Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nok en gang, Schafer som utaggerer!!  (Lest 706 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« på: April 27, 2008, 18:30:27 »

Hvor skal dette ende, er det snart på tide at oppdrettere begynner å tenke seg om. Rasen vår er mye i vinden for tiden og jeg liker det absolutt ikke!! Er Schaferen en allemanns eie?!? Vi vet jo at det er mange oppdrettere som avler frem "familiehunder" og prøver å gjøre rasen vår til en selskapshund. Noen må snart gjøre noe, ellers så ender rasen vår som pittbull og amstaff...

http://www.ranablad.no/nyheter/article3308793.ece
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #1 på: April 27, 2008, 23:09:19 »

Jeg blir overhode ikke overrasket når jeg leser slike innlegg, men jeg tenker ikke automatisk at det MÅ være oppdretterens feil... For alt vi vet kan denne hunden komme fra oppdretter som virkelig har forsøkt å avle på godt gemytt... Kanskje det er en "vill og gal" unghund som eier ikke har kontroll på....
Selvfølgelig kan det være resultat av dårlig avl, men jeg syns veldig mange er utrolig snare til å "skyte" oppdretteren med en gang det kommer negative avisoppslag om schæfer...

Schæferen har stort potensiale til å være "drittsekk" med andre hunder hvis den ikke blir oppdratt riktig, mye større potensial enn veldig mange andre raser... Den er ofte veldig "uhøflig" i hilsesituasjoner, og bruker masse lyd..

Og Nei, jeg syns ikke at schæferen nødvendigvis skal være "allemannseie", men det er jo utrolig mange schæfere som fungerer godt som nettopp familiehund med normal mosjon og litt tanketrim.

Der jeg tror det syndes endel er at valpekjøperne ikke får informasjon om hvordan en skal forholde seg til uttaggering... Veldig mange som kjøper schæfer får desverre med seg dette som endel av valpepakka... Sad

Jeg tror at i steden for å "skyte oppdrettere" hver eneste gang det kommer frem noe negativt om schæfer, vil lønne seg å være ærlig på nettopp denne rasens særegenheter når det gjelder det sosiale med andre hunder. For uansett hvordan man snur og vender på det, ligger det latent hos veldig mange schæfere å være litt høylydte og busete... Wink

Så neste gang man møter en utaggerende schæfer, kan man kanskje i steden for å henge seg opp i HVOR hunden kommer fra, kanskje spørre eier om han/hun trenger råd og hjelp for hvordan en skal trene så hunden blir triveligere i hverdagen  Cheesy
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #2 på: April 28, 2008, 00:07:53 »

Jeg blir overhode ikke overrasket når jeg leser slike innlegg, men jeg tenker ikke automatisk at det MÅ være oppdretterens feil... For alt vi vet kan denne hunden komme fra oppdretter som virkelig har forsøkt å avle på godt gemytt... Kanskje det er en "vill og gal" unghund som eier ikke har kontroll på....
Selvfølgelig kan det være resultat av dårlig avl, men jeg syns veldig mange er utrolig snare til å "skyte" oppdretteren med en gang det kommer negative avisoppslag om schæfer...
Det finnes helt klart mange oppdrettere som gjør en god jobb, og som har flotte hunder, men jeg tror det er flere som er motsatt og som avler for penger. Vi ser jo stadig oppdrettere som hverken tester eller trener aktivt med hundene sine. Og hvordan kan de da vite at hunden er bra mentalt?
En seriøs oppdretter ville tatt tak i og hjulpet sin valpekjøper om det var et sånt tilfelle.
Sitat
Schæferen har stort potensiale til å være "drittsekk" med andre hunder hvis den ikke blir oppdratt riktig, mye større potensial enn veldig mange andre raser... Den er ofte veldig "uhøflig" i hilsesituasjoner, og bruker masse lyd..
Dette er jeg helt enig med deg i.

Sitat
Og Nei, jeg syns ikke at schæferen nødvendigvis skal være "allemannseie", men det er jo utrolig mange schæfere som fungerer godt som nettopp familiehund med normal mosjon og litt tanketrim.

Det er jo nettopp det schaferen har blitt, en allemanns eie. Og selvfølgelig er det mange som fungerer godt som ren familiehund, men hvor godt hadde den da fungert om den ble brukt. Jeg ser ikke poenget med at gud og hverman skal ha schafer (som er en brukshund) til å gå tur med. Da kunne de kjøpt seg en annen rase.

Sitat
Der jeg tror det syndes endel er at valpekjøperne ikke får informasjon om hvordan en skal forholde seg til uttaggering... Veldig mange som kjøper schæfer får desverre med seg dette som endel av valpepakka... Sad

Da er vi på oppdretter igjen. I det store og hele så er det oppdretter som har avlet frem og solgt disse hundene. Gir for liten informasjon og lar det skure å gå.

Sitat
Jeg tror at i steden for å "skyte oppdrettere" hver eneste gang det kommer frem noe negativt om schæfer, vil lønne seg å være ærlig på nettopp denne rasens særegenheter når det gjelder det sosiale med andre hunder. For uansett hvordan man snur og vender på det, ligger det latent hos veldig mange schæfere å være litt høylydte og busete... Wink

Så neste gang man møter en utaggerende schæfer, kan man kanskje i steden for å henge seg opp i HVOR hunden kommer fra, kanskje spørre eier om han/hun trenger råd og hjelp for hvordan en skal trene så hunden blir triveligere i hverdagen  Cheesy

Jeg tror det er sunt at det kommer frem i dagens lys jeg, og jeg syntes det har vært alt for mange uheldige episoder om rasen vår i det siste. Og hvis alle oppdrettere kunne fortalt både positive OG negative sider ved rasen, så kanskje mange vil tenke seg om. Jeg tror også vi er i fare for å få rasen vår forbudt, om det skal fortsette som det gjør.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Irene
Unghund
Utlogget Utlogget

Ifrah= Livets gave

« Svar #3 på: April 28, 2008, 02:00:45 »

Selvfølgelig finns det mange useriøse oppdrettere, det gjør det nok innen alle populære raser, og slik vil det nok fortsette å være også tror jeg.

MEN, det jeg reagerte på her var at man i direkte tilknytning til ett avis oppslag automatisk skylder på oppdretter...  Vi vet ikke noe om denne saken annet enn det som står i avisen, og det kan like godt være kjøper som IKKE vil ha hjelp av oppdretter, som at oppdretteren IKKE vil hjelpe. Uansett blir det bare synsing, så lenge vi ikke vet. Kanskje er det verdens mest seriøse oppdretter som har vært uheldig med valg av valpekjøper, det skjer faktisk det og  Wink

Mulig jeg er litt lite oppdatert, men jeg har ikke fått med meg at det er flere saker i media om schæfer nå enn før. Joda, det har vært 2 uheldige episoder siste tiden, men det har nå så lenge jeg har lest aviser bestandig vært hendelser der hunder får negativ oppmerksomhet pga uheldige episoder. Og i og med at schæreren er en så stor rase som den er, er det kanskje ikke så unaturlig at det virker som den ofte er innblandet i disse.....

Jeg er veldig enig i at mange som har schæfer med fordel kunne hatt en annen rase, dette gjelder også eiere av andre krevende bruksraser, men dette valget er det jo ikke oppdretter som tar, men valpekjøper... I disse internett tider med fri tilgang til informasjon, tror og håper jeg at de som kjøper valp leser endel i forkant, og når de så har bestemt seg for rase er det nok ikke så lett å få overbevist de om at de har valgt feil... Vi har alle vært ferske hundeeiere engang, og erfaring er nå engang sånn at det kommer etterhvert...., også når det gjelder valg av rase og hvordan hverdagen med hund arter seg.

Når det gjelder HVOR hunden kommer fra, så mener jeg selvsagt ikke at det skal være noen hemmelighet, men at man som medmenneske og hundeelsker kanskje ikke nødvendigvis trenger å buse ut om all dritten man sikkert har hørt om akkurat den oppdretteren, men heller prøve å hjelpe. Man har nå engang den hunden man har, og er kjempeglad i den uansett hva andre måtte mene om hund OG oppdretter. Det hjelper ikke akkurat å få høre hvor dum man har vært som har kjøpt hund der eller der....

Jeg er og så optimistisk at tanken på at Schæfer skulle bli forbudt faktisk ikke har streifet meg engang... hvorfor i all verden skulle den det?? Det er vel ikke en rase i verden som blir brukt til så mye forskjellig samfunnsnyttig som den  Cheesy
« Siste redigering: April 28, 2008, 03:37:55 av Irene » Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: