Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Beauceron  (Lest 1343 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #15 på: Februar 04, 2008, 20:32:31 »

Hehe har lurt på det selv hvordan det uttales. Bakkerån.  Grin

ipo: dette blir når Hera er grå i hårene. den hvite er ikke lagt på hylla, men fikk seg en kraftig konkurrent.  Wink

Jeg hadde nok satt en knapp på "Båssjerån" istedet for den hvite hadde jeg vært deg Wink
Loggført
Yes-yes
Gjest
« Svar #16 på: Februar 04, 2008, 20:44:05 »

Hei!

Sjekk ut denne hjemmesida: http://www.123hjemmeside.dk/beauceron

Veldig hyggelige mennesker vi traff på i Danmark i sommer som er helt beauceron-frelste.

Eike virket også som en trygg og trivelig hund.  Min" lillegutt" ble villt begeistra for henne.
Loggført
Kjersti
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: Februar 04, 2008, 21:13:12 »

Hei Elisa Smiley
Jeg har selv titten endel på denne rasen før jeg bestemte meg for å satse på dober enda en gang. Jeg mailet endel med div oppdrettere, snakket med andre med erfaring med rasen, og hadde ei stund førstevalg på valp fra en svensk oppdretter med lang erfaring. I tillegg har jeg en kamerat med en beauceron (Büsherån) på to år.

De er jo fra gammelt av kjent som harde og litt skarpe tjenestehunder, og ble mye brukt i bl.a. fransk politi. I dag er rasen lite brukt i tjeneste, i alle fall i skandinavia. Grunnen til dette er ifølge mine kilder at de er for reserverte mot mennesker, har for svake nerver og er relativt tunge og trene. Men får du en god representant, så er det meget gode hunder skapt for bruk i tjeneste. Jeg snakket mye med en med lang fartstid i bruksmiljøet og som har hatt flere av rasen, og han anbefalte meg å holde meg til dobermann he he he. Han har selv hatt dober, og vet derfor litt hva han snakker om. Han sa at rasen er alt for "nervete" i dag. Jeg ser også at de oppdrettere som reklamerer med bruksresultater har få gode resultater å vise til.

Min kamerat har en kjempetrivelig tispe, som har vært veldig godt sosialisert fra første dag. Hun er super med andre hunder, full av motor og har vært supersosial med mennesker. Hun har derimot helt uforståelig utviklet en veldig usikkerhet overfor mennesker. Selv de hun kjenner fra før. Dette har kommet gradvis de siste månedene, uten at hun har opplevd noen traumatiske opplevelser av betydning (som vi mennesker kan forstå i alle fall). Eier kan i alle fall ikke knytte det opp mot noen spesiell hendelse... Dette KAN jo godt være en del av hennes mentale modning å gjøre, og at det vil dempe seg igjen etter hvert, men det kan se ut som atferden befester seg mer enn den avtar.

Jeg fikk tips om å se mot Finland dersom jeg absolutt ville ha rasen. Og at det i Norge og Sverige ikke var noe kvalitet å satse på. Men om du har lyst på en brukshund Elisa, så tror jeg du skal holde på tanken om den hvite gjeterhunden før du velger Beauceron. Jeg kjenner noen av den hvite også, og jeg tror du vil få et betraktelig enklere hundehold med den hvite enn med den sorte skjønnheten Smiley Jeg vil i alle fall anbefale deg å oppleve flere eksemplarer av rasen, og snakke med folk med erfaring før du bestemmer deg for et eksemplar av rasen. Desverre er rasen liten i skandinavia, og det er derfor ikke så lett å komme i kontakt med mange av den. Det er også av samme årsak ikke så mange å velge mellom når du skal velge linjer og oppdrettere. Det ser også ut til å være ganske lite informasjon om hvordan mentaliteten er på rasen i Norge i dag, da de skandinaviske oppdrettere stort sett fokuserer på utseende mer enn det mentale... Slik er det jo desverre med de fleste vakre bruksrasene våre Sad

Jeg håper jeg får oppleve å se en skikkelig brukshund av denne rasen en gang, men hittil ser det ikke ut til at det er veldig mange av den sorten her i landet Sad Jeg siktet i min tid mot rasen fordi jeg drømte om en "dober med pels" he he he, men jeg vil heller ha en dober "uten pels" og med godt hode, enn en med pels og dårlig hode...

Mvh
Kjersti
Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #18 på: Februar 04, 2008, 22:02:08 »

Løp og kjøp Grin
Her har du til vegard--
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12377744&sid=xz1cbaLm2sG027573&WT.svl=Link
Loggført

Djerve
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: Februar 04, 2008, 22:44:15 »

Takk svar og for link, og takk for utfyllende svar Kjersti. Smiley

Glad jeg ikke skal ha noen ny hund med det første, for da har jeg en stund på å finne det ut  Wink Hvem vet, kansje jeg ender opp med enda en dobbis.   Roll Eyes Grin
Loggført
brukshunden
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: Mars 07, 2008, 23:04:33 »

Hei

Vet at det er ei i lydighetsmiljøet som konkurrerer med denne rasen. Mener å huske at hun har en hannhund som hun er i Elite med. Og så har hun en tispe som hun er på vei oppover i klassene med.
Husker ikke navnet på føreren i farta, men kan sikkert få tak i det dersom du skulle vært interessert. Just tell! Tror hun trener i Nannestad HK.
Mitt inntrykk av hundene er at de virker litt usosiale og skulle nok ønsket meg enda mere trøkk dersom jeg skulle skaffet meg en til bruksarbeid.

God kveld!!
Loggført

"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole"
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: