Sider: 1 2 [3]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Problemhunder!  (Lest 4221 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #30 på: Mars 29, 2008, 18:16:17 »

Jeg vet i grunnen ikke hva jeg skal mene om dette med at hunden har psykiske lideleser på lik linje med mennesker. At en hund kan bli deprimert..joda, det kan det i visse situasjoner. Det tror jeg på. Men kroniske psykiske lidelser stiller jeg meg mere tvilsom til.

Jeg hadde ei tispe, forøvrig min første schäfer, som ble diagnostisert med "sosialangst"... Shocked...av en adferdskonsulent. Jada...gikk et halvt år og hundene ble dårligere og ble undersøkt i CT og MR, det viste seg at ho hadde hjernesvinn, fullt utviklet i cerebellum og masse absesser i høyre hjernehalvdel. Så mye for den "sosialangsten". Tispa var syk, dødsyk....
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #31 på: Mars 29, 2008, 19:08:38 »

Jeg benekter ikke det du sier Storealpakka, men jeg savner dokumentasjon på alle påstandene dine. Du ytrer i flere rettninger om at dette er sannheter og fakta, men kan ikke dokumentere noe...bare at vi må ut å lese og lære. Jeg jobber mye med hund, har gått mye kurs og holder meg rimelig oppdattert i ting som skjer og mye av det du skriver om er ting jeg aldri har hørt om. Jeg har hørt om angst og apati på hund, men jeg synes du kompliserer hundetrening mye mer enn nødvendig. Og jeg spørr ikke for å være ekkel jeg spør fordi dette er helt fjærnt for meg. Jeg har jobbet med problemhunder selv i mange år og har til gode å møte manisk depresive hunder og mye annet du her beskriver...
« Siste redigering: Mars 29, 2008, 19:38:42 av Cathrine » Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #32 på: Mars 30, 2008, 00:06:38 »

Nå har jeg brukt en god stund å googlet i flere søkemotorer og lett etter informasjon om bipolare lidelser/manisk depresivitet på hunder og har ikke fått et eneste treff hverken på norsk eller engelsk. Kan noen hjelpe meg med en link til emnet...?

Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #33 på: Mars 30, 2008, 04:01:08 »

Gi meg noen søkeord så kan jeg søke i forskningsdatabaser.
Loggført

Det bor en grevling i taket
Mika
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #34 på: Mars 30, 2008, 11:17:49 »

Men det er vel dokumentert at hunder får samme psykiske lidelser som mennesker. og akkurat som på mennesker er dette som du sier forklart i uballanse i nervekonstitusjonen til hunden. Ikke de begrepene de bruker i medisinen, men er det samme.

Så det er ikke snakk om menneskeliggjøring. Det er som oftes snakk om hunder som har fått lidelser av ytre påvirkninger, eller har medfødt "ubalanse" i nervekonstitusjonen.

Så du helt rett med hvordan man kan forklare de fleste problemadferder, Men det er jo akkurat samme måte man forklarer det på med mennesker og.

Selv touretts, ADHD, Schizofreni, Splittede personligheter, samlermani, manier i sin helhet, aggresjonssyndrom, angst, narkolepsi, insomnia, depresjon hos mennesker forklares jo med  akkurat dette.

Men selvom man vet grunnen, og man kan forklare hvorfor en massemorder plager og dreper 40 barn på rad, så er han jo fortsatt psykisk syk. Man kan ikke si, nei, han er ikke gal, han er bare påvirket av oppveksten sin Smiley

Og det spennede er at de har vel dokumentert at hunder kan få akkurat de samme lidelsene, det har nettopp vært det store prosjektet på ADHD hos hund i Norge. Hundene har akkurat de samme symptomene som mennesker.
Så kan godt være menneskeliggjøring, men den menneskeligjøringen er ihvertfall alle store adferdspesialister, etiologer, biologer, veterinærer og vitenskapsmenn enige med, for er de som har testet seg frem til dette Smiley

Det har vært en spennede tid de siste 20 årene i utlandet, mest i USA og Asia, og kommer vel til og fortsette å bli en spennede tid.. De har gjort så mye undersøkelser av hjernen og tankevirksomheten til hunder i det "siste". Hundehjernen har blitt oppgradert tilett helt annet nivå.. Kanskje helt unyttig, men veldig spennede Smiley

Dette er interessant.

Skulle gjerne ha lest hvilke store atferdspesialister, etiologer, biologer, veterinærer og vitenskapsmenn som har testet seg frem til dette.

Kan du legge ut kildene du henviser til storealpakka?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #35 på: Mars 30, 2008, 15:32:44 »

Du kan feks prøve disse:
Manisk depressiv hund
Bipolare lidelser hund
Canine Bipolar disorder
canine manic depressive disorder
canine ADHD

Alt jeg fant var dette:
Sitat
How do you treat an adhd dog?

ADHD is not a recognized disorder among canines. If the dog is behaving in a way that suggests hyperactivity, it probably needs more exercise and a way to channel its energy. Consider taking an obedience or agility class.

Also, there are a number of great books available on dog training and behavior.

http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_treat_an_adhd_dog

og dette:
Sitat
I am asked by a lot of people if it is possible for their dogs to have canine ADHD. My honest opinion is that I have NEVER come across a dog that I felt had any kind of learning disability.

What I have found is that the dog that is having a difficult time learning obedience is usually a dog that cannot pay attention. I worked with a dog, not too long ago, that had so much pent up energy that he truly could not focus. The dog was kept in a crate every day, sometimes up to ten hours.

tried and tried to explain to the person that owned the dog that no amount of training can overcome an exercise problem. I won't go into it today but the story had a very tragic ending.

http://www.articlealley.com/article_483948_54.html
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #36 på: April 02, 2008, 19:02:52 »

Fant du noe forskningsdatabasen?
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Sider: 1 2 [3]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: