Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ble anbefalt å spørre her:) bruks eller utstillingslinjer?  (Lest 1895 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
*marianne*
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: April 01, 2008, 09:50:27 »

Kjønn:

utstillingslinjer eller bruks?
« på: 30 Mars 2008, 21:04:25 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Hei hei:)

Vi tenker på å skaffe oss en schæferfrøken til neste år. Har en Schæfergutt fra før som da vil være 2,5 år. Hun vil først og fremst være familiehund, men skal også brukes til blodspor på hobbybasis. Tur blir det mye av og vil jo også legge inn litt lydighet. Utsende er ikke så viktig, helse og gemytt kommer i første rekke:)
Det jeg da lurer på er vilke linjer vi bør se etter til vårt bruk?  Evt. få anbefalt noen oppdrettere hvis mulig?

Takker på forhånd for alle svar:)

M
Loggført
KaBå
Gjest
« Svar #1 på: April 01, 2008, 13:00:15 »

Jeg har hatt to "utstilling" schafere tidligere, og vert meget uheldig med både helsen og gemyttet på begge to. En måtte avlives 4 år gammel og den andre bare 1 år gammel. Utrolig tragisk.

Jeg har ikke hatt bruks schafer selv, men har inntrykk av at de er friskere og bedre mentalt.

Det kan nok være at jeg var maks uheldig med mine "utstilling" schafere, men skulle jeg hatt meg schafer igjenn hadde det uten tvil blitt en bruks schafer.

Håper du får noen bedre svar fra folk med litt erfaringer med bruks schaferen også Smiley
Loggført
Disco
Gjest
« Svar #2 på: April 01, 2008, 14:34:16 »

Jeg tror det er lettere å finne hunder fra brukslinjer med god helse og gemytt fordi det virker som bruksoppdrettere er mer ærlig rundt helse og mentalitet. Det er flere individer i kullene som er testet for HD, AA og mentalitet. Det er rett og slett for lite opplysninger å finne på utstillingslinjene. Og alt for få hunder er røntget og mentaltestet. Som oftest bare 20 – 50 % av kullene til utstillings oppdrettere mens det på bruksoppdrettere er 80 – 100 %. På schæfer er det i snitt 65 % HD. Om brukslinjene hadde fått egen statistikk ville den ligget på ca 80 - 90 % fritt. Det er ganske stor forskjell!
Loggført
Carina
Gjest
« Svar #3 på: April 01, 2008, 17:15:35 »

Er ikke en bruksschäfer litt mye hund for å bare ha som familiehund med bittelitt trening på hobbybasis?
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #4 på: April 01, 2008, 18:00:14 »

Er ikke en bruksschäfer litt mye hund for å bare ha som familiehund med bittelitt trening på hobbybasis?

Hun skrev ikke noe om hvor mye eller lite de kom til å trene. De fleste som driver med hund gjør det jo på hobby basis og det er viktig at hundene fungerer som familiehunder også. Men kjøper en seg en hund som er avlet etter brukslinjer bør en ha et over gjennomsnittet aktivt hundehold, og de fleste bruksoppdrettere selger sjeldent til noen som ikke skal bruke hunden sin. Men feks en godkjent hund på blodspor vil jeg vel kanskje si er overgjennomsnittet interessert da....
Loggført
Silje
Unghund
Utlogget Utlogget

Sofahunden

« Svar #5 på: April 01, 2008, 18:00:37 »

Jeg henger meg på resten her... Hatt en "utstillings" schæfer i familien, han ble jo nesten elleve år. Men han fikk forkalkning, skiveutglidning/prolaps og diverse ryggplager fra 4 års alderen. Det kom og gikk fram til han ble åtte år. Da var det der konstant. Han var en flott familiehund, men pga helsen kunne han nok aldri blitt noe mer enn familiehund. Hadde man da hatt planer for han etc. Noe min familie ikke hadde, så da gikk det greit. Hvis... hadde det ikke vært noe hund å satse på.  Cry Trist dette med helsen på ekstriør hundene.

Jeg ser også at bruks oppdretterne viser mer til statistikk, MH tester alle valper, røngter alle valper, bruksmeritterer dem, skriver om hunden på godt og vondt. Noe jeg ser på som en trygghet, + at man da får vite hva man får. Jeg har ikke sett en eneste ekstriør oppdretter som kan vise til alt det overnevnte. Noe som igjen skaper usikkerhet i hva man egentlig får. Det er min mening. Og skal jeg noen gang ha meg schæfer, blir det fra BRUKS linjer!

Men som andre spør om her, hvis du kjøper deg schæfer fra brukslinjer, utvider du da planene dine om å bruke hunden? Smiley

De individene jeg har truffet fra bruks linjer, er topp hunder.. Sosiale, rolig inne, men "klar" når det trengs... men ikke unødig stress.. Dette er jo selvsagt også individ betinget osv ooosv... men jeg er klar, bruks schæfer er det jeg vil ha.... absolutt herlige hunder, IKKE MINST friske og har flott mentalitet.... (men det kommer ann på oppdretter, individ osv.. men de jeg har truffet er flotte)
Loggført

AD BH Aice Av White Viking
vargfjells Locus

* www.brukshund.dinstudio.no *
Wenche Jo
Kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: April 01, 2008, 21:02:13 »

Kjønn:

utstillingslinjer eller bruks?
« på: 30 Mars 2008, 21:04:25 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Hei hei:)

Vi tenker på å skaffe oss en schæferfrøken til neste år. Har en Schæfergutt fra før som da vil være 2,5 år. Hun vil først og fremst være familiehund, men skal også brukes til blodspor på hobbybasis. Tur blir det mye av og vil jo også legge inn litt lydighet. Utsende er ikke så viktig, helse og gemytt kommer i første rekke:)
Det jeg da lurer på er vilke linjer vi bør se etter til vårt bruk?  Evt. få anbefalt noen oppdrettere hvis mulig?

Takker på forhånd for alle svar:)

M

Spørsmålet er vel heller hvilke planer du har med den nye hunden, om du skal bruke den til andre ting enn bare blodspor...og hva en liker generelt. Alle hunder kan jo gå spor vel, enten det er eksteriør Schäfer eller en liten mops for den del  Wink

Om du skal velge eksteriørlinje eller brukslinje...det er jo rett og slett en smaksak til syvende og sist. Nå kan jo en schäfer fra brukslinjer være litt mere hund enn en eksteriør Schäfer, det er noe en må ta i betraktning, og krever kanskje litt mere aktivitet enn hva en er vant til fra den rene familiehnnden. Men ønsker en både en aktiv, våken og arbeidsvillig schäfer, og samtidig en god og stødig familiehund, ja det er vel ikke valget så vanskelig. Men som sagt, det er jo hva en liker da.
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: April 01, 2008, 22:09:17 »

Nå skal vi heller ikke glemme at: det finnes eksteriøroppdrettere som har gode hunder, og brukshundoppdrettere som har dårlige hunder.
Jeg har både eksteriør og bruksoppdretta hunder. Eksteriørtispa mi har vært god mentalt og lite syk.
Nå har jeg kjøpt meg en fra bruksoppdrett, som også viser seg å være god så langt.
Det handler om å finne ut mest mulig om hva du ønkser å bruke hunden til. Sjekke oppdrettere i alle mulige rettninger, google og høre med andre valpekjøpere. Ja, det er vanskelig å finne en god oppdretter.
« Siste redigering: April 02, 2008, 01:41:17 av Circameg » Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: April 02, 2008, 10:10:04 »

Nå skal vi heller ikke glemme at: det finnes eksteriøroppdrettere som har gode hunder, og brukshundoppdrettere som har dårlige hunder.
Jeg har både eksteriør og bruksoppdretta hunder. Eksteriørtispa mi har vært god mentalt og lite syk.
Nå har jeg kjøpt meg en fra bruksoppdrett, som også viser seg å være god så langt.
Det handler om å finne ut mest mulig om hva du ønkser å bruke hunden til. Sjekke oppdrettere i alle mulige rettninger, google og høre med andre valpekjøpere. Ja, det er vanskelig å finne en god oppdretter.

Veldig vanskelig. På utstillingslinjene er det vanskeligst synes jeg for det er vanskelig å finne nok info om hundene.
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Carina
Gjest
« Svar #9 på: April 02, 2008, 10:23:13 »

Hun skrev ikke noe om hvor mye eller lite de kom til å trene. De fleste som driver med hund gjør det jo på hobby basis og det er viktig at hundene fungerer som familiehunder også. Men kjøper en seg en hund som er avlet etter brukslinjer bør en ha et over gjennomsnittet aktivt hundehold, og de fleste bruksoppdrettere selger sjeldent til noen som ikke skal bruke hunden sin. Men feks en godkjent hund på blodspor vil jeg vel kanskje si er overgjennomsnittet interessert da....

Nei, det er sant, jeg tolket det som om hunden i første hånd skulle være familiehund - altså omgås familien i hjemmet og være en kosehund men at den innimellom skal gå litt blodspor, type en gang hver 14. dag. Folk som vil være over gjennomsnittet aktive med hundene sine formulerer seg gjerne på en litt annen måte; 'Jeg vil drive med IPO/bruks/whatever.  Smiley Men du har selvsagt rett at det kan være de har tenkt litt mer enn å 'bare' en sjelden gang gå blodspor. Smiley
Loggført
*marianne*
Nyfødt
*
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: April 02, 2008, 17:07:05 »

Sitat
Nei, det er sant, jeg tolket det som om hunden i første hånd skulle være familiehund - altså omgås familien i hjemmet og være en kosehund men at den innimellom skal gå litt blodspor, type en gang hver 14. dag. Folk som vil være over gjennomsnittet aktive med hundene sine formulerer seg gjerne på en litt annen måte; 'Jeg vil drive med IPO/bruks/whatever.   Men du har selvsagt rett at det kan være de har tenkt litt mer enn å 'bare' en sjelden gang gå blodspor.

Hei gjen:)
Får prøve og forklare meg litt bedre ser jeg:)
Kommer til og trene spor 2-3 ganger i uka,kommer også til og trene litt lydighet og sosialisere sammen med den lokale hundeklubben. JA...hun skal først og fremst fungere i familien da vi har tre barn og vil ikke ha noen konflikter der. Det er ikke det samme som at hun ikke kan brukes til andre ting. Kan sikkert klare å fungere med kos selv om hun blir trent i spor:)
Så beklager formuleringsfeilen:)

M.
« Siste redigering: April 02, 2008, 17:10:38 av Circameg » Loggført
Carina
Gjest
« Svar #11 på: April 02, 2008, 17:21:04 »

Sitat
Nei, det er sant, jeg tolket det som om hunden i første hånd skulle være familiehund - altså omgås familien i hjemmet og være en kosehund men at den innimellom skal gå litt blodspor, type en gang hver 14. dag. Folk som vil være over gjennomsnittet aktive med hundene sine formulerer seg gjerne på en litt annen måte; 'Jeg vil drive med IPO/bruks/whatever.   Men du har selvsagt rett at det kan være de har tenkt litt mer enn å 'bare' en sjelden gang gå blodspor.

Kommer til og trene spor 2-3 ganger i uka,kommer også til og trene litt lydighet og sosialisere sammen med den lokale hundeklubben. JA...hun skal først og fremst fungere i familien da vi har tre barn og vil ikke ha noen konflikter der. Det er ikke det samme som at hun ikke kan brukes til andre ting. Kan sikkert klare å fungere med kos selv om hun blir trent i spor:)

M.
Oookei, da er jeg med. Smiley
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #12 på: April 02, 2008, 19:48:36 »

Jeg har silt ganske mange dumme spørsmål om dette det siste året og har fått en god del bra svar i løpet av den tiden.  Så dette er en amatørs betraktninger, men jeg håper det kan være til nytte for deg.

Å kjøpe en hund fra rene bruks linjer er ikke bare bare..  disse trenger stimulering ut over å bli luftet noen ganger i døgnet og kan bli oppfinnsomme om de kjeder seg. Men om du synes det er morsomt å trene og stimulere hunden når du lufter den i litt lengre turer så er det noe du absolutt bør tenke på.

Jeg vil også anbefale deg å finne en oppdretter som har relativt få kull pr år og som aktivt trener hundene sine selv.  Dette gjelder både om du velger utstillingsvarianten også, mange av de større oppdretterne sender hundene ut av landet for trening og prøver, finn en liten oppdretter som er 100% åpen om alle valpe kullene de har hatt.

Vær forberedt på at bukshundlinjene ofte har andre farger enn utstllingshundene. De rene brukshund linjene har mange grå og sorte hunder i linjene sine.   Brukshund linjene har heller ikke det jeg mener er alt for skrå bakbein.

Men det er gode og dårlige oppdrettere på begge sider.. men dette er det jeg "vet" om dette, tenkte å forsøke å dele resultatet av mange dumme spørsmål og min konklusjon av de.
Loggført

Det bor en grevling i taket
Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: April 02, 2008, 20:25:46 »

wow!!  Stian, nå imponerer du..hehe  Grin
Loggført
Heidi og Cirka
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: April 05, 2008, 21:09:41 »

Sitat

M.

Med tre barn i familien ville jeg vurdert det slik at det virktigste er metaliteten til hunden.. Bruksoppdrettere er flinkere til å teste hunder, valper og eldre slik at du kan få tak i en stødig hund. Tenker at det for kan bli 6 barn løpende rundt i huset, dersom hvert barn har en venn på besøk.. Da er det greit med en som holder hodet på plass iallfall.

Trenger jo ikke be om den heiteste hunden i valpekassa. Finnes jo rolig/roligere ekspemplarer i de fleste kull.
Loggført

when you try it, you don't want anything else....
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: