Sider: [1] 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Definisjon av "lydig" hund  (Lest 1676 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
BorderZorro
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: Mai 06, 2008, 21:09:17 »

Læring er det samme som tilpasningsevne. Alt levende individer må kunne tilpasse seg sine omgivelser for å kunne overleve.

Et individ utfører en handling fordi det føler at det kan gi utbytte. Utbytte vil si å få tilfredstilt et behov.

Et eksempel:

Når du er sulten, så føler du behov for mat. Dine handlinger styres av dette. Når du finner mat, har du fått ditt utbytte. Og når maten er spist, har du tilfredstilt ditt behov.

Behovene er dels medfødte og dels opptrådt ved erfaring. De erfarte behovene er egentlig bare variasjoner og påbyggninger på de medfødte behovene.

Dressur vil si å legge forholdene tilrette slik at hunden føler behov for å utføre de handlingene føreren ønsker.

Føreren må derfor spørre seg:

-Har hunden behov for å utføre den ønskede handlingen?

-Hvordan skape et slikt behov?

Med andre ord er det førerens oppgave å skape situasjoner som får hunden behov og handlemåte til å sammefalle med det føreren ønsker at hunden skal gjøre.

Utover dette har vi ingen rett til å stille krav til at hunden skal utføre en øvelse, før hunden har lært den.

Vi kan si at en "lydig" hund er en hund som har behov som sammenfaller med førerens ønsker.
Loggført
Kjersti
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: Mai 07, 2008, 00:50:51 »

Applaus Cool Dette var godt sagt Smiley
Loggført
jackthehack
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: Mai 07, 2008, 12:32:01 »

Hvordan oppnår man best dette, BorderZorro? Skulle gjerne ønske hunden min tenkte sånn ang. innkalling  Grin
Loggført
BorderZorro
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: Mai 08, 2008, 20:20:11 »

Hvordan oppnår man best dette, BorderZorro? Skulle gjerne ønske hunden min tenkte sånn ang. innkalling  Grin
Samme her Grin Grin
Hensikten med innlegget er hvis hundefører tenker på denne måten i sin trening med hund, tror jeg en lettere for gode resultater og en glad hund. Dvs vi trener på hundens premisser.

Jeg kan en god del om hundehold og trening av både bruks og lydighet, men har absolutt mye å lære også Smiley
Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #4 på: Mai 08, 2008, 21:14:54 »

En lydig hund er vel en hund med en god leder?
I disse dager er det jo kjempefestlig i enkelte kretser å avfeie "lederskap" som noe som hører fortiden til.
En hund som skal habitueres i den menneskelige verden trenger en leder, lærer og veilleder som jobber med hunden på dens premisser som BorderZorro snakker om.
Jeg mener nå fremdeles at man ikke kommer unna lederskap for å få en hund lydig, lydig sånn vi anser som lydig. Spørsmålet er vel heller bare hvordan lederskap man praktiserer?

Mulig dette ikke ble helt svar på temaet men noe jeg har tenkt litt på i det siste i disse anti-lederskapstider-  Tongue

Loggført
BorderZorro
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: Mai 08, 2008, 23:49:27 »

En lydig hund er vel en hund med en god leder?
I disse dager er det jo kjempefestlig i enkelte kretser å avfeie "lederskap" som noe som hører fortiden til.
En hund som skal habitueres i den menneskelige verden trenger en leder, lærer og veilleder som jobber med hunden på dens premisser som BorderZorro snakker om.
Jeg mener nå fremdeles at man ikke kommer unna lederskap for å få en hund lydig, lydig sånn vi anser som lydig. Spørsmålet er vel heller bare hvordan lederskap man praktiserer?

Mulig dette ikke ble helt svar på temaet men noe jeg har tenkt litt på i det siste i disse anti-lederskapstider-  Tongue

Helt klart viktig med lederskap. Men jeg har ikke nevnt så mye om det i diskusjoner den senere tid, da de fleste nesten "hudfletter" en når lederskap blir nevnt. Og så blir du forbundet med både det ene og det andre og diskusjonene blir lite givende. Men et annet ord en kan bruke er "binding" til hunden Grin
Loggført
Snusken
Gjest
« Svar #6 på: Mai 09, 2008, 00:14:21 »

Kan være kjekt med noen synonymer i bakhånd i disse tider ja  Grin
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: Mai 09, 2008, 01:05:09 »

Enhver hund trenger en god leder, på samme måte som de fleste kvinner trenger det. Sånn er det bare.  Grin
Loggført
Tora
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: Mai 09, 2008, 01:22:10 »

Enhver hund trenger en god leder, på samme måte som de fleste kvinner trenger det. Sånn er det bare.  Grin

Siden de fleste kvinner er gode ledere, gjelder vel det samme for hunden? Smiley
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: Mai 09, 2008, 01:25:02 »

Spørsmålet er vel mere om de fleste kvinner er gode ledere?? Roll Eyes Mye roping og skriking, men lite konsekvenser.  Roll Eyes Grin
Loggført
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: Mai 09, 2008, 02:08:25 »

For å si det sånn, er en STOR tilhenger av hundeviskeren..... Han har mye peiling.......
Loggført
Cathrine
Gjest
« Svar #11 på: Mai 09, 2008, 10:45:01 »

Spørsmålet er vel mere om de fleste kvinner er gode ledere?? Roll Eyes Mye roping og skriking, men lite konsekvenser.  Roll Eyes Grin

Har ikke møtt de rette kvinnene du Wink
Loggført
mailin
Unghund
Utlogget Utlogget

Kjønn: Kvinne

Friluftsidiot

« Svar #12 på: Mai 09, 2008, 16:55:48 »

Lurer på hvilke kvinner du trener med... Tongue Noen av de mest konsekvente, rolige og flinkeste trenerene i min gjeng og min treningskrets er kvinner Smiley
Loggført

Mailin
- trent av en aussie, eid av en husky.
Jolle
Unghund
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: Mai 09, 2008, 17:17:21 »

Tenkte vel ikke egentlig på kvinner som trener hund her, men kvinner sånn generelt.  Grin Wink
Loggført
oscar
Valp
**
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: Mai 09, 2008, 23:20:44 »

Jolle...nu trur jeg du skal trø forsiktig!!!!!!!!!!!! Grin Grin
Loggført
Sider: [1] 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til: