Sider: 1 [2] 3 4 ... 6   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Underskriftskampanje mot "Hundehviskeren".. eller mot Canis?  (Lest 7765 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Cathrine
Gjest
« Svar #15 på: April 28, 2008, 21:24:18 »

Visst det er så mange som vil se Milan og programmene hans, er det synd, uti fra mitt synspunkt. Jeg forventer ikke at alle skal dele mitt syn på noe som helst, ei heller vil jeg nekte noen å se programmer på tv etc. Men stiller meg tvilende til at en som bruker treningsmetoder som ofte grenser til alvorlig dyreplaging, som feks. bruk av pgghalsbånd, kvelning og andre ekle metoder, bør få sende tid på tv for å lære det norske folk hundetrening. Det er min mening og andre får ha sin. Og hva Canis gjelder og om de krysser over noen fornuftige/akseptable grenser det får de stå for selv, jeg vet bare det at de fremmer positiv trening som uansett er mye bedre enn Milans. Og igjenn dette er mine meninger som jeg ikke forventer eller tror alle er enige i. Og det ligger mye ute på nett om og av Milan for de som er interessert.

Det er en temmelig stor forskjell på Milan og Canis... Canis dreier seg om innlæring og positive treningsmetoder... Milan dreier seg om problemløsning når ting virkelig er på skakke. Jeg ser ikke canis har noen gode løsninger for å hjelpe hundeeiere som virkelig sliter. De løsningene jeg har lest på forumet der har dreid seg om avlivning på slike hunder.

Å ønske å ha la programmet fortsette å gå på TV handler ikke om å støtte bruk av pigg og kvelning som du kaller det. Jeg har ikke sett alle episoder, men jeg har sett mange. Og det er kun et få tall ganger jeg har sett det har vært pigg på hunder og det er et få tall ganger jeg har sett hunder blitt strupet. Men jeg har sett utrolig mange hundeeiere som har blitt hjulpet og ingen har måttet avlive hundene sine.

For meg så handler dette om å hjelpe hundeeiere som sliter. Noe jeg synes veldig mange av de "positive" hundeskolene feiler med. Jeg vet ikke hvor mange hunder jeg har fått på kurs som har blitt "oppgitt" av hundeskolene og ikke har fått hjelp...men det er utrolig mange....
Loggført
Kristin
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #16 på: April 28, 2008, 22:52:47 »

Selv synes jeg cesar er litt rar, men man trenger vel ikke få en kanal til å slutte med et program bare fordi man ikke er enig i det som blir vist. Alle er forskjellige og det er ikke bare en måte å trene hund på!

Samme med barneoppdragelse. Alle de rare programmene om nannyer som skal oppdra barna til folk  Shocked hehe
Loggført

Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Arctica
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: April 28, 2008, 23:10:26 »

Skal ikke si mye om dette jeg, annet enn at det gjør meg trist å se at folk tror på sånne metoder som "hundehviskeren" bruker. Det finnes da mellomting mellom det og klikker. Alt trenger da ikke være så svart/hvitt hele tiden.
Loggført

StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #18 på: April 29, 2008, 02:35:57 »

Vell dere har nå klart å tirre på dere noen, og dere blir nevnt som en schäferhundklikk..

http://www.etologi.no/
Loggført

Det bor en grevling i taket
Cathrine
Gjest
« Svar #19 på: April 29, 2008, 02:47:10 »

Vell dere har nå klart å tirre på dere noen, og dere blir nevnt som en schäferhundklikk..

Det er morsomt å se alle på lista bli satt i bås som "Schäferklikk". Moromt å se at motstridende meninger blir tatt som en trussel. Takk for yttringsfrihet Cheesy
Loggført
StoreSlem
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #20 på: April 29, 2008, 03:30:54 »

Hei folkens..

Jeg så dette først nå, da jeg er på veien og gjør ugagn fortiden.

Cathrine har postet sin epost i sin helhet fra Canis og jeg kan ikke lese den som noe annet enn SPAM

Fra Canis:
Sitat
Gratis nyhetsbrev
Hold deg oppdatert om nye hundebøker, produkter, kurs/seminarer og andre nyheter fra Canis!

Den mailen de har sendt ut strider i mot deres egne brukeravtaler og faller i mine øyne i kategorien uadressert epost reklame.

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11038627&subid=0

Jeg vil oppfordre alle som har mottatt denne eposten til å rapportere det til forbrukerombudet spesielt siden den har en veldig slem kode som stort sett brukes av spamere for å se hvem som leser eposten osv.
Loggført

Det bor en grevling i taket
Belgisk.. naturligvis!
Gjest
« Svar #21 på: April 29, 2008, 07:38:05 »

Schæferklikk???... Har jo belger jo... Cry
Loggført
Belgisk.. naturligvis!
Gjest
« Svar #22 på: April 29, 2008, 07:54:48 »

Vil bare legge inn en link som jeg mener forklarer helt klart hvorfor evt. "Hundeviskeren" ikke er ett godt program. 
http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=215

Når jeg leser denne "artikkelen"  og innlegg her som forteller at folk blir dårlig eller gråter.. så lurer jeg: Er jeg virkelig så ond? Eller dum? .. eller hater jeg hunder?.. En får jo inntrykk at han henger hundene opp i kjetting og pryler dem til de lyer.

I enkelte miljøer virker det som klikkeren har overtatt all verbal kommunikasjon og kroppsspåk mellom hund og fører. Jeg har sett klikkertrente hunder som har mistet så mye av hunden i seg at de ikke har initiativ til å løpe mer enn 20 meter ut på rundering før de stopper opp og venter på instruksjonen / bekreftelsen.. klikket som aldri kommer  Shocked

Det jeg reagerte på da jeg startet denne diskusjonen er ikke at folk har sterke meninger om programmet, men at Canis nok en gang flagger den ene og fulle sannheten. Jeg reagerer også på at de bruker skremselspropaganda til å prøve å selge flere klikkerbøker og kurs. Klikkere burde definitivt være merket med "Fare  - må kun brukes under kyndig veiledning". Lett å klikke feil... eller å svelge klikkeren.  Grin

Prøv barneoppdragelse med bare positiv forsterkning og klikker  Grin Det må ikke bli slik at det skal være mer naturlig å grensesette unger enn hunder. En unge har tross alt ikke skarpe tenner og et kjevetrykk på et tonn.  Nok av triste barneskjebner som skyldes manglende lederskap og grensesetting.
Loggført
Laila
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: April 29, 2008, 08:49:18 »

Ved en feil har 190 underskrifter blitt slettet  Roll Eyes, så man må underskrive en gang til .

Nærmeste jeg kommer en schäferklikk må være at jeg er medlem i schäferklubben det da  Cheesy
Loggført

Supreme Guardians Eleanor
BH Wickewire's Anguloa Clowesii
BH Mai Tuk Ninja
N S UCH BH N BCH IP( RSP3 RRP3 Lp Elite NBF spor A NBF rundering A)
Supreme Guardians Anastasia
BH RRP3 RSP1 Supreme Guardians Cleo
BH RSP1 Supreme Guardians Diablo
Huffsa
Små kverrulant
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: April 29, 2008, 09:51:01 »

Milan dreier seg om problemløsning når ting virkelig er på skakke

Ut i fra det jeg har sett av Milan, så mener jeg dette er ganske essensielt og et veldig viktig poeng!

Hvordan man kommer seg dit hen at ting virkelig er på skakke kan jeg bare spekulere i, men jeg har gjort meg noen tanker. Menneskeliggjøringen av hunder og snillismens inntog er blandt dem.

Hunder har et utrolig rikt -og ikke minst fysisk språk. Har man en hund med problemadferd, så mener jeg det å gripe inn fysisk i svært mange tilfeller er mer på hundens primisser. Forutsatt at det er på en måte hunden kan forstå, og selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Det er nok et fåtall mennesker som er kyndige nok til å gripe om alvorlig problemadferd uansett metode. Jeg tror ikke hvermansen klarer å løse det selv ved å bruke Milan sine metoder som de ser på TV. Men jeg tror heller ikke hvermansen klarer å løse det ved å kjøpe en klikker og en bok på canis... Roll Eyes
Loggført

Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid..
KaBå
Gjest
« Svar #25 på: April 29, 2008, 12:09:01 »

Ja her har jeg visst overmakten mot meg  Wink Det er jo merkelig da, at her inne hvor de fleste er aktive med hunder og mange er dyktige hundefolk, ikke har evnen til å ta til seg ny kunnskap og nye vinklinger på hundetrening/metoder. Nå har jeg inntrykk av at folk her tror jeg er klikker fan og "snillist" som lar hunder og unger gjøre som de vil. Det er ikke tilfelle, jeg har flere unger og flere hunder og driver ikke med fysisk straff på noen av de. Da jeg vet at ingen art, hverken menneske, hund eller andre arter fungerer opptimalt sosialt og som individ om de blir utsatt for fysisk straff. Men de har grenser som de må forholde seg til. Som jeg har nevnt tidligere er det meget godt dokumentert at straff gir uheldige og negative konsekvenser. Så det er ikke fordi jeg er så utrolig "snill" at jeg ikke har troen på Milan og andre som fremmer straff, men fordi jeg faktisk vet og har erfart og sett at andre metoder fungerer like godt om enn ikke bedre. Det er ikke det samme som at straff ikke funker, for det gjør det, men det er ille å gi seg hen til sånt når det faktisk finnes andre metoder. Og da er vi også inne på det jeg lurer litt på, dere som forsvarer at "problem" hunder etc. må få korreksjoner eller annen form for straff, har dere satt dere inn i positiv trening (altså oppdragelse, trening, problemløsning) ?? Har dere selv forsøkt å sette dere inn i det og gjennom føre det?? Det er ofte mere krevende å sette seg inn i enn "gammeldags" trening, og tar ofte mere tid for å få resultater, men det gir bedre resultater på sikt.
Og det med Canis, jeg må bare presisere at jeg ikke går god for alt canis står for eller tror de har løsningene på alt, jeg har ikke fått min erfaring med positiv trening gjennom Canis. Men de fremmer positiv trening og jeg mener de har mye bra og komme med i forhold til veldig mye annet som er på nett og i media.
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #26 på: April 29, 2008, 12:13:36 »

Ja her har jeg visst overmakten mot meg  Wink Det er jo merkelig da, at her inne hvor de fleste er aktive med hunder og mange er dyktige hundefolk, ikke har evnen til å ta til seg ny kunnskap og nye vinklinger på hundetrening/metoder. Nå har jeg inntrykk av at folk her tror jeg er klikker fan og "snillist" som lar hunder og unger gjøre som de vil. Det er ikke tilfelle, jeg har flere unger og flere hunder og driver ikke med fysisk straff på noen av de. Da jeg vet at ingen art, hverken menneske, hund eller andre arter fungerer opptimalt sosialt og som individ om de blir utsatt for fysisk straff. Men de har grenser som de må forholde seg til. Som jeg har nevnt tidligere er det meget godt dokumentert at straff gir uheldige og negative konsekvenser. Så det er ikke fordi jeg er så utrolig "snill" at jeg ikke har troen på Milan og andre som fremmer straff, men fordi jeg faktisk vet og har erfart og sett at andre metoder fungerer like godt om enn ikke bedre. Det er ikke det samme som at straff ikke funker, for det gjør det, men det er ille å gi seg hen til sånt når det faktisk finnes andre metoder. Og da er vi også inne på det jeg lurer litt på, dere som forsvarer at "problem" hunder etc. må få korreksjoner eller annen form for straff, har dere satt dere inn i positiv trening (altså oppdragelse, trening, problemløsning) ?? Har dere selv forsøkt å sette dere inn i det og gjennom føre det?? Det er ofte mere krevende å sette seg inn i enn "gammeldags" trening, og tar ofte mere tid for å få resultater, men det gir bedre resultater på sikt.
Og det med Canis, jeg må bare presisere at jeg ikke går god for alt canis står for eller tror de har løsningene på alt, jeg har ikke fått min erfaring med positiv trening gjennom Canis. Men de fremmer positiv trening og jeg mener de har mye bra og komme med i forhold til veldig mye annet som er på nett og i media.

Fordi vi ikke er enige med deg så er vi utdaterte og ikke har evne til å ta til oss ny kunnskap? Hva vet du om hvilke kurs og utdanning jeg og andre her har?
Loggført
KaBå
Gjest
« Svar #27 på: April 29, 2008, 12:45:43 »

Fordi vi ikke er enige med deg så er vi utdaterte og ikke har evne til å ta til oss ny kunnskap? Hva vet du om hvilke kurs og utdanning jeg og andre her har?

Ingen grunn til å bli hårsår  Wink
Jeg skrev ikke at de som ikke er enig med meg er utdaterte!!!
 Men det er de siste årene at positiv trening er kommet mere og mere, noen miljøer bruker lengre tid på å se at det faktisk funker.
Og da jeg nevnte ny kunnskap, mente jeg nye vinklinger på meoder etc. ikke at dere ikke lærer nye ting  Roll Eyes
Bare se på NKK feks. det er ikke så lenge siden de tok standpunkt om at straff ikke bør benyttes.

Edit: Fikset quote. Admin
« Siste redigering: April 29, 2008, 16:36:22 av Brukshundforumet Admins » Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #28 på: April 29, 2008, 13:00:58 »

Ingen grunn til å bli hårsår  Wink
Jeg skrev ikke at de som ikke er enig med meg er utdaterte!!!
 Men det er de siste årene at positiv trening er kommet mere og mere, noen miljøer bruker lengre tid på å se at det faktisk funker.
Og da jeg nevnte ny kunnskap, mente jeg nye vinklinger på meoder etc. ikke at dere ikke lærer nye ting  Roll Eyes
Bare se på NKK feks. det er ikke så lenge siden de tok standpunkt om at straff ikke bør benyttes.

Jeg blir ikke hårsår, men jeg liker ikke å bli satt i bås! Du tillegger oss meninger her som vi ikke har. Det dreier seg ikke om å ikke ønske å tillegne seg kunnskap. Og jeg har virkelig satt meg inn i de "nye" metodene ( selv om de absolutt ikke er nye ) som du kaller de, både igjennom å lese bøker, det å trene sammen med folk som trener 100 % positivt og flere kurs/seminarer. Jeg bruker både klikker, shaping og positive metoder i min trening. Og har ikke tro på straff i innlæring. Og føler sjeldent eller aldri behov for å ta i mine hunder fysisk.

MEN jeg har også tro på at det finnes flere veier til Rom! Og jeg liker ikke å utelukke noen form av kunskap om det er fra Cæsar Milan eller andre med en annen filosofi enn Canis. Fordi om canis tydeligvis tror de har enerett på hva som er korrekt hundetrening.  Jeg vil selv velge hva jeg vil lære og ikke bli det påtvunget! Jeg vil også selv velge hva jeg vil se på TV...om det er sos hundehjelpen, cæsar milan eller nanny 911. Jeg trenger ikke å være enig i alt, men jeg forbeholder meg retten til å gjøre meg opp min egen mening!
Loggført
KaBå
Gjest
« Svar #29 på: April 29, 2008, 13:33:04 »

Jeg blir ikke hårsår, men jeg liker ikke å bli satt i bås! Du tillegger oss meninger her som vi ikke har. Det dreier seg ikke om å ikke ønske å tillegne seg kunnskap. Og jeg har virkelig satt meg inn i de "nye" metodene ( selv om de absolutt ikke er nye ) som du kaller de, både igjennom å lese bøker, det å trene sammen med folk som trener 100 % positivt og flere kurs/seminarer. Jeg bruker både klikker, shaping og positive metoder i min trening. Og har ikke tro på straff i innlæring. Og føler sjeldent eller aldri behov for å ta i mine hunder fysisk.

MEN jeg har også tro på at det finnes flere veier til Rom! Og jeg liker ikke å utelukke noen form av kunskap om det er fra Cæsar Milan eller andre med en annen filosofi enn Canis. Fordi om canis tydeligvis tror de har enerett på hva som er korrekt hundetrening.  Jeg vil selv velge hva jeg vil lære og ikke bli det påtvunget! Jeg vil også selv velge hva jeg vil se på TV...om det er sos hundehjelpen, cæsar milan eller nanny 911. Jeg trenger ikke å være enig i alt, men jeg forbeholder meg retten til å gjøre meg opp min egen mening!

Er ikke positiv trening - trening uten bruk a straff forholdsvis nytt?? Ikke nytt som i fjor, men det har vokst og det er blitt "større" og "større" de siste 10-20 årene.

Edit: Fikset quote. Admin
« Siste redigering: April 29, 2008, 16:48:45 av Brukshundforumet Admins » Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: