Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Definisjon på brukshund?  (Lest 1387 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: April 06, 2008, 14:02:40 »

Sikkert mange meninger om dette, men jeg er litt nyskjerrig på deres mening. Hva er egentlig en brukshund? Nå er vi inne på "Brukshundforumet" - så noen meninger om dette må vel finnes her...

Loggført

JaRo`s Hund http://jaroshund.no
Forhandler av Vom & Hundemat
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: April 06, 2008, 14:07:14 »

Er det en hund som "brukes" til noe? I så fall hva? Er det noe spes en brukshund må benyttes til for å kunne kalle seg brukshund?
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #2 på: April 06, 2008, 20:47:52 »

Hei

Jeg synes definisjonen som står på wikipedia.no er fin og beskrivende. Limer den inn her.

Sitat
En brukshund er et begrep som benyttes om hunder som har fått trening i å utføre en eller flere nyttige oppgaver. Pr. definisjon blir da en brukshund en hund som brukes til noe praktisk. Således må man også regne inn hundekjøring når man snakker om brukshunder, selv om slike ekvipasjer ikke lenger kan sies å utføre noen nyttige tjenester.

De mest alminnelige brukshundene i Norge er utvilsomt gjeterhunder og jakthunder. Gjeterhunden utgjør gjerne en kombinasjon av arbeidskamerat og familiehund, hvis tjenester i jobbsammenheng kan være svært fordelaktige for for eksempel en sauebonde. Jakthunden er mer en kombinert fritidspartner og familiehund, viss tjenester for det meste er rent terapeutiske og sportslige.

Som sådan kan brukshunder inndeles på mange forskjellige måter. Hundesport er alt nevnt. Man kan også skille mellom sivile og offentlige tjenestehunder. Førerhunder, terapihunder og lavinehunder er eksempler på det første. Militærhunder, politihunder og tollhunder er eksempler på det siste.

Mange skiller også mellom typiske brukshundraser og andre hunderaser. For eksempel blir gjerne visse typer fårehunder og vakt- og vokterhunder som schäferhund, malinois og rottweiler fortrukket som tjenestehunder i politi- og militærsammenheng, mens apporterende hunder som labrador retriever og cocker spaniel foretrekkes i sivil sammenheng, for eksempel som narkotikahund eller førerhund for blinde og svaksynte.
Loggført
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: April 06, 2008, 20:51:07 »

En god beskrivelse. Det står "hundesport" - betyr det da at en agilityhund er en brukshund f.eks? Nå er ikke agility noe "nyttig", men hunden brukes...
Loggført

Cathrine
Gjest
« Svar #4 på: April 06, 2008, 20:56:23 »

I reglene til NKK så står det at Agillity og LP er "Lek og morro", mens det i regelheftet til bruksprøvene står at det skal "avprøve hundens bruksegenskaper og tjene avlsarbeidet". Så NKK definerer ikke agillity som brukshund, men det er jo fortsatt en hundesport og hundene får brukt seg både mentalt og fysisk.
Loggført
phoney
Valp
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #5 på: April 08, 2008, 13:32:36 »

I reglene til NKK så står det at Agillity og LP er "Lek og morro", mens det i regelheftet til bruksprøvene står at det skal "avprøve hundens bruksegenskaper og tjene avlsarbeidet". Så NKK definerer ikke agillity som brukshund, men det er jo fortsatt en hundesport og hundene får brukt seg både mentalt og fysisk.

Du har tilfeldigvis ikke en link der dette står? Prøver å finne men uten hell så langt.
Loggført

Kjetil
jaroshund
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: April 08, 2008, 20:02:33 »

Så lydighet er også "lek og morro". Hvorfor er der da sånn at Lydighet ofte får sin egen "gruppe" på brukshundforum, men ikke agility? *nyskjerrig*
Loggført

Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: April 09, 2008, 11:25:39 »

Fant ikke noe om at LP er lek og moro jeg ?

Jeg lurer på dette med BH...er det en brukstittel?  Roll Eyes
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Cathrine
Gjest
« Svar #8 på: April 09, 2008, 12:40:39 »

Ikke jeg heller ..  Grin

Jeg mener det tidligere sto i reglene at lydighet var en "Aktivitet". Mens det i reglene til bruks og jakt prøver står at formål er å "avprøve hundens bruksegenskaper og tjene avlsarbeidet". Men nå er det ikke noe formål i hele tatt med LP og Agillity ser jeg...merkelig.

Sitat

Ferdselsprøve er ikke en brukstittel. Den er mer på lik linje med stambokførte mentaltester. Den skal avprøve hunden på/i dresserbarhet, skudd og i alminnelig miljø.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #9 på: April 09, 2008, 12:43:09 »

Så lydighet er også "lek og morro". Hvorfor er der da sånn at Lydighet ofte får sin egen "gruppe" på brukshundforum, men ikke agility? *nyskjerrig*

Jeg vet ikke... men det er kanskje flere av de som driver med bruks som også driver med P og motsatt...
Og det går vel også på interessene til de som er medlemmer vil jeg tro. Men jeg synes da absolutt det burde være et underforum for agillity her når det er brukere som driver med det  Grin ( Forslag til admins Smiley )
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: April 09, 2008, 13:04:44 »

Ikke jeg heller ..  Grin

Jeg mener det tidligere sto i reglene at lydighet var en "Aktivitet". Mens det i reglene til bruks og jakt prøver står at formål er å "avprøve hundens bruksegenskaper og tjene avlsarbeidet". Men nå er det ikke noe formål i hele tatt med LP og Agillity ser jeg...merkelig.

Sitat

Ferdselsprøve er ikke en brukstittel. Den er mer på lik linje med stambokførte mentaltester. Den skal avprøve hunden på/i dresserbarhet, skudd og i alminnelig miljø.

Ja da er vi enige i det du og jeg iallefall da Smiley
Jeg finner det merkelig når noen sier de har fått sin første brukstittel når de har godkjent BH.
Finnes jo ikke noe med bruksinnhold der i mine øyer , men der strides de "lærde" tydelig nok  Roll Eyes

Loggført

BH Mai Tuk Ninja
Anneth
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: April 14, 2008, 21:16:37 »

Hei

Skulle ønske at det også kunne stå at en brukshund er en frisk og sunn hund.

Jeg SKAL ikke kjøpe min neste brukshund hos oppdrettere som ikke tenker på HD/ AA når de avler. Selv om enkelte tittulerer seg med toppoppdretter, så er det bare å se på HD/ AA statistikken at avelen er dårlig! Alikevell så ønsker folk hunder fra oppdrettet og parre hunder fra dette oppdrettet..... MMMMmmm

Er glad for at flere oppdrettere er seriøse og jobber for å holde schæferen sunne, friske og brukanes til bruksoppgaver uansett om det er IPO, redningshund, brukskonkurranser etc.

Mine brukshunder skal være sunne, friske og frie for HD/ AA, samt ha egenskaper jeg kan spille på i hunden når jeg bruker fritid og krefter på den.

Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: April 23, 2008, 15:39:13 »

Sitat

Jaha, da ser det ut som skuddene forsvinner fra Ferdselprøven   Roll Eyes
På et annet forum diskuteres dette og FCI har vissnok fjernet dette fra reglene .
Vi får se da om dette stemmer og NKK kommer med en oppdatering av reglerverket.
Loggført

BH Mai Tuk Ninja
Cathrine
Gjest
« Svar #13 på: April 23, 2008, 15:45:09 »

På et annet forum diskuteres dette og FCI har vissnok fjernet dette fra reglene .

Dette ble diskutert på den dommer samlinga jeg var på i februar, men hukommelsen min er ellendig noen ganger... Men jeg mener at dette med skudd ble opp til hvert enkelt land og at Norge ikke har til hensikt å fjerne de.
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: April 23, 2008, 16:05:17 »

Dette ble diskutert på den dommer samlinga jeg var på i februar, men hukommelsen min er ellendig noen ganger... Men jeg mener at dette med skudd ble opp til hvert enkelt land og at Norge ikke har til hensikt å fjerne de.

Ja da får vi se da om FCI tillater hvert enkelt land å ha sær regler .
Loggført

BH Mai Tuk Ninja
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: