Jeg klarer absolutt ikke å være enig med deg Storealpakka

Mennesker har hatt hunder i 10 000 år og kun de siste 20 - 30 årene har tørrfor til hund kommet på markedet. Det er jo nesten rart hundene overlevde i 9970 år uten tørrfor

Når jeg leser innholds fortegnelsen på flere av disse forene du sier er super premium for starter innholdsfortegnelsen med ris, hvet eller mais...dvs at foret inneholder mest ris, hvete eller mais. Det er tottalt ulogisk for meg at en hund kan få opptimal ernæring igjennom grønnsaker.
Jeg trenger ingen foreksperter for å bruke sunn fornuft. De fleste foreksperter er også tilknyttet ett eller annet formerke og er betalt for å si at deres for er best og optimale ernæring. Jeg kjenner også flere i hundekjører miljø og de kaller tørrfor for "vom fyll". Og er det noen som er avhengige av at hundene skal yte max så er det hundekjørerne...
Om en ser hva "bror ulven" spiser så er det 95 % animalsk og 5 % bær, gress o.l. Nå er ikke hundene våre ulv lengre, men i vill tilstand og i naturlig tilstand ville en hund spist og levd som en ulv.
Når du nevner alder på hunder, så har det vel ikke vært så lav dødelighet på hunder som nå. Før i tida møtte en rett som det var hunder i alderen 14 - 16 år... det er nå ultra sjeldent jeg møter så gamle hunder.
Og de som tviler kan jo ta et kjapt søk på www med søkeord BARF, råforing eller vom og hundemat og lese 100 vis av solskinns historier om hunder som har vært syke og ved å gå over til mer kjøttbassert og natturlig foring har hundene blitt friske...
Nei, dette er ikke forkningsresultater eller fakta....men det finnes alltid noen glupe sjeler som er forut for sin tid

Hvilket for finner du mais etc på toppen av?
du skrev:
Om en ser hva "bror ulven" spiser så er det 95 % animalsk og 5 % bær, gress o.l. Nå er ikke hundene våre ulv lengre, men i vill tilstand og i naturlig tilstand ville en hund spist og levd som en ulv.
Men håper ikke du eier en ulv? Hvis man ser på bror ulven så har ikke den 100% likt fordøyelse system som hunden var.. Ulven har mye kortere tarmkanaler.. Derfor kan de leve på "bare kjøtt". Og den 95% animalsk og 5% vegitabilsk formelen, hvor plasserer du da vomfyllet til byttedyret?
Hvordan hunder ble 14 til 15 år før? jo gårdshunder, div. spisshunder. En rottweiler og bulldog har aldri blitt så gammel. De fleste huskiene jeg kjenner blir avlid når de er 16 år for da kan de ikke brukes mer.. Så hunder av samme type som før blir eldre den dag i dag.. Buhund foreksempel blir fort 16 år og opp.
Men her spiller avlen og mosjonen en god del og da.. det har aldri vært så planlagt avel som nå, aldri har fokuset vært så stort på utstilling som nå. En gang i tiden var jo irsk ulvehund brukt til ulvejakt, en bullmastiff som en vakthund som også skulle jage rovdyr.. skulle likt og sett det i dag..

Og hvor mange har hunden sin løs på gården så den får springe på ti målstomt og kose seg hele dagen? De fleste har vel en leigligher på 80 kvadrat og maks halvt mål tomt og en flusst av naboer

Og hadde man spurt de folkene som gikk på BARF om hvilket for de gikk på før så hadde man fått svar matbutikk for.. så ikke rart hundene har blitt bedre...
Jeg snakker med kunder hverdag, som sier åhh.. hunden min er så flott, den pelsen vøtt.. Så kommer bikkja inn så må jeg nesten bare grine på nesa,, for pelsen ser jo ikke ut, bikkja stinker og man blir seig i hånda av å klappe den... røyter og røyter og klør seg to ganger i løpet av tiden de er innom.. Mine hunder klør seg maks to ganger i uka.
Jeg får helt noia hvis hundene mine klør seg mer enn to ganger i løpet av en uke.. da er jeg sikker på at de har lus..
så alt dette kommer jo ann på øye som ser, og dessverre er øye på ola nordmann som oftes veldig svaksynt..
Men poenget var at man vet ikke hva man trøkker i hundene selvom man lager maten selv eller går på Vom og hundmat.
Norge har ett av de slappeste regelverkene da det kommer til hold og foring av produskjonsdyr, mathåndtering og eller kvalitetskontroll på råvarer.
Dette betyr at produksjonsdyrene våre blir foret dårlig, derfor har de en dårlig kvalitet, og sjekker mann innholdet i dyret så avviker det langt i fra hva som er standaren.
Norske laksen er full av miljøgifter og antibiotikum og karpelusgift (husker ikke hva stoffet kalles for øyeblikket)
kyllingen er full av hormoner, grisene er full av veksthormoner og kjøttet deres er fullt av nitrater (PGA stress PGA griseholdet i norge).
Så med andre ord foreksempel vom og hundemat inneholder bolede kyllinger, forgiftet laks, slakteavfall av så dårlig kvalitet at det ikke kan brukes i pølser en gang. Dette er fakta, men det betyr ikke at foret ikke fungerer, men selvsagt forer ikke kjøtt-Magne opp prima råvarer selv, og selvsagt kjøper han ikke inn råvarene i i en delikatessebutikk.
Så man vet aldri hva man forer hundene sine på uansett, så lenge Norge fortsetter med denne matpolitikken og ignoransen og ukompetansen mattilsynet har.
Derfor må man enten kjøpe EU kjøtt, helst fra Frankrike Eller så får man bare drite i det og kose seg med faktaene at raser med sunne avlsmål er sunnere enn aldri før

Selv har jeg 5 hunder som har vært foret på Barf/VogM sammen tørrfor hele livet.. Foruten om han med hjerteproblemer, noe som ligger til rasen, er hundene mine Super flotte.. Jeg er aldri hos veterinæren med de omtrent (foruten om da amstaffen min spiste to skruer og en halvkilo grus

) De klør seg så og si aldri, har aldri ørebetennelser/øyebetennelser, flotte muskler og en god pels. De har hatt lus kunn en gang, aldri blitt smittet av kennelhoste eller lignede selvom de har bodd med andre hunder som har det. De har aldri hatt mark. Hndene er nå 17mnd, 4 år, 7 år, 7 år, 9,5 år og ingen tror de er så gamle alle tror at de er unghunder selv veterinæren.. Tar seniorsjekk på eldste mann hver halveår, og hver gang tror de at dyrepleieren har feilinformert dem, da de fleste har tippet på at gamle far er 3 år

Så jeg må si at jeg vet bedre hva jeg stapper i hundene mine når jeg gir de tørrfor, enn naturlig kost, for det har jeg sett alle annalyser på både av tørrstoff av tørrforet og tørrforet i sin helhet. Men jeg har alltid gitt de mye VogM, og da vet jeg ikke hva jeg stapper i de... men det fungerer og da må man jo være fornøyd

Man kan ikke skremme seg selv med utlandskefor sider hell.. for ett royal canin for i USA er ikke det samme som Royal Canin i Norge.. de har forskjellige innhold. Og alle disse kunstinge tillsettningene man leser om i BARF verden er jo ulovlige i EU, så de finner man ikke i foret.. Blir vanskelig å dra en Australsk ideologi basert på Amerikansk forskning over til EU.. Vi er i to forskjellige verdener

Blir enda vanskeligere med tanke på at Australie har en kjøttkvalitet uten like... sammenlginer man kjøtt derfra og kjøtt fra Norge, så blir det det samme som å sammeligne en Appelsin i Spania og appelsin i Norge.
Nei har du en frisk og rask harmonisk hund som ikke får infeksjoner/blir smittet lett, ikke stinker, ikke skiller ut mye talg, klør seg færre en ti ganger i uka, ikke er bløt i magen og ikke hard, som har fin muskelmasse og bærer seg med en stolt holdning.. Da forer du riktig, og da er det jo bare kose seg med den perfekste huden man har!

(ikke bekrymre seg over hva man leser i utenlandske tester, eller hører fra norske personer som baserer sine uttalser fra landt uten EU)