Sider: [1] 2 3 ... 7   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Str på Schæfer  (Lest 6221 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Luna-jenta
Gjest
« på: Mars 23, 2008, 23:30:55 »

Har lagt merke til en ting som jeg lurer litt på...Flere brukskenneler(schæfer) har begynt å avle så små schæfere.Og reklamerer og fremlegger at det er positivt..??

Og overskriften på hjemmesiden er mange ganger : Schæfer til bruks og tjeneste....

Til bruks og hundesport skjønner jeg jo fordelen med mindre hund,men en schæfer på litt over 20 kg til tjeneste???Yter det noe respekt av en liten tass på ca 20kg ,som kanskje til og med er sort.Når den står der og gaper ,så minner den vel mest om en sort elghund Wink

Vi har jo allerede mindre brukshundraser som f.eks kelpi,malle og border collie.Det er vel ikke meningen at schæfern også skal være på den str...

Syns nå schæfern skal få fortsette å være stor og rejel jeg da.. Og da heller få litt minus på poeng i konkurranse,hvis det ikke går så fort i svingene.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: Mars 23, 2008, 23:50:10 »

Rasestandarden er klar. En schäferhund tispe skal være mellom 55 og 60, mens en hannhund skal være mellom 60 og 65. Dvs at ideal størrelsen på tisper er 57 mens på hannhunder er ideal størrelsen 63.

Problemet i dag er ikke for små hunder, men for store. Store hunder får lettere skader ved hardt bruk og jeg ser ingen fordel med for store hunder. Raseklubben har nå i flere år jobbet med å få hundene ned i størrelse uten å lykkes, at noen tar tak i det og forsøker å få schäferhunden ned på ideal størrelse bør vel annses som positivt og ikke negativt.

Når det kommer til respekt for en tjenestehund tror jeg ikke det er størrelsen det kommer an på. Det er hva den praktisk gjør. En sint hund på 60 cm er like farlig som en sint hund på 65. Og nå er vel også skarpe oppdrag kun en liten del av en tjenestehunds hverdag og i mange andre settinger er det store fordeler med en middelsstor hund.

Loggført
Luna-jenta
Gjest
« Svar #2 på: Mars 23, 2008, 23:58:28 »

Syns du det ikke blir litt feil når mange schæfere er på str med en kelpi??? Avle etter ideale er greit ,men blir det gjort?

Syns mange bruksschæfere nærmer seg grensa noe som heter dvergschæfer...

Ser problemet hvis det blir for stort også,men hva med en mellomting?
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #3 på: Mars 23, 2008, 23:59:53 »

Har du noen eksempler på "dvergschæfer" som du kaller det? Har enda til gode å se en schäfer i kelpie-størrelsen, men derimot str kalv ser en ofte.
Loggført
Luna-jenta
Gjest
« Svar #4 på: Mars 24, 2008, 00:02:28 »

jepp,jepp mange eks på det selvfølgelig ellers hadde jeg ikke vært bekymret. Men jeg har til gode å se en schæfer på str med en kalv he he.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #5 på: Mars 24, 2008, 00:04:08 »

Syns du det ikke blir litt feil når mange schæfere er på str med en kelpi??? Avle etter ideale er greit ,men blir det gjort?

Syns mange bruksschæfere nærmer seg grensa noe som heter dvergschæfer...

Ser problemet hvis det blir for stort også,men hva med en mellomting?

Nei, en schäferhund skal ikke være på størrelse med en Kelpie så vidt jeg vet...vet ikke størrelses standard på en kelpie... Størrelsen på en schäferhund skrev jeg vel høyere opp Wink

Men jeg har til dags dato ikke sett så mange schäferhunder av under størrelse, men jeg har sett utrolig mange som er for store. Noe som i mine øyne er minst like stor feil, og et mye større problem på rasen!

Jeg leser kåringsbeskrivelser og jeg har ennå ikke sett noen ikke besto kåring fordi de er for små. De fleste fra brukslinjer som blir kåra er også middelsstore til store. Så jeg tror ikke dette er noe stort problem på rasen.

Hvor har du sett alle disse "dvergschäferne"?
Loggført
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #6 på: Mars 24, 2008, 00:04:47 »

Men hvis de er under strørrelsen så blir de jo ikke avlskåret så da stopper det jo seg selv...så det er jo ikke noe å bekymre seg over vel?
Loggført
Luna-jenta
Gjest
« Svar #7 på: Mars 24, 2008, 00:09:07 »

Ja,hadde alle avelskåret føre avel så hadde det ikke blitt noe problem,men sånn er det jo ikke.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #8 på: Mars 24, 2008, 00:11:59 »

Ja,hadde alle avelskåret føre avel så hadde det ikke blitt noe problem,men sånn er det jo ikke.

De fleste oppdrettere i Norge i dag avlskårer, kun noen få som ikke gjør det. Og de som ikke gjør det har faktisk ikke små hunder Wink
Loggført
KaBå
Gjest
« Svar #9 på: Mars 24, 2008, 00:12:29 »

Jeg bare undrer litt over dette med størrelsen også. På "min" rase Hvit Gjeterhund som også har nesten samme størrelse standar som Schaferen, har vi problemer med for store individer også. Virker som de som fokuserer på show liker større type. Men hvilke problemer kan vi se på de for store hundene, de som er i overkant eller over størrelse standaren? Slitasje på ledd, sener, muskulatur? Er det andre ting de kan få problemer med når de er for store?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #10 på: Mars 24, 2008, 00:16:19 »

Jeg bare undrer litt over dette med størrelsen også. På "min" rase Hvit Gjeterhund som også har nesten samme størrelse standar som Schaferen, har vi problemer med for store individer også. Virker som de som fokuserer på show liker større type. Men hvilke problemer kan vi se på de for store hundene, de som er i overkant eller over størrelse standaren? Slitasje på ledd, sener, muskulatur? Er det andre ting de kan få problemer med når de er for store?

Det som jeg ofte ser og hører i bruks/tjenestehund miljø med for store hunder er forkalkninger i ryggen eller andre plasser som hofter og nakke.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt om jeg skulle hatt med en hund for tjeneste/bruks/sport... jeg ville valgt hannhunden på 61 og 30 kg fremfor den på 66 og 45...
Loggført
Luna-jenta
Gjest
« Svar #11 på: Mars 24, 2008, 00:28:49 »

Du har vel ikke sett alle schæfere i norden,Cath?? Og ca 30 kg på en tjeneste hund,det er en grei str det syns jeg,men ikke schæfere på knappe 20 kg.

Med vekterhund så har man ikke lov til å slippe hund,så hva bikkja gjør betyr ikke alt.Da er det greit hunden ser litt fryktinngytende ut ,og ikke som en puslete valp.Så str betyr faktisk noe.

Det er jo sånn vi mennesker reagerer.Jo større jo værre.

Men en alt får stor tjenestehund blir ikke gammel i yrket sitt,synd men sant.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #12 på: Mars 24, 2008, 00:37:42 »

Du har vel ikke sett alle schæfere i norden,Cath?? Og ca 30 kg på en tjeneste hund,det er en grei str det syns jeg,men ikke schæfere på knappe 20 kg.

Med vekterhund så har man ikke lov til å slippe hund,så hva bikkja gjør betyr ikke alt.Da er det greit hunden ser litt fryktinngytende ut ,og ikke som en puslete valp.Så str betyr faktisk noe.

Det er jo sånn vi mennesker reagerer.Jo større jo værre.

Men en alt får stor tjenestehund blir ikke gammel i yrket sitt,synd men sant.

Jeg skrev vel ikke noen plass at jeg hadde sett alle hunder i norden...? Men jeg er mye ute å reiser og kjenner mange oppdrettere og jeg sitter ikke igjen med samme inntrykk som deg. Raseklubben har heller ikke samme inntrykk som deg... problemet på schäferhund er over størrelse og ikke understørrelse.

Jeg lurte bare på i hvilket miljø du ser alle disse som er så små som 20 kg jeg?

Og sier tyngden noe om størrelsen på hunden? En hund med lett beinstamme kan være middelstor men alikevel ha en lav vekt.

Du mener vel maller ikke egner seg som tjenestehunder heller da? For de har jo en mye lavere kroppsvekt enn schäfer...

Loggført
Luna-jenta
Gjest
« Svar #13 på: Mars 24, 2008, 00:48:18 »

Nå skriver jeg knappe 20 kg,da mener jeg mellom 20 og 25kg.

Det er ikke noe bestemt miljø jeg ser disse hundene.

Det er mest på hjemmesider til kenneler..Men har også sett noen i virkeligheten både i sverige og Norge ,schæfere som er pyttesmå.

Jeg mener ikke at de ikke er egnet som tjenestehunder .Men poengterer at jo større hunden er jo mer skremmer den, bare av utseende.

Maller duger mer enn nok de. Men foretrekker heller rejele, fryktinngytende schæfer jeg da he he

Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #14 på: Mars 24, 2008, 00:52:20 »

Min mening er at det er ikke størrelsen det kommer an på men egenskapene i hunden.

Hvordan hjemmesider finner du disse bitte små hundene hos oppdrettere...? Har ikke sett så mange som legger ut vekt og størrelse på hundene sine jeg...
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 7   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: