Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Perfekt brukshund med godt bitt  (Lest 1106 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Pinnedyret

« på: September 16, 2007, 17:17:54 »

Lurer litt på en ting; om man skaffer seg en schäferhund fra brukslinjer, der oppdretter har prioritert hunder som gjør det godt innen bruks (rundering, spor o.l.), automatisk vil få en hund som egner seg dårlig til IPO-arbeid? Eller omvendt?
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #1 på: September 17, 2007, 13:42:00 »

Hei Venus

Nei det er nok ingen automatikk i det... Det er mange av de samme egenskapene som gjør en hund god i skogen som også gjør den bra på IPO banen. Det en skal være litt bevist på om en velger en valp som en skal hevde seg i IPO med, er at den har et naturlig godt, fast og fult grep. Hvordan en hund griper er til dels genetisk betinget, og det er vanskelig å jobbe i mot naturen... I IPO er det vedlig mye poeng i hvordan grepene til hunden er.

Det er det samme med feks apportering...en valp som støter i ball el.l med frembena når den er valp, bør en være vedlig bevist på at valpen lærer seg å gripe med munnen, hvis ikke får den fort et problem med støting senere.. Mange rutinerte brukshundfolk velger derfor bort den valpen som bruker frembena først ved opptak...

Søkslyst og konsentrasjo en også noe en bør/kan se etter på små valper for å velge ut den beste brukshundvalpen. Selv pleier jeg å kaste ut en neve med godbiter på gressplena noen ganger å se om det er en eller flere valper som utpeker seg til å ha best konsntrasjon å klare å jobbe over lengre tid.

Når jeg velger en valp jeg skal bruke til IPO så ser jeg etter en valp med gode sosiale egenskaper, at den er trygg ved håndtering og liker å bli håndtert. Jeg vil at den skal ha et naturlig godt grep. Ha mye jaktlyst. Godt opptak på ball/leker.  God konsentrasjon.  Stødig på lyd. God på miljø. Og jeg vil ha en livlig valp.

Så som du skjøner så handler det kanskje ikke så mye om hvor du kjøper valp, men heller at du plukker den riktige valpen, med de riktige egenskapene for ditt bruk.  Wink
Loggført
Venus
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Pinnedyret

« Svar #2 på: September 23, 2007, 01:27:33 »

Takk for svar. Er det forresten oppdrettere i Norge som driver spesialavl innenfor de ulike grenene?
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #3 på: September 23, 2007, 15:01:34 »

Sitat fra: "Venus"
Takk for svar. Er det forresten oppdrettere i Norge som driver spesialavl innenfor de ulike grenene?

De fleste oppdrettere av brukslinjer i Norge leverer valper til de fleste typer formål. Noen er nok mere spesialisert mot en bestemt rettning enn andre.
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: