Sider: 1 2 [3]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dobermannvalper ventes ultimo april  (Lest 2693 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
mariannb
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #30 på: Mai 09, 2008, 21:43:23 »

Gratulerer med nydelige Kiss valper etter en meeeget fantastisk og lekker Elijah  Kiss.
Loggført
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #31 på: Mai 09, 2008, 22:26:13 »

Alt som omhandler blå dober er kommet etter at valpene er kommet til verden. Selv ble min egen oppdretter forbauset over at jeg hadde fått blå dobere, han har aldri hatt det selv. Og eier av faren ble minst like sjokkert som meg selv da de grå kom til verden. Faren til valpene har 2 eiere, og det var andre eier som fortalte meg om de blå etter fødsel.

Ellers Ronny så er du veldig flink å finne ting å sette fingeren på, og ja å skrive at mangel av TID er enkel måte å forklare ting på. Har ingen tvil på at disse 5 vil vise seg å være skikkelige dobere. En dober er en brukshund uansett hvordan man snur på ting i min verden. Og igjen så har jeg på hjemmesiden min skrevet følgende: Med denne parringen håper jeg på valper som har konsentrasjon, arbeidslyst og god mentalitet. Jeg håper at valpene vil bli driftsterk og belastbar, men samtidig førbar og sosial, og selvfølgelig har et typeriktig eksteriør.

I min verden sjekker man litt lenger en besteforeldre når man avler. Kan hende jeg er blitt kresen etter en venstresvinger med dårlig helse, og sjokkert bli æ når man si som oppdretter at dette hadde vi ingen anelse om!!!

Mangel av tid!! De fleste oppdretter som driver seriøst kaller det en livsstil, da er det ikke snakk om tid, men hva man prioriterer..

Jeg vil bare si at joda jeg finner ting og sette fingern på, å noen må jo rop ut når doberoppdretterne bare tenker en ting, mye kull og lite titla i hva hunden er som rase som du kaller den. Hvorfor er det en brukshund? ikke mange brukseiere som har dober, hvorfor? Og enda færre opdrettere kan kalle det de holder på med for bruks i Norge, kommer på MAX 2 i farta. Resten er venstresvinger på heltid, reis verden rundt og spring det e mange flink til. Men å ta bikkjene ut i hagen og tren de, det e det dårlig med tid til.

Og Doberoppdrettere som kaller seg bruksoppdrettere men ikke er det i det hele tatt vil jeg alltid ta med tiden til og diskutere med Cool

Jeg mener ikke og angripe deg W-L syns du er tøff som gikk ut med det, resten av tullingene ville drept den i låven og holdt kjeft..å jeg synes det er bra du ønsker satse på bruks og håper du gjør det enda bedre i fremtiden..

hvis du har fasitten på oppdrett og avl Ronny, så kan vel du legge den ut da,så vi ferskingene kan lære hvordan det gjøres.... Cool Cool
Jeg er fullt klar over at det er mye forskjellig oppdrettere ser på, og det er mange amatører her ute og skal parre tispa si... Men tross alt du rakker IKKE ned på en oppdretter som velger å gå ut med at de har fått blå valper, og er åpen om sitt oppdrett og avl.
Jeg syns det er flott W-L at du går ut med dette.. og jeg er sikker på at de blå valpene blir noen gode brukshunder.
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #32 på: Mai 09, 2008, 23:01:23 »

Alt som omhandler blå dober er kommet etter at valpene er kommet til verden. Selv ble min egen oppdretter forbauset over at jeg hadde fått blå dobere, han har aldri hatt det selv. Og eier av faren ble minst like sjokkert som meg selv da de grå kom til verden. Faren til valpene har 2 eiere, og det var andre eier som fortalte meg om de blå etter fødsel.

Ellers Ronny så er du veldig flink å finne ting å sette fingeren på, og ja å skrive at mangel av TID er enkel måte å forklare ting på. Har ingen tvil på at disse 5 vil vise seg å være skikkelige dobere. En dober er en brukshund uansett hvordan man snur på ting i min verden. Og igjen så har jeg på hjemmesiden min skrevet følgende: Med denne parringen håper jeg på valper som har konsentrasjon, arbeidslyst og god mentalitet. Jeg håper at valpene vil bli driftsterk og belastbar, men samtidig førbar og sosial, og selvfølgelig har et typeriktig eksteriør.

I min verden sjekker man litt lenger en besteforeldre når man avler. Kan hende jeg er blitt kresen etter en venstresvinger med dårlig helse, og sjokkert bli æ når man si som oppdretter at dette hadde vi ingen anelse om!!!

Mangel av tid!! De fleste oppdretter som driver seriøst kaller det en livsstil, da er det ikke snakk om tid, men hva man prioriterer..

Jeg vil bare si at joda jeg finner ting og sette fingern på, å noen må jo rop ut når doberoppdretterne bare tenker en ting, mye kull og lite titla i hva hunden er som rase som du kaller den. Hvorfor er det en brukshund? ikke mange brukseiere som har dober, hvorfor? Og enda færre opdrettere kan kalle det de holder på med for bruks i Norge, kommer på MAX 2 i farta. Resten er venstresvinger på heltid, reis verden rundt og spring det e mange flink til. Men å ta bikkjene ut i hagen og tren de, det e det dårlig med tid til.

Og Doberoppdrettere som kaller seg bruksoppdrettere men ikke er det i det hele tatt vil jeg alltid ta med tiden til og diskutere med Cool

Jeg mener ikke og angripe deg W-L syns du er tøff som gikk ut med det, resten av tullingene ville drept den i låven og holdt kjeft..å jeg synes det er bra du ønsker satse på bruks og håper du gjør det enda bedre i fremtiden..

hvis du har fasitten på oppdrett og avl Ronny, så kan vel du legge den ut da,så vi ferskingene kan lære hvordan det gjøres.... Cool Cool
Jeg er fullt klar over at det er mye forskjellig oppdrettere ser på, og det er mange amatører her ute og skal parre tispa si... Men tross alt du rakker IKKE ned på en oppdretter som velger å gå ut med at de har fått blå valper, og er åpen om sitt oppdrett og avl.
Jeg syns det er flott W-L at du går ut med dette.. og jeg er sikker på at de blå valpene blir noen gode brukshunder.

Jeg rakker ikke ned, men diskuterer...kan godt diskutere ditt oppdrett også om du vil?
Hvis jeg hadde faciten så hadde jeg værtfall ikke drevet med masseproduksjon av venstresvingere..
Burde ikke oppdrettere ha oppnådd noe med avlbikkjan sine før de går ut og reklamer for at de er bruksoppdretter, og halvpartene av dobisoppdretterne vet knapt ka en apportbukk er..
Syns det e jaggu bra at noe tørr si fra til norske doberoppdrettere som holder på og lage en eksteriør hund, og en ting skal du vite at det er ikke få som syns det er bra at jeg og andre gidd og si fra..
PÆNGEMASKINA e det æ kalla enkelte doberoppdrett!!
Loggført

Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #33 på: Mai 09, 2008, 23:04:46 »

En sterk oppfordring ril Ronny...begynn med oppdrett av den linjen på rasen sin som DU så sterkt vil ha... Cool
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: Mai 09, 2008, 23:08:25 »

En sterk oppfordring ril Ronny...begynn med oppdrett av den linjen på rasen sin som DU så sterkt vil ha... Cool

Beklager skriveleifene...Men altså...En sterk oppfordring til Ronny..begynne med oppdrett av den linjen på rasen DIN som DU vil ha.  Wink Cool
Loggført
Kjersti
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #35 på: Mai 10, 2008, 00:18:02 »

Ronny, det er greit å fremelske bruksdobere, for det gjør jeg også. Men Wenche har da aldri kalt seg bruksoppdretter?? Hun har parret to hunder som forhåpentligvis vil gi valper som vil bli gode brukshunder. Og det har jeg ingen tvil om at de også vil bli! De svakeste egenskapene til Tara er Elijahs sterkeste egenskaper, og om valpene får omså bare halvparten av de gode egenskapene fra hver av dem, vil de være brukshund nok for de fleste!

Elijah har et helt ekstremt fokus, Tara kan være litt ufokusert. Tara er supersosial, full av motor, får gode skussmål i C-arbeidet. Elijah er uten tvil den mentalt beste hunden jeg har sett. Han har i tillegg til å være en helt optimal hund for hva det skulle være (lydighet, IPO, bruks eller som han også har vært brukt til; tjenestehund i forsvaret) et utseende som jeg gjerne skulle sett mer av i doberverden. Han er tett og kompakt, har helt rå benstammer, et uttrykk som er til å dø for og han er ikke stooor. Han har plassering i IDC å vise til for å bekrefte hans korrekte utseende. At noen synes han ikke har hatt gode bevegelser, får så være. Det rare med hans bevegelser er at han løfter litt mye på bena i trav.

At Jivago har gitt skuddreddhet er vel ikke så rart; han har tross alt ekstremt mange valper etter seg, med mange ulike tisper. Vis meg den hunden med så mye avkom som ikke har fått noen mindre gode valper også... Og husk at det er to foreldredyr til alle kull da...

Jeg har helt ærlig tro på at dette kan bli meget gode brukshunder. Elijah kunne nok godt ha videreført sine gener til stabile og rolige familiehunder, og med ei litt "lav" tispe ville det nok kunne bli litt kjedelig. Men om det blir som Wenche håper og tror, så vil disse hundene komplettere hverandre helt supert Smiley

Jeg forstår at du som er ute etter steinharde brukshunder går for Briskas, for der vet du med større sikkerhet at det er "trøkk" i hundene. Men husk også at det er meget kort vei mellom genialitet og galskap... Og i lille Norge finnes det nok ikke mange nok kjøpere til å drive med ekstrem-varianten. En hund av det kaliberet Briskas avler, er for meget for de fleste hundeeiere som bare ønsker en hund til LP og bruks, f.eks. Og du har kanskje større sannsynlighet for å få en kanon brukshund fra Briskas enn fra Per og Kari og den fine familiehunden deres, men jeg har møtt hunder fra både Briskas og Dobfancier som er for sedate til å utmerke seg i bruksarbeid. Så det er ikke alltid 1+1=2 vettu... Men i Wenches tilfelle håper jeg virkelig at 1+1 virkelig blir=2 Smiley

Mtp at Wenche har fått to blå valper, kan du ikke klandre henne for. Du sier jo selv at de fleste ville fjernet valpene i all stillhet. Hvordan skal du kunne ha full oversikt over hva som finnes på linjene av fargefeil, når vi alle vet at det blir fortiet..? Nei, Wenche har vært uheldig her, men jeg synes det er supert at hun er offentlig om dette. For kun ved denne offentligheten vil du kunne få mer oversikt i fremtiden Smiley
Og med Dobfancier som forbilde når det gjelder åpenhet mht sine egne hunder og avkom, så kan vi bare fortsette å strekke oss mot dem:) Om alle hadde vært like åpne om sitt eget oppdrett som disse, så hadde nok dobermannavelen kunnet bli utrolig mye bedre på veldig kort tid Smiley

Lykke til med de deilige småtrollene Wenche Smiley
Loggført
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #36 på: Mai 10, 2008, 09:10:25 »

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jeg rakker ikke ned, men diskuterer...kan godt diskutere ditt oppdrett også om du vil?
Hvis jeg hadde faciten så hadde jeg værtfall ikke drevet med masseproduksjon av venstresvingere..
Burde ikke oppdrettere ha oppnådd noe med avlbikkjan sine før de går ut og reklamer for at de er bruksoppdretter, og halvpartene av dobisoppdretterne vet knapt ka en apportbukk er..
Syns det e jaggu bra at noe tørr si fra til norske doberoppdrettere som holder på og lage en eksteriør hund, og en ting skal du vite at det er ikke få som syns det er bra at jeg og andre gidd og si fra..
PÆNGEMASKINA e det æ kalla enkelte doberoppdrett!!
[/quote]

Hvordan kan du si at det er en pengemaskin Huh? er du egentlig klar over hvor mye jobb det er med valpekull, med veterinær,testing,og ikke minst alt forarbeid-men utstillinger og bruksprøver... Med mange timer på nettet for å "Lage" parringer, og ikke minst all den tid og oppfølging av valper og valpekjøpere? og for å ikke glemme hvor mye det koster for å ta blodprøver for å sjekke sykdommerpå tispa før parring, så har du parringen da som og er en valp..., for å si det sånn, det er ikke mye penger man får igjen hvis man sjekker og ordner alt dette....
Du må bare diskutere vårt oppdrett oxo... selv om vi ikke har hatt noen som helst kull enda...

Du tenker heller ikke på hva Jivago har gitt av virkelig gode avkom, og som Kjersti sier og-han har mange valper etter seg, og selvfølgelig vil det da og bli noen som er mindre gode... Sånn er det jo med alt.

Nei Ronny, begynn å lese og lær litt med avl og oppdrett du, skal du se det ikke er så enkelt som du skal ha det til..

Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #37 på: Mai 10, 2008, 10:11:27 »

Men kjære dere, om man driver avl på en bruksrase!! Deres egne ord at det er det, skjønner ikke hvorfor det er det jeg da, ser de knapt på noe resultatliste i hele Norge. Burde ikke minstekravet være noe innen bruks på foreldre dyra. Man tar da fan ikke bare en k-test, en FA og springer litt venstre og for skussmål fra en eller 2.stk om bra c-arbeid..Dette er den generelle DOBEROPPDRETTERS KRAV og dere kaller det en brukshund..Bare for å ha sagt det tidlig i dette innlegget for tror det kan bi langt, blå/grå what ever..brry meg ikke akkurat nå, men mentalitet bryr meg. det sies at Dobermann skal være fryktløs, hakke møt en enda som ikke har et eller anna slag av nervøsitet..IKKE 1..
Det er heller ikke W-L oppdrett jeg vil påpeke spesielt her, MEN alle doberoppdrett generelt i Norge.noen få unntak.
Jeg sier heller ikke at denne koblingen ikke kan bi gode brukshunder, det jeg sier er at tispa ikke er vært og avl på etter min mening, men ser jo at resten av dobernorge syns det er greit å avl på minstekrava til NDK. Akkurat slik er det man bygger opp en bruksrase...jaha noe missa jeg på alle mine timer på nett Jeanette..Kjersti du sier Briskas blir for mye for den vanlige hundeeier som skal i LP/bruks..javel tror det er vanskeligere for disse med en hund mangler totalt bruksegenskaper og totalt mangel på noe som helst a drifter, de er det som sliter..men de er flotte å ha i sofaen for der e de flinke..det er kortere vei mellom totalt uvitenhet og galskap, for det er her ting kan skje..
Pengemaskina ja Jeanette, det e det enkelte er...Og når i tillegg 70% av doberoppdretterne i tillegg holder på med Dvergpinschere også så sier det meg enda mer hva tanken er her, den er ihvertfall ikke for og bygge en bedre doberrase..Og æ vil ikke hør et ord om dårlig tid, skulle tenkt på før man fylte husa med hunder og andre dyr..
Jeg sier det igjen, man avler fan ikke på tispa si bare for at det er tispa si..man avler om man mener man har noe og tilføre rasen, den koblinga tilfører ikke rasen noen ting, om den gjør det fortell meg gjerne hva?

Jeanette, jeg tror heller jeg vil lære hund noen 10år før jeg evt skulle begynt med avl. Noe mange sku ha gjordt først..
Loggført

Sider: 1 2 [3]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: