Sider: [1]   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bearded Collie - gjeting av biler...  (Lest 653 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Belgisk.. naturligvis!
Gjest
« på: April 29, 2008, 22:29:23 »

Fikk besøk av en venninne som har overtatt en Bearded Collie - historien til hunden er noe ukjent. Den er ca 1 år gammel, hann. Har bodd hos familie med barn.

Hovedproblemet er biler som kommer bakfra, eller som han ser langt unna. De vil han jage. Han er også stri når de går med han i bånd. Sterk hund.

Gikk litt tur med han selv i dag og ser følgende:

1. Vanskelig å få kontakt med. Virker stresset. Drar enormt i båndet. Prøvde stopp.. gå...stopp ved drag.. gå.. Gikk greit nok etter en stund, men en lang prosess. Hun bruker normalt et snutebånd, men det tok vi av. Bedre kontakt med halsbåndet han hadde, halv-strup med god plass.

2. Han har null interesse for godbit, ball, biteskinn, pipedyr. Dette må evt jobbes jobb for seg. Men problemet er at det blir vanskelig med kontaktøvelser i nærheten av trafikk. Han "melder seg helt ut" når vi går langs trafikkert vei. Prøvde endel sitt-øvelser og de gikk noenlunde greit når jeg førte hånden forsiktig opp under haken.

3. Prøvde til slutt å sitte meg litt ned med han og jobbe med å roe han når biler kjørte forbi. Den type kontakt vil normalt kunne forsterke frykt, men jeg tror ikke problemet hans er frykt for bilene. Det ligger vel kanskje heller i gjeter-instikt / jakt?..

Merket han roet seg, og jeg holdt forsiktig hodet hans når han prøvde å snu seg mot bilen -  slik at han ikke fikk rette fokus på bilene - men på kontakten vår. Kanskje jeg er helt på jordet her, men det er vanskelig når jeg ikke har noe (godbit) el.l. som er interessant for han.

Takknemlig for innspill.
Loggført
Circameg
Administrator
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

« Svar #1 på: April 29, 2008, 23:59:01 »

Her ville jeg gått langt unna biler og "problemet" startet ny innlæringen uten de negative påvirkningene. Når øvelsene sitter på det stedet dere trener ville jeg nærmet meg problemt sakte men sikkert.

Eller, jeg ville gått inn å korrigert den uønskede adferden.
Loggført

Skjønnheten kommer innenfra Smiley
http://www.gardsjente.com
Belgisk.. naturligvis!
Gjest
« Svar #2 på: April 30, 2008, 00:12:07 »

Her ville jeg gått langt unna biler og "problemet" startet ny innlæringen uten de negative påvirkningene. Når øvelsene sitter på det stedet dere trener ville jeg nærmet meg problemt sakte men sikkert.

Eller, jeg ville gått inn å korrigert den uønskede adferden.

Takk.. er enig med deg der. Trekke oss langt unna alt som trekker fokus.. hunder, folk, biler.. artig propell av en hund. Og den første hunden jeg har opplevd som spytter ut pølsebiter   Shocked men kjempepopulært hos Belgeren min..  Grin
Loggført
Sider: [1]   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: