Sider: 1 [2] 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dobermannvalper ventes ultimo april  (Lest 2692 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: Mai 08, 2008, 09:56:47 »

Nydelige valper og fine navn  Smiley
Jeg likte selvfølgelig Anastasia best da  Wink

hehe,,bombe Grin
Ho e nu vel oppkaldt etter Anna Cool
Loggført

WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #16 på: Mai 08, 2008, 16:27:15 »

Nei......... Hadde aldri SG Anastasia i mine tanker. Må kanskje revurere navnet. Er alt for mye å leve opp til  Wink
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Mai 08, 2008, 16:31:15 »

Nei......... Hadde aldri SG Anastasia i mine tanker. Må kanskje revurere navnet. Er alt for mye å leve opp til  Wink

hehe...hvorfor det, heller tvert imot...Slik alle dobisoppdretter burde hige etter istedet for å springe fortest rundt i ring.. Grin Grin Tror endel har mye og lær derfra Wink Wink Og å begynn med oppkalling er jo en start..lol..
Loggført

WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: Mai 08, 2008, 22:37:05 »

hehe...hvorfor det, heller tvert imot...Slik alle dobisoppdretter burde hige etter istedet for å springe fortest rundt i ring.. Grin Grin Tror endel har mye og lær derfra Wink Wink Og å begynn med oppkalling er jo en start..lol..

Å nå misforstår du meg litt Ronny. Hvis du leser på min hjemmeside så vil du se hva jeg håper med denne parringen. Og eksteriøret er bare nevnt i en setning med at jeg selvfølgelig forventer et typeriktig eksteriør. Dette er dobiser med masse bruksegenskaper bak på linjene. At mora ikkje kan vise til resultater går vel heller på eiers mangel av tid. Men hun har jo til gjengjeld bestått FA og K-test. Hun er for mange en komplett dober. Ikke for tung og med masse arbeidslyst.

Du må heller ikke glemme at jeg har gått åpent ut med at jeg har fått 2 grå dobere, vil kanskje ikke helt si at det er typeriktig, men likefullt en dobermann.  Wink
Loggført
WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Mai 08, 2008, 22:44:11 »

Fortsettelse fra over...........

Vil jo ikke skremme evt valpekjøpere med navnet heller da........   Wink Wink
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Mai 08, 2008, 22:53:08 »

Sitat
Du må heller ikke glemme at jeg har gått åpent ut med at jeg har fått 2 grå dobere,

2 gråmenn, altså bruksdobbis  Grin
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: Mai 08, 2008, 23:25:19 »

Grin Ja man kan vel kalle de det da.......  Wink
Loggført
Gråtass
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: Mai 09, 2008, 00:37:48 »

Litt pirk, men de er vel per definisjon av fargen blå og ikke grå.. Fint at du går åpent ut om det, men det er en selvfølge syns nå jeg. Vi har det på noen linjer av schäfer også.. Der er det ihvertfall avkreftet fra NVH at de har noen som helst dårligere forutsetninger enn "normal" fargede hunder. Men mulig det er anderledes med dobber.
Loggført

-If you don't like the answer, ask a different question!-
WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: Mai 09, 2008, 08:52:56 »

Litt pirk, men de er vel per definisjon av fargen blå og ikke grå.. Fint at du går åpent ut om det, men det er en selvfølge syns nå jeg. Vi har det på noen linjer av schäfer også.. Der er det ihvertfall avkreftet fra NVH at de har noen som helst dårligere forutsetninger enn "normal" fargede hunder. Men mulig det er anderledes med dobber.

Joda helt rett at de er blå, men i mine øyne er de grå....... Den blå fargen vil vel bli mer fremtredende når de blir større vil jeg tro. Og jeg må jo også være såpass ærlig at jeg ikke var helt sikker på fargen da jeg så den første gangen. Jeg har på lik linje med mange andre ikke sett dette før, men blitt fortalt at oldefaren til valpene har på noen hundre valper totalt 8 - 10 valper som er blå. Så får jeg i mitt første kull 2, SELFØLGELIG!  Cheesy
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: Mai 09, 2008, 10:08:05 »

Joda helt rett at de er blå, men i mine øyne er de grå....... Den blå fargen vil vel bli mer fremtredende når de blir større vil jeg tro. Og jeg må jo også være såpass ærlig at jeg ikke var helt sikker på fargen da jeg så den første gangen. Jeg har på lik linje med mange andre ikke sett dette før, men blitt fortalt at oldefaren til valpene har på noen hundre valper totalt 8 - 10 valper som er blå. Så får jeg i mitt første kull 2, SELFØLGELIG!  Cheesy

Ble du fortalt anngående oldefaren før eller etter parring?

Å nå misforstår du meg litt Ronny. Hvis du leser på min hjemmeside så vil du se hva jeg håper med denne parringen. Og eksteriøret er bare nevnt i en setning med at jeg selvfølgelig forventer et typeriktig eksteriør. Dette er dobiser med masse bruksegenskaper bak på linjene. At mora ikkje kan vise til resultater går vel heller på eiers mangel av tid. Men hun har jo til gjengjeld bestått FA og K-test. Hun er for mange en komplett dober. Ikke for tung og med masse arbeidslyst.

Du må heller ikke glemme at jeg har gått åpent ut med at jeg har fått 2 grå dobere, vil kanskje ikke helt si at det er typeriktig, men likefullt en dobermann.  Wink

Jeg missforstår ingenting Grin
At mora ikke kan vise til resultater er nok for meg til og si at dette er ikke plassen jeg henter en bruksdober. At det kan bli bra brukshunder kan gått hende om eier har TID til og se ann valpekjøpere som ønsker og bruke valpen sin.
Jeg synes heller ikke om OPPDRETTERE som sier de ikke har TID til og ta og trene AVLtispa sin, men tid til valper det har man...FA og K-test si mæ bare at den dagen hva ho flink pie, ikke så mye mer..nei holder man på med bruksoppdrett og ønkser og selge brukshunder så må da minstekrav være at oppdretter trener bikkjene i huset sitt..eller e æ helt på jordet??
Loggført

WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: Mai 09, 2008, 16:01:42 »

Alt som omhandler blå dober er kommet etter at valpene er kommet til verden. Selv ble min egen oppdretter forbauset over at jeg hadde fått blå dobere, han har aldri hatt det selv. Og eier av faren ble minst like sjokkert som meg selv da de grå kom til verden. Faren til valpene har 2 eiere, og det var andre eier som fortalte meg om de blå etter fødsel.

Ellers Ronny så er du veldig flink å finne ting å sette fingeren på, og ja å skrive at mangel av TID er enkel måte å forklare ting på. Har ingen tvil på at disse 5 vil vise seg å være skikkelige dobere. En dober er en brukshund uansett hvordan man snur på ting i min verden. Og igjen så har jeg på hjemmesiden min skrevet følgende: Med denne parringen håper jeg på valper som har konsentrasjon, arbeidslyst og god mentalitet. Jeg håper at valpene vil bli driftsterk og belastbar, men samtidig førbar og sosial, og selvfølgelig har et typeriktig eksteriør.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: Mai 09, 2008, 16:48:59 »

Alt som omhandler blå dober er kommet etter at valpene er kommet til verden. Selv ble min egen oppdretter forbauset over at jeg hadde fått blå dobere, han har aldri hatt det selv. Og eier av faren ble minst like sjokkert som meg selv da de grå kom til verden. Faren til valpene har 2 eiere, og det var andre eier som fortalte meg om de blå etter fødsel.

Ellers Ronny så er du veldig flink å finne ting å sette fingeren på, og ja å skrive at mangel av TID er enkel måte å forklare ting på. Har ingen tvil på at disse 5 vil vise seg å være skikkelige dobere. En dober er en brukshund uansett hvordan man snur på ting i min verden. Og igjen så har jeg på hjemmesiden min skrevet følgende: Med denne parringen håper jeg på valper som har konsentrasjon, arbeidslyst og god mentalitet. Jeg håper at valpene vil bli driftsterk og belastbar, men samtidig førbar og sosial, og selvfølgelig har et typeriktig eksteriør.

I min verden sjekker man litt lenger en besteforeldre når man avler. Kan hende jeg er blitt kresen etter en venstresvinger med dårlig helse, og sjokkert bli æ når man si som oppdretter at dette hadde vi ingen anelse om!!!

Mangel av tid!! De fleste oppdretter som driver seriøst kaller det en livsstil, da er det ikke snakk om tid, men hva man prioriterer..

Jeg vil bare si at joda jeg finner ting og sette fingern på, å noen må jo rop ut når doberoppdretterne bare tenker en ting, mye kull og lite titla i hva hunden er som rase som du kaller den. Hvorfor er det en brukshund? ikke mange brukseiere som har dober, hvorfor? Og enda færre opdrettere kan kalle det de holder på med for bruks i Norge, kommer på MAX 2 i farta. Resten er venstresvinger på heltid, reis verden rundt og spring det e mange flink til. Men å ta bikkjene ut i hagen og tren de, det e det dårlig med tid til.

Og Doberoppdrettere som kaller seg bruksoppdrettere men ikke er det i det hele tatt vil jeg alltid ta med tiden til og diskutere med Cool

Jeg mener ikke og angripe deg W-L syns du er tøff som gikk ut med det, resten av tullingene ville drept den i låven og holdt kjeft..å jeg synes det er bra du ønsker satse på bruks og håper du gjør det enda bedre i fremtiden..
Loggført

WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: Mai 09, 2008, 17:43:51 »

Det er helt greit å være kritisk. Man lærer så lenge man lever, og det er vel derfor du går til Dobfrancier å kjøper hund for de er også 100% ærlige om sitt oppdrett.

Man kan sjekke helt tilbake til starten for å se hva som ligger bak på linjene,- men det hjelper jo så utrolig lite når  oppdrettere velger å unnlate å fortelle når at de har fått valper med feil farge osv. men bare avliver dem i stillhet.

Helse:
Mor til Tara, Arancha von Karat ble 10 år. Jivago van Het Wantij som ligger dobbelt bak på faren, Elijah-Ellioth Givveeon, ble nesten 11 år gammel.

Vil nok aldri bli en oppdretter som har ørten kull i året. Jeg har som minstekrav at hunden jeg bruker skal ha bestått en mentaltest. K-test, som er Dobermannklubbens minstekrav, er for dårlig i mine øyne. Joda oppdrett er sikkert en livsstil, dette er mitt første kull og bare tiden vil vise om det blir flere. Tara blir i år 5 år. Jeg har brukt år på å finne en hanne som kunne kompensere for de manglene Tara har. Jeg har blitt kritisert for valget av hanne av flere,- men "lave ørefester" eller "rund skalle" driter jeg en lang marsj i når det mentale i hanhunden er bedre enn mange andre hanner som brukes i avl. Det sies også at han har "dårlige bevegelser" men jøss hunden går både fremover og bakover, noe også valpene gjør.  Grin Grin

En dobermann skal kunne stilles ut og være dugelig som brukshund. En dobermann er en komplett hund i mine øyne. Den er vakker, elegant, grasiøs og stilig i tillegg til "brukandes". Wink

Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: Mai 09, 2008, 18:10:11 »

Det er helt greit å være kritisk. Man lærer så lenge man lever, og det er vel derfor du går til Dobfrancier å kjøper hund for de er også 100% ærlige om sitt oppdrett.

Man kan sjekke helt tilbake til starten for å se hva som ligger bak på linjene,- men det hjelper jo så utrolig lite når  oppdrettere velger å unnlate å fortelle når at de har fått valper med feil farge osv. men bare avliver dem i stillhet.

Helse:
Mor til Tara, Arancha von Karat ble 10 år. Jivago van Het Wantij som ligger dobbelt bak på faren, Elijah-Ellioth Givveeon, ble nesten 11 år gammel.

Vil nok aldri bli en oppdretter som har ørten kull i året. Jeg har som minstekrav at hunden jeg bruker skal ha bestått en mentaltest. K-test, som er Dobermannklubbens minstekrav, er for dårlig i mine øyne. Joda oppdrett er sikkert en livsstil, dette er mitt første kull og bare tiden vil vise om det blir flere. Tara blir i år 5 år. Jeg har brukt år på å finne en hanne som kunne kompensere for de manglene Tara har. Jeg har blitt kritisert for valget av hanne av flere,- men "lave ørefester" eller "rund skalle" driter jeg en lang marsj i når det mentale i hanhunden er bedre enn mange andre hanner som brukes i avl. Det sies også at han har "dårlige bevegelser" men jøss hunden går både fremover og bakover, noe også valpene gjør.  Grin Grin

En dobermann skal kunne stilles ut og være dugelig som brukshund. En dobermann er en komplett hund i mine øyne. Den er vakker, elegant, grasiøs og stilig i tillegg til "brukandes". Wink

Denne Jivago van Het Wantij har en tendens til skuddredde avkom? Og det er ikke noe jeg sier pga at han er i mi stamtavle, bla har Gunn anita sagt det!!

Briska`s jeg skal ha fra Wink Og jeg vil påstå og tror de vet hva de holder på med Grin Så er resten opp til fører Cheesy Wink

Du sier du har som minstekrav, NDK sin avlkrav. Som du påpeker er for svake, hvorfor setter du ikke høyere krav selv? I en setning sier du at DU setter det som minstekrav, i neste e det for dårlig, skjønner ikke?!!

Dårlig bevegelser er vel noe og ta med selv om de går frem og tilbake, skjønner heller ikke her tankegang...
Poenget med avl er vel FØRST OG FREMST OM MAN HAR NOE OG TILFØYE RASEN.

Dobermann skal ditt og datt sier du, joda men greier dere og kombinere det. Først avler man god mentalitet frem, så begynner man og tenke eksteriør. Slik ville ihvertfall min tankegang vært om jeg skulle drevet med avl.
Loggført

WencheLise
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: Mai 09, 2008, 20:17:16 »

Sitat
Denne Jivago van Het Wantij har en tendens til skuddredde avkom? Og det er ikke noe jeg sier pga at han er i mi stamtavle, bla har Gunn anita sagt det!!

Briska`s jeg skal ha fra Wink Og jeg vil påstå og tror de vet hva de holder på med Grin Så er resten opp til fører Cheesy Wink

Du sier du har som minstekrav, NDK sin avlkrav. Som du påpeker er for svake, hvorfor setter du ikke høyere krav selv? I en setning sier du at DU setter det som minstekrav, i neste e det for dårlig, skjønner ikke?!!

Dårlig bevegelser er vel noe og ta med selv om de går frem og tilbake, skjønner heller ikke her tankegang...
Poenget med avl er vel FØRST OG FREMST OM MAN HAR NOE OG TILFØYE RASEN.

Dobermann skal ditt og datt sier du, joda men greier dere og kombinere det. Først avler man god mentalitet frem, så begynner man og tenke eksteriør. Slik ville ihvertfall min tankegang vært om jeg skulle drevet med avl.

OK. K-test, som er NDKs krav, er for dårlig (innskutt setning. Betyr at: K-test er for dårlig, en K-test sier for lite om hundens mentalitet). Hunden skal ha en mentaltest: FA eller MH med godkjent skudd. (K-test ser ikke jeg på som en mentaltest, men ja Tara har bestått den. Jeg synes K-test er mer en pekepinn på om hunden evt. vil takle en FA.) Jeg håper med denne kombinasjone å kunne tilføre noe, konsentrasjon er ett av momentene.

Jeg sier at folk har sagt at han har dårlige bevegelser, ikke at jeg synes det. Hunden er SUCH det skulle vel i utgangspunktet si sitt.

Og igjen sier jeg: Jeg håper på at jeg med denne kombinasjonen vil få valper som har konsentrasjon, arbeidslyst og god mentalitet. Jeg håper at valpene vil bli driftsterk og belastbar, men samtidig førbar og sosial, og selvfølgelig har et typeriktig eksteriør. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at jeg mener at mentaliteten betyr mer for meg enn eksteriøret. Jeg har parret 2 dobere og forventer at valpene skal se ut som dobere! Skulle en eller flere bli UCH så er det e BONUS!
« Siste redigering: Mai 10, 2008, 22:43:44 av Circameg » Loggført
Sider: 1 [2] 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: