En admin på forumet har nå mottatt en truende mail fra redaktøren hos canis.no
Jeg siterer en setning:
” Jeg ber om at de falske anklagene om spam (spesielt fra Storeslem) slettes snarest, og at de ansvarlige for brukshundforum.com skriver en offentlig beklagelse her i forumet. Det er svært alvorlig for en seriøs nettbutikk å få slike feilaktige anklager rettet mot seg.”
Og en til:
” Vi krever derfor at DE FALSKE ANKLAGENE OM SPAM BLIR SLETTET OG EN OFFENTLIG BEKLAGELSE BLIR PUBLISERT INNEN 2. MAI KL. 1200.”
Og du vil ha en offentlig beklagelse? Du skal få et offentlig svar:
Først mine påstander og en god begrunnelse:
- Jeg anser personlig at canis.no har sendt SPAM i denne sakenDet er to grunner til det, den første er at canis.no opererer med to avtaletekster her, jeg velger å forholde meg til brukeravtalen deres:
”Du aksepterer ved registrering å motta generell informasjon fra Canis om tjenester, underretninger om endringer og tilbud om videreføring eller utvidelser av avtaleforholdet.” (tekstuttak 1. mai 2008)
Et nyhetsbrev vill ALLTID måtte utformes etter brukeravtalen, den teksten som står på forsiden vil KUN gjelde juridisk for de som aktivt har brukt det skjemaet og godkjent dermed har godkjent den avtalen, men bare så lenge de ikke har lest og godkjent brukeravtalen som alle registrere medlemmer og kunder har gjort.
Så jeg velger å tolke loven dit at Canis har brutt mot deres egen brukeravtale og dermed ikke har den juridiske aksepten markedsføringslovens §2b krever for at dere skal kunne sende ut akkurat denne e-posten til deres brukere. Jeg hevder ingenting men jeg gjør en juridisk tolkning etter min beste vurderingsevne.
Den andre grunnen er at Canis her har brukt en tracking kode på alle klikk inn til denne protesten, dette er en kjent metode for de som opptrer i den grå og sorte sonen. Å sende ut en e-post med en tracking kode til en politisk protest er helt usmakelig. Praktisk sett så vil Canis her kunne se hvem som har fulgt linken og hvem som ikke har valgt å skrive under på aksjonen. Jeg vil understreke at det ikke er feil å måle effekten av en markedsføringskampanje for salg av produkter, men for meg så blir dette usmakelig bruk av teknologi når man velger å overvåke en protestaksjon.
Jeg understreker at dette er første gang jeg beskylder Canis for å gjøre noe ulovlig med dette, bruken av ordet SPAM i det norske språket er definert som uønsket e-post, det har ingenting med lovbrudd å gjøre. SPAM kan like godt være en venn som har e-postadressen din og sender deg kjedebrev, det er ingenting ulovlig i det, men helt klart en stor irritasjonsfaktor.
Jeg anbefaler alle interesserte men da spesielt Canis til å lese dette. Denne veiledningen skrevet av et av Norges største advokatfirma om hva som er ulovlig e-postreklame i følge markedsføringsloven:
http://www.wr.no/storage/File/Lovendring.doc- Jeg har skrevet en guide i hvordan brukere som føler dette er et overtramp fra Canis sin side kan klage til relevante myndigheter og samarbeidspartnere.Nå har det seg slik at den som forvalter markedsføringsloven i Norge er forbrukerombudet, å oppfordre en forbruker til å kontakte rett myndighet en god forbrukerskikk og er like lovlig som å be noen med et kraftig blåøye anmelde saken til politiet.
Til å sende ut dette nyhetsbrevet så har canis.no brukt en tjeneste fra apis.no. Det er deres servere som faktisk har sendt ut denne e-posten på vegne av kunden. Å oppfordre brukere som føler seg trampet på til å kontakte leverandøren og fortelle deres versjon er i mine øyne det samme som å fortelle postbudet at man ikke ønsker uadressert reklame med å sette på et ”nei takk” klistremerke på postkassen.
Og dette er alt JEG har gjort og alt som canis her ber en admin om å ta vekk.
Så kjære Morten Egtvedt ønsker du å forfølge meg juridisk så er du velkommen til det, kontakt meg her så skal du få full adresse og jeg kan til og med goda Trondheim som rettsted, selv om jeg er folkeregistrert et annet sted. Alle aktiviteter jeg gjør i privat sektor blir normalt fakturert med 2300 kr pluss moms for tapte arbeidsinntekter fra min arbeidsgiver og i tillegg så har jeg relativt gode forhold til jurister da jeg har brukt de ofte i jobb. Jeg kan helt sikkert finne en partner som fakturer ekstra dyr timespris slik at regningen dere ender med å betale i saksomkostninger blir enda større.
For ønsker Canis å saksøke meg for å:- Tolke en avtaletekst og gi en objektiv vurdering av en handling de har gjort
- Gi råd til forbrukere om å kontakte riktig rettsinstans og be forbrukerombudet ta en uavhengig vurdering av saken.
- Be forbrukere kontakte leverandøren som faktisk har sendt de epost for å høflig si i fra at de ikke likte å få denne e-posten og at deres tolkning av avtalen med Canis ikke har gitt tillatelse til denne type e-post.
Så er dere hjertelig velkommen til det....
bare ta kontakt...
Jeg har noen spørsmål til deg i samme slengen du er her inne også
- Er det ikke på tide at du beklager deg ovenfor både meg, Cathrine og brukerne dine i denne saken?
- Om Nsafe hadde eksistert i dag, tror du virkelig du hadde beholdt merket med å anbefale forbrukere å ikke kontakte rett myndighet/forbrukerombudet?
- Om du tar på deg hatten som en forfatter som vil beholde sin faglige objektivitet, synes du det er ok å sende ut en e-post hvor du oppfordrer til protest mot et tv program og i linjen nedenfor reklamere for en bok du selv har skrevet? Synes du det er en god og riktig bruk av roller her?
- Denne protesten og denne e-posten, er den en smart markedsføringskampanje? Man kan lure litt siden to av initiativ takerne til protesten aktivt vil selge sin bok og begge bøkene er utgitt av canis forlag. Hva tror du dette har å si for troverdigheten og objektiviteten til Canis?
- Synes du det er helt ok å drive en politikk som fører til at du truer ytringsfrihet til taushet? Og er det en bra holding å ha for et nettsted?
Det er alvorlig for en seriøs nettbutikk å få slike anklager mot seg, en seriøs nettbutikk hadde aldri gjort så mage feil og operert så mye i den etiske gråsonen som du gjør. Hele denne kampanjen har vært et vissvass av tanketomme handlinger. Jeg har svært vanskelig for å se at NOEN seriøs aktør ville ha gjort noe slik. Jeg tror de fleste som leser detter er i stand til å dømme selv, men hadde det ikke vært bedre å bare drept all kritikk i starten med å legge ut en melding som sier "Vi beklager om noen oppfatter dette som SPAM, det var ikke vår intensjon, vi ville bare fortelle om noe som var viktig for oss". Hadde ikke det vært en bedre handlemåte enn å gå rundt på flere forum og kreve at enkeltpersoners meninger blir slettet? For det er en mening og en tolkning vi snakker om. Min tanke og mine meninger er frie.
Med vennlig hilsen teknisk ansvarlig på dette forumet som privatperson.... og da BARE som privatperson.
Referanser:Canis brukeravtale:
https://www.canis.no/nettbutikk/brukeravtale.htmlRettingslinjer for markedsføringsloven tolket av Wikborg Rein
http://www.wr.no/storage/File/Lovendring.docEdit: fikk en tanke og la til et avsnitt på slutten