finner på canis Smiley ) Så tror vi skal få noen år på nakken alle sammen før vi kan lage bedre mat enn gode tørrfor.

Hvordan skal vi kunne lage bedre mat selv i ett land som Norge?

-det kan vi ikke...
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #12 på: Februar 29, 2008, 11:14:57 »

Jeg klarer absolutt ikke å være enig med deg Storealpakka  Smiley

Mennesker har hatt hunder i 10 000 år og kun de siste 20 - 30 årene har tørrfor til hund kommet på markedet. Det er jo nesten rart hundene overlevde i 9970 år uten tørrfor Wink

Når jeg leser innholds fortegnelsen på flere av disse forene du sier er super premium for starter innholdsfortegnelsen med ris, hvet eller mais...dvs at foret inneholder mest ris, hvete eller mais. Det er tottalt ulogisk for meg at en hund kan få opptimal ernæring igjennom grønnsaker.

Jeg trenger ingen foreksperter for å bruke sunn fornuft. De fleste foreksperter er også tilknyttet ett eller annet formerke og er betalt for å si at deres for er best og optimale ernæring. Jeg kjenner også flere i hundekjører miljø og de kaller tørrfor for "vom fyll". Og er det noen som er avhengige av at hundene skal yte max så er det hundekjørerne...

Om en ser hva "bror ulven" spiser så er det 95 % animalsk og 5 % bær, gress o.l. Nå er ikke hundene våre ulv lengre, men i vill tilstand og i naturlig tilstand ville en hund spist og levd som en ulv.

Når du nevner alder på hunder, så har det vel ikke vært så lav dødelighet på hunder som nå. Før i tida møtte en rett som det var hunder i alderen 14 - 16 år... det er nå ultra sjeldent jeg møter så gamle hunder.

Og de som tviler kan jo ta et kjapt søk på www med søkeord BARF, råforing eller vom og hundemat og lese 100 vis av solskinns historier om hunder som har vært syke og ved å gå over til mer kjøttbassert og natturlig foring har hundene blitt friske...

Nei, dette er ikke forkningsresultater eller fakta....men det finnes alltid noen glupe sjeler som er forut for sin tid Wink
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Februar 29, 2008, 11:27:50 »

Jeg er helt enig med Cathrine . Jeg er vel kanskje en av få her inne som hadde hund allerede før alle disse tørrforene kom. Man foret hunden etter prinsippet...man tager hva man haver . Det gikk i rester av alle slag , og jeg tror man faktisk hadde friskere hunder den gang.
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #14 på: Februar 29, 2008, 12:25:30 »

Her må jeg bare inn og si noe..hehe Grin

Når det gjelder tørrfor så er det jo bare å se hva som kommer ut ræva når hunden skal gjøre i fra seg!! Er jo kilosvis, man må jo ha en søppelsekk med for å plukk opp!! Hvorfor det, jo for hundens kropp skiller ut all dritten den ikke trenger. Akkurat som menesker når vi har fylt oss med dritt!!

Jeg har en gutt med forallergi, tror dyrelegen...Jeg prøvde og gå over på Wom33, gikk på det i 3-4mnd, han elsket det..sprang til skåla på tidene han visste at det var mat å få, MEN han fikk stor byller i hodeflaten og imellom tærne så vi sluttet og gikk over på allergifor, byllene forsvant, men kløen ser ikke ut til og forsvinne uannsett hva slags type for jeg gir han...å han springer ikke akkurat til skåla nu:(

Jeg var uerfaren med hund å dro på dyrebutikken for å kjøpe for, hadde ikke et clue på hva slags for jeg skulle velge, oppdretter hadde brukt Royal Canin. Men jeg hadde hørt at Eukanuba var både DYRT og BRA så jeg gikk for det Grin Så vi gikk nu på valpeforet, så skulle han bynne på unghundfor å jeg gikk på dyrebutikken igjen å lurte på hva jeg skulle bruke, denne personen har jobbet i 9-10 år i butikken. Han spurte hva slags hund jeg hadde..en Dobermann..okey en aktiv hund, så han ga meg høyproteinfor som han gikk på 6-7mnd, var da problemene bynte...Har jeg en hund som trenger høyproteinfor!!

Jeg tror nok at man burde gå tilbake til slik Laila beskriver, man tager det man haver Grin Husker selv vår kjøre Labrador Caso når jeg var liten, han fikk kun meneskemiddager..samme som resten av familien spiste. Brødskiver med leverpostei til frokost..hehe...
Tørrfor burde man kanskje kun bruke i nødens tillfelle, slike dager man f.eks ikke har middag..

Traff en kar som hadde kjøpt en muggen forpose, dette så han ikke før midten av posen var nådd og hunden ble skikkelig syk av foret. Roll Eyes

God Helg folkens, Nå skal vi dra og spore fiskekaker Grin  Grin

Loggført

Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: