Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vom & Hundemat  (Lest 2373 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: April 05, 2008, 19:28:17 »

Vom og Hundemat er ett norskprodusert våtfòr beregnet på hund. Foret er utelukkende laget av norske råvarer og består kun av animalske produkter. Råvarer som benyttes i produksjonen av våtfòr er: kylling, blandet innmat, storfevom, laks, okselever og egg. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov. Alle blandingene fra Vom og Hundemat kan brukes som tilleggsfòr og de fleste blandingene fungerer også utmerket som fullfòr.

Vårfòret fra Vom og Hundemat er ikke tilsatt smaks- eller fargestoffer. Vårfòret inneholder ikke konserveringsmidler og er ikke tilsatt vann. Våtfòret fra Vom og Hundemat må oppbevares i dypfryser (-18oC). I kjøleskap holder produktene seg i 3-4 dager. Produktene selges i ½, 1 og 5 kg pølser og 20 kg blokker.

Foringsmengde: Foringsmengde vil variere enormt med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullfòring er veiledende fòringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund.

Som fullfòr anbefaler vi HUNDEMAT m/laks, VALPEFOR og SPRINT. Disse blandingene inneholder flest forskjellige næringskilder, og er med innblandet laks rike på omega 3 fettsyrene DHA og EPA.

SIKRER:
-   God pels og gode poter
-   God fordøyelse
-   Rask restitusjon
-   God utholdenhet
-   Færre skader

GUNSTIG FOR HUNDER MED:
-   Allergi
-   Hud og pelsproblemer
-   Poteproblemer
-   Mage og tarmproblemer
-   Muskel og skjelett lidelser

VÅTFÒR FRA VOM OG HUNDEMAT

HUNDEMAT ( NR. 33 ):       kylling, innmat og storfevom. Vitaminisert.

HUNDEMAT m/laks ( NR. 25 ):                    kylling, innmat, storfevom og laks. Vitaminisert.

STORFEVOM:          100% storfevom. Vitaminisert.

KYLLING:            100% kylling. Vitaminisert

VALPEFOR: nyhet!         Kylling, storfevom, laks, egg og okselever.
            Vitaminisert. Litt mer protein – litt mindre fett.

SPRINT:   nyhet!         Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Vitaminisert.

Anbefales til hunder som jobber med høy intensitet: sprinthunder i hundekjøring, hunder som brukes i lurecoursing, baneløp, jakt, agility etc. Mer omsetterlig enerfi fra protein sikrer gode blodverdier og lav skadefrekvens i muskulaturen. Anbefales ikke til små valper.   

www.jaroshund.no Ta gjerne kontakt for en uforpliktende hundeprat JaRo`s Hund Janniche Rynning tlf 918 95 319
« Siste redigering: April 06, 2008, 00:18:03 av Cathrine » Loggført

JaRo`s Hund http://jaroshund.no
Forhandler av Vom & Hundemat
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mai 11, 2008, 18:49:19 »

har du spørsmål om Vom & hundemat - fyr løs!  Grin En kan også lese mer på http://jaroshund.no
Loggført

Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mai 11, 2008, 19:13:01 »

Jeg kunne godt tenkt meg at du sa litt om oljen som V&H selger. Jeg har hørt mye om den, men finner ikke noe om den.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
jeanette.Å.
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mai 13, 2008, 12:36:40 »

jeg kan ønsker at du forteller litt mer og dypere om : gunstig for hunder med muskel og skjelett lidelser, samt færre skader... Smiley Smiley Smiley
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: Mai 13, 2008, 17:46:35 »

Vet ikke om du har lest denne linken her, men her står det litt generelt om råforing.

http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0
Loggført

Roger
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #5 på: Mai 15, 2008, 23:24:15 »

Hvordan vet jeg som forbruker at dette er fullfôr ? Hvem har analysert fôret ? har prøvd å finne tester men har ennå bare funnet produsentens uttalelser.
Jeg vet at det i disse dager blir testet på vet.Høyskolen, og det skal bli spennende å se hvordan resultatet blir.
Og siden forhandler avtalene (prisene) er forandret vet jeg om flere butikker som vil slutte med V&H i sitt sortiment.
Har selv pga dårlig info. sluttet med V&H, og holder meg til gammeldags dokumentert tørrfôr, der jeg er sikker på at hundens behov blir ivaretatt.
Loggført

"it ain`t  over till the fat lady sings"
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: Mai 16, 2008, 16:05:37 »

Må bare kommentere den litt Roger.. og holder meg til gammeldags dokumentert tørrfôr Det holder i grunn for meg å se på hundene at det funker. At de trives mye bedre med V&H enn et tørrfor som har et års holdbarhet, og som ikke er stappa full med både det ene og det andre. Men en test er på sin plass, men jeg trodde det allerede lå en test ute. Jeg har ihvertfall fått en oversikt over hva det inneholder. Hvor jeg har gjort av det er en annen sak  Grin
Loggført

Snusken
Gjest
« Svar #7 på: Mai 16, 2008, 16:28:24 »

Innhold finner dere her:

http://www.vomoghundemat.no/tabell.asp

Forøvrig forhandler jeg V&H i Nøtterøy og Tjøme området.

Ta kontakt.

Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #8 på: Mai 16, 2008, 16:37:58 »

Her er og litt intressant lesestoff om hva tørrfor faktisk inneholder.

I oversatt versjon:
http://www.hunde-sport.no/assets/Hva_er_det_egentlig_i_hunde.pdf

Og Engelsk :
http://www.api4animals.org/facts.php?p=359&more=1

Loggført
Ronny
Kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #9 på: Mai 16, 2008, 16:43:29 »

Må bare kommentere den litt Roger.. og holder meg til gammeldags dokumentert tørrfôr Det holder i grunn for meg å se på hundene at det funker. At de trives mye bedre med V&H enn et tørrfor som har et års holdbarhet, og som ikke er stappa full med både det ene og det andre. Men en test er på sin plass, men jeg trodde det allerede lå en test ute. Jeg har ihvertfall fått en oversikt over hva det inneholder. Hvor jeg har gjort av det er en annen sak  Grin

Enig med CA, man ser fort på hunden om det er bra for den hunden eller ikke..De kan bare test så mye de vil på alt, men til slutt så er det hva som passer for din hund som gjelder ikke en haug med testa...akkurat som i mye annet med hund...alt passer ikke din Fido selv om testen sier den skal det...
God 17.mai folkens..nu e det Glimtkamp og TIL ska gruses Grin Grin
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #10 på: Mai 16, 2008, 17:30:55 »

Hva hundemat skal inneholde av vitaminer og mineraler i mengde er fastsatt av NRC ( National Reasearch Council ) og de aller fleste forprodusenter lager maten etter denne "oppskrifta". Forskjellen ligger som oftest i proteinkilder og av karbohydratkilder. Vom og hundemat er ballansert i forhold til vitaminer og mineraler etter NRC normen ut fra hva jeg kan se.

Jeg for min del ønsker at hundene mine skal fores så naturlig som mulig. Jeg ønsker også at energien i maten de spiser skal være i fra kjøttproteiner, da jeg ikke kan fatte og begripe at en hund kan få det den trenger i fra først og fremst ris, mais eller korn som er hovedingrediensen i de fleste tørrfor. De tørrforene jeg har sett med mest kjøtt i inneholder kun 20 % proteiner fra kjøtt, bein, beinmel o.l.

Da vom og hundemat ble utvilkla var det i samråd med erænrinsekspert/vet fra NVH og noen hundekjørere etter hva jeg har hørt ( overhørte en samtale med vet'n som hadde vært med på det... ).

Og som circa sier... Jeg ser på mine egene hunder hva som fungerer. Ikke at jeg hadde så syke hunder da jeg fora på bare tørrfor heller og blanke og fine var de i pelsen, men jeg ser uten tvil en stor forskjell i hvor fort de danner muskler, hvor fort de kommer seg igjen etter hard fysisk aktivitet og de har bedre pels og poter fordi om jeg ikke trodde det ville utgjøre noe forskjell...

Ang. olja til vom og hundemat så er det en ren selolje. Som er et bra alternativ til alle fiskeoljer og for hunder som er sensitive på fisk. Billig er den også.  Jeg betaler rundt 100 kr for en halvliter, men pleier å kjøpe 5 liter. Og for 5 literen tror jeg at det er rundt 700 kr. Kjempe fin olje, men ikke anbefalt å bruke mye... noe jeg fikk erfare i høst da jeg skulle ta en blodprøve på den ene hunden samme dag som jeg hadde tømt over fra 5 liters kanna til en liten flaske og søla mye... Blodprøven var uleselig pga for mye fett i blodet Smiley
Loggført
FruJonas
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: Mai 18, 2008, 21:30:03 »

Til dere som allerede forer på V&H. Jeg har foret på dette i halvannet år og er superfornøyd. Vil aldri bytte!! Nå har det seg sånn at vi (hunden) står på diett pga. nyreplager og vetr. har anbefalt at jeg kun forer på storfekjøtt denne perioden - pga. at det er lite proteiner i storfekjøtt og dermed jobber nyrene mindre i denne perioden. Meningen var 3 uker diett, men pga. lite fremgang (fordi jeg har gjort et par feil underveis...) må vi nå gå nye 3 uker.
Det jeg har begynt å tenke på de siste ukene er at han er så mye roligere... Jeg har flere teorier om dette;
*han begynner å bli "voksen", er jo tippet over 2 år nå.
*det er tilstanden, han har jo tross alt noe galt i kroppen og kroppen jobber for rekonvalisens.
*foret han får nå inneholder for lite proteiner og gir dermed mindre energi - vi bruker ham like mye som vi alltid har gjort.

Hva tror dere? Han spiser ca 700 g rent storfekjøtt som Magne på V&H har kvernet opp til meg, i tillegg får han mye broccoli etter anbefaling fra vetr. Han har gått ned 2,5 kg på 4 uker, men det kan jo være pga. energiinnholder i foret. Før foret vi med nr 33 fra V&H. Han veier nå 35 kg, er slank og fin, ser absolutt ikke "syk" ut, men en fin slank labrador. Han er glad og virker fornøyd, men dog mye roligere.

Bør jeg gi mer mat? Vetr. Are Thoresen som har anbefalt denne dietten, mener at han kunne levd på dette resten av livet uten at det gjorde noe, men jeg er av den oppfatningen at han skal ha variert kosthold, les; svin/fjærkre/storfe/fisk i variasjon over tid.

Lurer og tenker litt nå da.... Hjelp? Unnskyld, trådstarter, mener ikke å kapre tråden din...!  Undecided
Loggført

En labrador er ingen sofapute!
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: Mai 18, 2008, 22:02:45 »

På oss mennesker: Når vi går på kun proteiner så kommer vi inn i noe som heter ketolyse. Dette kan ofte resultere i at man blir slapp osv. Det er jo karbokydratene som gir oss energi. Det er jo derfor folk som trener ofte tar en banan, etter trening for å få tilbake raske karbohydrater. Jeg vil tro dette er noe av det samme.
Hvis vi ser på ulven så spiser den kun 2 % andre ting (bær, gress osv) resten er reint kjøtt.

Jeg vil tro at det ikke har så stor betydning om dette kjøttet kommer fra, storfe,fisk, kylling eller svin. Så lenge det er reint kjøtt.

Har du snakket med thoresen om dette? Hadde vært interessant å høre hva han sier. Å jeg kunne godt tenkt meg at du laget en egen tråd om dette. Da dette er noe som kan ramme mange andre også!
Loggført

FruJonas
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Mai 18, 2008, 22:22:32 »

Circameg: Jeg har ikke snakket med Thoresen om dette, nei. Men ettersom han mener at hunden ikke tar skade av å leve på kun storfekjøtt regner jeg med at han ikke tilskriver "roligheten" til Jonas til foret.

Jeg har lest artikkelen  http://www.amerikanskbulldog.no/artikler.php?id=667&art=0 og det er der jeg ser de anbefaler foring med flere kjøttsorter.
Har startet egen tråd om dette nå, håper mange kommer med synspunkter!
Loggført

En labrador er ingen sofapute!
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Mai 19, 2008, 14:53:31 »

Jeg kunne godt tenkt meg at du sa litt om oljen som V&H selger. Jeg har hørt mye om den, men finner ikke noe om den.

Omega- 3 og selolje gir kroppen mange positive helseeffekter.

Omega-3 er en spesiell type langkjedede flerumettede fettsyrer som inneholder EPA, DHA og DPA, som er beskrevet som essensielle fettsyrer. De er beskrevet som essensielle fordi de spiller en vital rolle i vedlikehold, renhold og kondisjon av cellene. Uten membraner med god funksjon, vil cellene miste sin evne til å holde på vann og næringsstoffer, samt bevare sin elektrolytiske evne. Essensiell vil også si at kroppen selv ikke kan produsere forbindelsen – så det må tilføres gjennom dietten. Dessverre som et resultat av endrede matvaner, er nivået på noen av disse verdifulle fettsyrene faretruende lavt, mens nivået av skadelig mettet fett er for høyt.

Spekk fra grønlandssel er rik på flerumettede Omega-3 fettsyrer, som selen har ervervet gjennom sin diett, som i hovedsak består av fisk. Ved inntak av marine oljer vil kroppen absorbere omega-3 fettsyrene og fordele disse rundt i kroppen etter behov. Omega-3 fettsyrene vil da kunne virke som en beskyttelse mot bl.a. hjerte- og karsykdommer samt en rekke andre sykdommer.

Seloljen har en annen oppbygning enn i fiskeolje/tran som gjør den enklere for kroppen å ta opp.

Memorial University of Newfoundland har følgende forklaring:
"Ved sammenligning har man funnet ut at selolje opptas mer effektivt i kroppen enn fiskeolje. EPA, DHA og DPA i selolje er først og fremst plassert i enden av de triglyseride molekylene - som hos mennesker. I fiskeolje er de fortrinnsvis plassert i midten. Denne ulike plasseringen er en viktig årsak til forskjellen i effekten av selolje sammenlignet med fiskeolje i forebygging av sykdom, og potensielle helsefordeler".

Både selolje og fiskeolje/tran inneholder fettsyrene DHA og EPA .Seloljen inneholder i tilegg den viktige fettsyren DPA, noe som mange fiskeoljer mangler eller har et lavere innhold av. DPA finnes naturlig i brystmelk og hevdes å være en essensiell fettsyre for næring og utvikling hos spedbarn. Selolje er er en av de få naturlige kildene som er rik på DPA. Denne fettsyren knyttes til den legende prosessen ved hjerte- og karsykdommer, samt åreforkalkning. En studie fra Japan indikerer at en av DPAs hovedfunksjoner er å holde vener og årer myke og smidige. Som kjent forebygger det sirkulasjonsproblemer i blodet. DPA-fettsyren kan være mer enn 10 ganger så effektiv som EPA-fettsyren når det gjelder å lege skadde blodkar.

Interessen for Omega-3 fettsyrer våknet for alvor da studier viste at eskimoer som inntar tradisjonell kost svært sjelden er utsatt for hjerte- og karsykdommer. Dette til tross for at de har et kosthold som er svært rikt på fett. Forskning har senere vist at deres fettkilder, som hovedsaklig kommer fra sel og hval, inneholder flerumettet fett. I motsetning til mange andre fettkilder er dette faktisk svært sunt for menneskekroppen. Videre forskning har også bekreftet at disse fettsyrene kan ha en svært gunstig effekt ved en rekke sykdomstilstander.

Loggført

Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: