Sider: 1 [2]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ble anbefalt å spørre her:) bruks eller utstillingslinjer?  (Lest 1901 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #15 på: April 06, 2008, 00:09:46 »

Sitat
Med tre barn i familien ville jeg vurdert det slik at det virktigste er metaliteten til hunden.. Bruksoppdrettere er flinkere til å teste hunder, valper og eldre slik at du kan få tak i en stødig hund. Tenker at det for kan bli 6 barn løpende rundt i huset, dersom hvert barn har en venn på besøk.. Da er det greit med en som holder hodet på plass iallfall.

Trenger jo ikke be om den heiteste hunden i valpekassa. Finnes jo rolig/roligere ekspemplarer i de fleste kull.

Akkurat dette synes jeg blir det vanskeligste med hele valpekjøpet....... Utvalget av brukslinjer er jo ikke så mye her i Norge og det er ikke så mye man får sett av det. Vanskelig valg  Huh? Det jeg har sett til nå har vært mest utstillingsvarianten. Har ikke sett noe negativt enda. Utenom noen dårlige HD statistikker.
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Buffy
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: April 08, 2008, 08:48:14 »

Schæfer fra brukslinjer krever som jeg har erfart det over middels med trening. Jeg trener hunden min hver dag, noe lydighet og noe bruks jevnt fordelt utover uka. Det er en aktiv hund som krever mye av både grensesetting og aktivisering mentalt.

Min forrige shcæfer var av utstillingslinjer og var den mest behagelige og stødige hund jeg noengang har vært utfor. Grunnen til at jeg har gått over til bruksvarianten er fordi jeg skulle ha meg en redningshund.

Det jeg mener er at du helt klart kan finne den optimale hunden fra seriøse oppdrettere av utstillingsvarianten. Det som er viktig når du har barn er å velge valp etter gode stødige foreldredyr.

Lykke til.
Loggført
Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: April 14, 2008, 21:29:16 »

Begynn å let etter en oppdretter du trives med og som andre også har trives med gjennom flere år.

Ta gjerne kontakt med folk i hundeklubben din og spør dine hundevenner. Hvor har de hunder fra.

Så begynner du leting etter hvem som skal ha valper, når det passer dere... ikke lett. Det er mange valper som fødes på våren. Vet om et spennende kull som har termin i slutten av april. ;o) Er ikke helt objektiv nå. Derfor sier jeg ikke mer.

Det er både positivt og negativt med oppdretter som bor i lokalområdet og som bryr seg. Stort sett er oppdrettere folk som ønsker det beste for hvalpen og nye hvalpeeiere. Det er jo bare å si i fra hvis det blir for mye oppfølgning.

Veldig greit å tenke at man kan velge den roligste hvalpen, men det er altfor mange som er blitt lurt for hvalpen er ikke blitt rolig som voksen.

Ønsker deg lykke til.   Roll Eyes

Loggført
Sider: 1 [2]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: