|
jaroshund
|
 |
« på: April 16, 2008, 17:19:23 » |
|
Border Collie er en arbeidshund og skal avles på arbeidsevne og ikke utseende. Jeg synes at det er flott at de i Norge har tatt tak i dette! Skulle ønske at flere land tok tak i dette - slik at ikke arbeidshunden ødelegges av eksteriør oppdrett! I Norge så må man først bevise arbeidsevnen - før en kan eksteriørutstille BC. Ta f.eks golden retriver. Vi har nå fått en "utstillings golden" som er stor, nesten hvit - og min påstand er at de fleste golden retrivere nå er blitt "familiehunder". Hvor er det blitt av jakthunden? Her er ett bilde av det som idag kalles "jakt golden". Det er en golden retriver, men hvor de gamle jakt linjene er godt tatt vare på. Den har stor arbeidskapasitet, i motsetning (det er min påstand) til den golden retriver vi ofte ser på utstilling. Jakt golden http://i33.photobucket.com/albums/d75/bcFame/jaktgolden.jpgTenker du over at din rase (arbeidshund) kan bli ødelagt på grunn av eksteriørutstilling?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #1 på: April 16, 2008, 20:44:56 » |
|
Det er skremmende så mye ekstriør kan ødelegge for en rase  ta blant annet schæfer hunden, labradoren, aussie osv. Det er tragisk!! Ikke minst min rase, Hvit gjeterhund, er også ødelagt på utseende. Heldigvis er NOEN oppdrettere observang på dette og avler hunder med godt gemytt, helse og drift.... Dessverre er rasene for noen kun ekstriør ser det ut til  og da går det rimelig gale.... Jeg er glad BCen har noelunde driftene i behold, men hva med schæfer, malle, labrador, golden og alledisserasene.. Ser for meg ut som alle "bruksraser" blir skilt! Kanskje bra, kanskje kke fullt så bra. Skal jeg noen gang ha meg noen av overnenvte raser, blir det fra bruks linjer/jakt linjer 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KaBå
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: April 16, 2008, 21:12:05 » |
|
Men er det utstillingen i seg selv som ødelegger? eller er det fordi noen raser blir kun avlet etter hvordan hundene gjør det på utstilling og ikke etter evt. bruks/jakt prøver. Min mening er at begge deler er det mest opptimale for en rase, hvor en hund som er premiert både på bruks/jakt prøver og på utstilling. Da får vi en rase som holder i hevd arbeids egenskapene og samtidig beholder sitt rasetypiske preg. Kanskje å innføre regler som jaroshund nevner BC har, får å bli stilt må den ha bevist sine arbeidsevner først, på alle bruks og jakt rasene. Hehe virker usannsynlig å få til slik situasjonene er i dag for mange av arbeids rasene, men er nå ett ideelt mål vil jeg mene 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #3 på: April 16, 2008, 21:50:19 » |
|
Jeg er neimen ikke sikker jeg. Det finnes raser som ikke er "ødelagte" også, tenker da spesielt på mange av jakthundrasene slik som settere og harehunder. Nå vet ikke jeg kriteriene demmes for å stille de ut.....Men på lik linje som BC så er de avlet for en spesifikk oppgave og ikke en allround hund. Og derfor ikke så interessant for den menige mann...Kanskje det er derfor de klarer å holde egenskapene i fokus!?!?!?!?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
|
Disco
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: April 16, 2008, 22:34:42 » |
|
Eksteriørutstillinger er definitivt med på å ødelegge raser, men i bunn og grunn kan en ikke skylde på andre enn oppdrettere. Det er oppdretteres konkurranse instinkt i det å ha den vakreste hunden som fører til ekstremavl. Det er hvilke prioriteringer oppdretteren har på sitt oppdrett som fører til ødelagte hunder. En oppdretter som har som første prioritet å lage hunder som vinner på utstilling har feil fokus. Helse og gemytt bør komme først. Av en eller annen grunn så ser det ikke ut til at det er mulig å kombinere. Jeg har til nå ikke sett noen oppdrettere som har klart å kombinere eksteriør, helse, bruksegenskaper og gemytt. Jeg hører mange si de gjør det, men resultatene taler for seg selv!
Jeg mener også ubeviste valpekjøpere bør få en del av skylden. Så lenge det finnes valpekjøpere som handler valper fra slike oppdrettere vil de kunne fortsette. Valpekjøpere burde sky hjemmesider hvor oppdrettere kun legger ut utstillings resultater. Det sier noe om hvor denne oppdretteren har sine prioriteringer. En hjemmeside bør innholde info om treninger/kurs, HD og AA resultater, resultater fra mentaltester, resultater fra konkurranser og en presentasjon av hundene. En oppdretter som ikke gjør annet enn å gå på utstilling med sine hunder vil jeg påstå ikke kan hund. Hvordan kan en slik oppdretter foreta fornuftige valg når den velger avlsdyr? For å lykkes som oppdretter må en ha kunnskap om hund, trening av hund, genetikk og avl. Det tror jeg de færreste oppdrettere har.
En god oppdretter vil aldri drive med ekstremavl! Om fornuften er den som styrer oppdrettet ville vi ikke i dag sett belgiske fårehunder og collie med hodet smalt som en kile. Vi ville ikke sett retrievere og rottweilere så tykke og tunge at de ikke kan brukes normalt uten fare for belastningsskader. Vi ville ikke sett schæferhunder med bananrygg og haser i bakken. Vi ville ikke sett dobermann og riesen uten bruksegenskaper, dumme og blonde som Paris Hilton.
Jeg tør påstå at nesten alle raser i dag er på vei til å bli ødelagt. Noen raser er heldige ved at rasen er delt i to. Og det finnes noen få fornuftige oppdretter som forvalter rasen på en fornuftig måte. BC er på mange måter en heldigstilt rase i Norge fordi det ikke er NKK eller raseklubb som forvalter rasen, men Norsk sau og geiteavlslag. Den blir på denne måten forvaltet av de som har bruk for å ivareta rasen som en brukshund. Men ikke alt er bra med BC! Det har også på BC blitt mye HD og andre sykdommer. Noen typiske jakthundraser er også bedre forvaltet. Noe jeg tror kommer av at dommere på enkelte jakthundraser ikke setter hunder uten jaktpremiering til cert.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Arne
|
 |
« Svar #5 på: April 19, 2008, 21:55:28 » |
|
Det er skremmende så mye ekstriør kan ødelegge for en rase  ta blant annet schæfer hunden, labradoren, aussie osv. Det er tragisk!! Ikke minst min rase, Hvit gjeterhund, er også ødelagt på utseende. Heldigvis er NOEN oppdrettere observang på dette og avler hunder med godt gemytt, helse og drift.... Dessverre er rasene for noen kun ekstriør ser det ut til  og da går det rimelig gale.... Jeg er glad BCen har noelunde driftene i behold, men hva med schæfer, malle, labrador, golden og alledisserasene.. Ser for meg ut som alle "bruksraser" blir skilt! Kanskje bra, kanskje kke fullt så bra. Skal jeg noen gang ha meg noen av overnenvte raser, blir det fra bruks linjer/jakt linjer  Hvor mange hvite gjeterhunder har du sett og hvordan kan du si att dem er ødelagt på grunn av utseende  etter som det er en rase som kun er avlet som gjeterhund siden 1930 tallet og til nå, avl på utseende er kun gjort siden dem ble offisielt godkjent i fci i august i år 2000, kanskje du svarer litt over evnet og ikke helt forstår hva rasen er for noe og prøve og gjør den til noe den ikke er ?? dette er en rase som er avlet for og vokte og gjete og i den forbindelsen så er den avlet på dyr som er skeptisk på folk og skarphet for og være en god vakthund for sine eiere for og være ekstra nyttige mot saue tyver,du kan jo la din hund treffe en steinalder sau dette er noe man kan se på rasen som helhet. du kan jo la din hund treffe en steinalder sau og la din hund hilse på fremmede etter en halv time da vil man få se hva hunden duger til. man kan gjerne bruke denne hunden til spor / rundering og lydighet men og trigge denne rasen som schh/ipo hund kan få uheldige utfall så lenge man ikke har nok kontroll på hunden, i utlandet så bruker mange av eierne rasen til schh men bruker da notorisk munnkurv på hundene når dem er sammen med fremmede mennesker. jeg vil bare si att jeg vet ikke om en oppdretter som ikke tenker gemytt på den hvite gjeterhunden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Arne
|
 |
« Svar #6 på: April 19, 2008, 22:01:06 » |
|
Men er det utstillingen i seg selv som ødelegger? eller er det fordi noen raser blir kun avlet etter hvordan hundene gjør det på utstilling og ikke etter evt. bruks/jakt prøver. Min mening er at begge deler er det mest opptimale for en rase, hvor en hund som er premiert både på bruks/jakt prøver og på utstilling. Da får vi en rase som holder i hevd arbeids egenskapene og samtidig beholder sitt rasetypiske preg. Kanskje å innføre regler som jaroshund nevner BC har, får å bli stilt må den ha bevist sine arbeidsevner først, på alle bruks og jakt rasene. Hehe virker usannsynlig å få til slik situasjonene er i dag for mange av arbeids rasene, men er nå ett ideelt mål vil jeg mene  jeg må bare si meg helt enig så lenge man følger rase standard på gjeldene rase
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Heidi
|
 |
« Svar #7 på: April 19, 2008, 22:05:09 » |
|
Nå kjenner ikke jeg til den hvite gjeterhundes historie men det har kommet meg for øret at den er kun avlet utfra utseende, den hvite fargen......fra feilfargete schæfere!!! Hvis det er så, så er vel dette en rase som er avlet kun på utseende!?!?!? Kan noen fortelle meg opphavet til denne rasen?s
|
|
|
|
|
Loggført
|
Den som aldri gjør feil - har intet gjort!!
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #8 på: April 19, 2008, 22:38:23 » |
|
Hvor mange hvite gjeterhunder har du sett og hvordan kan du si att dem er ødelagt på grunn av utseende Hvis man tar kontakt med oppdrettere utenlands, som har drevet på med rasen noen år. seriøse vel å merke, får man raskt innblikk i hvem som virkelig tenker på huet te hunden og ikke kun ekstriør. Hva linjer som er bra og hva som er mindre bra. Og ja det er forskjell på de. etter som det er en rase som kun er avlet som gjeterhund siden 1930 tallet og til nå, avl på utseende er kun gjort siden dem ble offisielt godkjent i fci i august i år 2000, kanskje du svarer litt over evnet og ikke helt forstår hva rasen er for noe og prøve og gjør den til noe den ikke er ?? dette er en rase som er avlet for og vokte og gjete og i den forbindelsen så er den avlet på dyr som er skeptisk på folk og skarphet for og være en god vakthund for sine eiere for og være ekstra nyttige mot saue tyver,du kan jo la din hund treffe en steinalder sau dette er noe man kan se på rasen som helhet. du kan jo la din hund treffe en steinalder sau og la din hund hilse på fremmede etter en halv time da vil man få se hva hunden duger til. man kan gjerne bruke denne hunden til spor / rundering og lydighet men og trigge denne rasen som schh/ipo hund kan få uheldige utfall så lenge man ikke har nok kontroll på hunden, i utlandet så bruker mange av eierne rasen til schh men bruker da notorisk munnkurv på hundene når dem er sammen med fremmede mennesker. Hvor har du dette fra? Kan du dokumentere noe av overnevnte? Dette er langt fra inntrykk jeg har fått fra folk som nettopp tenker på HG som en helhetlig familie og brukshund. Hva du ser, mener og vet er jo en annen sak. Jeg hadde ikke brukt hunder som var nervøs eller på noen måte aggressiv mot andre mennesker i avel. De oppdretterne, som er seriøs, og trener hundene sine selv, vet nok litt mer om dette enn du gjør. Jeg stoler mer på de. Du skriver "...så bruker mange av eierne rasen til schh men bruker da notorisk munnkurv på hundene når dem er sammen med fremmede mennesker..." Hvis det er dette du prøver å jobbe mot, eller tror er rasen. Så blir jeg litt skremt. HG er avlet ut fra noen få schäferhunder som førte hvitt, og senere er det innblandet litt schäferhunder nå og da. det vil si at genetisk er HG lik GSD'en i sammensetning mentalt og arbeidsmessig. Ja jeg kan gjerne la min hund treffe fremmede etter å ha truffet sau, ikke noe problem i det hele tatt!!! Nerver og gemytt på min er nok bedre enn det du antar over... Kan du vise til link om disse ursauene dine? Eller info. jeg vil bare si att jeg vet ikke om en oppdretter som ikke tenker gemytt på den hvite gjeterhunden. Nei, og sånt legger man naturligvis ikke ut på et forum heller.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Venus
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Pinnedyret
|
 |
« Svar #9 på: April 19, 2008, 23:23:33 » |
|
Etter som det er en rase som kun er avlet som gjeterhund siden 1930 tallet og til nå, avl på utseende er kun gjort siden dem ble offisielt godkjent i fci i august i år 2000, kanskje du svarer litt over evnet og ikke helt forstår hva rasen er for noe og prøve og gjør den til noe den ikke er ??
Hva er dette for svada?! Den hvite gjeterhunden ble ene og alene startet avl på, i utgangspunktet, grunnet sitt utseende - den hvite fargen. Altså man avlet på hvite schäferhunder. Så i sin tid var det en schäferhund i topp og kropp, som kun skilte seg ut på grunn av fargen. I dag, etter mang generasjoner skiller den seg nok litt mer fra schäferhunden, både anatomisk og mentalt, og det er ikke nødvendigvis kun fargen som gjør at folk velger denne rasen fremfor schäfer. Det skal faktisk ikke en mesterhjerne til for å kunne resonnere seg fram til den konklusjonen. Dette er en rase som er avlet for og vokte og gjete og i den forbindelsen så er den avlet på dyr som er skeptisk på folk og skarphet for og være en god vakthund for sine eiere for og være ekstra nyttige mot saue tyver,du kan jo la din hund treffe en steinalder sau dette er noe man kan se på rasen som helhet. du kan jo la din hund treffe en steinalder sau og la din hund hilse på fremmede etter en halv time da vil man få se hva hunden duger til. man kan gjerne bruke denne hunden til spor / rundering og lydighet men og trigge denne rasen som schh/ipo hund kan få uheldige utfall så lenge man ikke har nok kontroll på hunden, i utlandet så bruker mange av eierne rasen til schh men bruker da notorisk munnkurv på hundene når dem er sammen med fremmede mennesker. Ok, dokumentasjon? Det kan virke som om du forveksler den hvite gjeterhunden med Øst-Europeiske vokterhunder - for øvrig, to vidt forskjellige ting. Dette er latterlig lesning, synd det du kommer med har svært lite forankring i virkeligheten, enten det er snakk om en kuvazs eller en hvit gjeterhund. Jeg lurer litt på hvem som har fôret deg med denne informasjonen. Jeg vil bare si att jeg vet ikke om en oppdretter som ikke tenker gemytt på den hvite gjeterhunden. Det slår meg at du kanskje ikke vet om så mange oppdrettere heller 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KaBå
Gjest
|
 |
« Svar #10 på: April 20, 2008, 13:17:46 » |
|
Hvit Gjeterhund(HG) har nesten samme historie som schaferen. Da schaferen ble anerkjent som en egen rase, var det flere hvite individer som er en del av stamforeldrene til dagens schafer. Etter regelendringen som førte til at hvite schafere ble uønsket, forsvant de hvite nesten helt fra Europa. Men England og Canada fortsatte noen få oppdrettere å avle frem hvite schafere. I USA var det spesielt mange som fortsatte å avle frem hvite schafere. Og det er derifra mesteparten av de hvite kom ifra til Europa og ble grunnlaget for HG. HG ble helt nylig godkjent som egen rase og har derfor ikke blitt avlet med tanke på utstilling, selvsagt fordi de ikke har kunnet delta på utstilling mesteparten av rasens eksistens. Rasen har ett rasetypisk preg som ligner schaferens gamle utseende, som de var på 30 - 60 tallet, altså rett rygg og mentaliteten minner mere om schaferens historiske lynne, altså kan virke som HG er nærmere sin gjeterhund fortid enn schaferen, det kan forklare at HG kan oppleves som mere reservert for fremmede og har hakket større vaktinnstinkt. Men de er ekstremt førbare og innehar en enorm brukskapasitet. Hvit Gjeterhund er avlet ellers frem med samme formål som schaferen i USA, som brukshunder, familiehunder, gjeterhunder og service hunder. I USA er det også vektlagt at oppdrettere av rasen bør ha bruksegenskaper og mentalitet som en viktig del av avlsarbeidet. Mens dessverre ser det ut som i Europa at den biten er oversett og avlen blir uregelmessig og linjene svært varierende. Jeg vil legge med noen linker om historien til HG for de som er interessert i det: http://www.northernwhites.ca/history.htmhttp://www.dogbreedinfo.com/americanwhiteshepherd.htmhttp://www.whiteshepherd.info/fci_breedstandard.htm meget godt beskrivende og illustrert rasestandar http://www.awsaclub.com/history.htmSå til det store spørsmålet Er HG egnet til IPO??? Jeg har ikke trent eller vert aktiv innen denne spennende sporten, så jeg kan kun fortelle det jeg har hørt, lest og sett er realiteten. HG kan brukes til IPO, det er min mening. Jeg prater en del med utenlandske HG oppdrettere og de som jeg har pratet med som da trener IPO bla. med sine HG, har fine erfaringer med dette. Det sies at med de rette linjene vil en HG være tilnærmet samme som en schafer med tanke på mot, nervekonstitusjon, drifter osv. Men.... problemet er at det finnes så varierende linjer og ikke alle HG egner seg. Da de er for reserverte mot ukjente personer og bitearbeidet vil ikke fungere. Så jeg vil tro HG har i dag andre bedre egenskaper på andre områder. Feks lydighet, spor og osv. Men avlen vil fortsette og vi som er blitt så glad i denne rasen og prøver å forbedre den og vedlikeholde den gjør vårt beste for at den skal fremstå som en sunn og sterk allsidig brukshund og familiehund. Forklaring på vokterhund: Vokterhunder kalles også buskapshunder. Dette er tradisjonelt store og kraftige hunder, som verken skal gjete eller jage, men passivt passe på bufe som går på beite og aggressivt avvise rovdyr og uvedkommende, uten å forlate buskapen. Slike hunder rekrutteres gjerne blant enten fårehunder eller vakt- og vokterhunder, selv om også andre hundetyper benyttes til slike oppgaver. Morfologisk sett er gjerne disse rasene større og mer massive enn typiske fårehunder og kveghunder. De veier ofte mer enn 50 kg. Eksempler på populære vokterhundraser i dag er f.eks. raser som polsk owczarek, ungarsk kuvasz, maremma, spansk mastiff og pyreneisk mastiff. Sitert fra http://no.wikipedia.org/wiki/VokterhunderForklaring på fårehund/gjeterhund: Fårehunder er glimrende brukshunder som ofte er kjent for å være lettlærte, energiske og arbeidsvillige. På grunn av disse egenskapene benyttes gjerne disse hunderasene til mange andre oppgaver en gjeting av dyr, herunder også innen en rekke grener av hundesport. Mange benytter også slike hunder til gjeting av større bufe, som kveg. Sitert fra http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5rehunderSchaferen er vel en fårehund/gjeterhund, og da er HG det også Noen steder bli HG fremdeles brukt til gjeteing, spesielt i USA.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #11 på: April 20, 2008, 15:42:41 » |
|
Nå har jeg funnet litt om den steinaldersauen din: Gammelnorsk sau, også kalt austevoldssau, utegangersau, steinaldersau, ursau og villsau, er en norsk sauerase som er bygget opp igjen på restene av den opprinnelige landrasen som eksisterte i Norge og i deler av Europa forøvrig. Rasen tilhører de såkalte korthalesauene og er relativt liten av vekst. beskrivelse: Gammelnorsk sau er en primitiv og svært gammel sauetype. Værene veier ca. 43 kg i snitt, mens søyene gjerne veier omkring 32 kg. I følge Breed og Livestock[1] skal sauer fra Bergensdistriktet ha blitt estimert å være etterkommere etter sauer som har eksistert her i mer enn 3.000 år. Gammelnorsk sau er lettbeint og hurtig sammenlignet med annen sau. Den kan gå ute hele året. Ulla er fin og varierer i farge fra nærmest hvit via gråe og brune nyanser og mønstre til nær sort. Om ulla får vokse fritt, faller den av tidlig i juli. Den blir normalt ikke samlet inn, og det er sjelden noen bruker den til strikking eller veving, siden garnet gjerne blir grovt. Alle værene samt ca. 10% av søyene utvikler horn. Søyene får relativt små, geiteaktige horn, mens værene utvikler kraftige, mouflon-lignende horn. Hornene utvikles iløpet av det første leveåret. Atferd: Gammelnorsk sau har en unik fluktatferd sammenlignet med annen sau. Når den flykter for rovdyr vil den spre seg ut i vifteform. De sterkeste dyra vil dominere flukten og trekke rovdyra til seg, slik at de svakeste rekker å gjemme seg vekk. Siden denne sauen er svært hurtig blir det nesten aldri registrert tap av sau som følge av rovdyr. Ulempen er at denne sauen heller ikke er like enkel å kontrollere med en gjeterhund, siden den vil bruke samme fluktatferd ovenfor denne. Resultatet er at hundene gjerne kommer tilbake med kun få dyr. Sauene vil også legge på svøm for å ungå å bli fanget.sakset fra wikipedia. http://no.wikipedia.org/wiki/Austevollsau
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #12 på: April 20, 2008, 17:21:46 » |
|
Dette er en rase som er avlet for og vokte og gjete og i den forbindelsen så er den avlet på dyr som er skeptisk på folk og skarphet for og være en god vakthund for sine eiere for og være ekstra nyttige mot saue tyver,du kan jo la din hund treffe en steinalder sau dette er noe man kan se på rasen som helhet. du kan jo la din hund treffe en steinalder sau og la din hund hilse på fremmede etter en halv time da vil man få se hva hunden duger til. man kan gjerne bruke denne hunden til spor / rundering og lydighet men og trigge denne rasen som schh/ipo hund kan få uheldige utfall så lenge man ikke har nok kontroll på hunden, i utlandet så bruker mange av eierne rasen til schh men bruker da notorisk munnkurv på hundene når dem er sammen med fremmede mennesker. Ok, dokumentasjon? Det kan virke som om du forveksler den hvite gjeterhunden med Øst-Europeiske vokterhunder - for øvrig, to vidt forskjellige ting. Dette er latterlig lesning, synd det du kommer med har svært lite forankring i virkeligheten, enten det er snakk om en kuvazs eller en hvit gjeterhund. Jeg lurer litt på hvem som har fôret deg med denne informasjonen. Jeg trodde de som drev med oppdrett av rasen visste hva de drev oppdrett AV? Hmm... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kristin
|
 |
« Svar #13 på: April 20, 2008, 20:33:47 » |
|
Steinaldersau. Stilig 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
|
|
|
Silje
Unghund

Utlogget
Kjønn: 
Sofahunden
|
 |
« Svar #14 på: April 20, 2008, 21:40:07 » |
|
Et spørsmål til mr Arne: Så du mener denne er farlig etter 30 minutter hvis den treffer fremmede da??? http://www.youtube.com/watch?v=sdTIg7uY4Mg Vet ikke om jeg skal le eller grine av den påstanden.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|